MENU

Υπογράφεται η σύμβαση για τον οδικό άξονα Ιωάννινα – Κακαβιά – Δέσμευση 269,15 εκατ. ευρώ από το ΥΠΟΜΕ

Το έργο αποτελεί τη συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα, βελτιώνοντας τη συνδεσιμότητα απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών

Ζήτημα χρόνου είναι η υπογραφή της σύμβασης για το έργο της επέκτασης της Ιόνιας Οδού και την υλοποίηση του τμήματος Ιωάννινα – Κακκαβιά.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με απόφαση του υπουργού, Χρήστου Σταϊκούρα προχώρησε την Τρίτη (3/12) στη δέσμευση ποσού 269,15 εκατ. ευρώ για την κάλυψη της δαπάνης του κυρίως έργου και των προαιρέσεων, οι οποίες ανέρχονται σε 76 εκατ. ευρώ.

Το έργο αποτελεί τη συνέχεια της Ιόνιας Οδού από τα Ιωάννινα προς τα ελληνοαλβανικά σύνορα στην περιοχή της Κακαβιάς, διασχίζοντας το νομό Ιωαννίνων. Ο άξονας αυτός θεωρείται ως ο δυτικότερος κάθετος άξονας της Εγνατίας Οδού και εντάσσεται στο κεντρικό Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών της χώρας.

Αναμένεται να βελτιώσει τις κυκλοφοριακές συνθήκες στην πόλη των Ιωαννίνων, εκτρέποντας υπερτοπικούς φόρτους από την Περιφερειακή Οδό των Ιωαννίνων, ενώ η σύνδεση με τη Βιομηχανική Περιοχή θα επιτρέψει τη διοχέτευση της βαριάς κυκλοφορίας στο δίκτυο των αυτοκινητοδρόμων.

Επιπλέον ο αυτοκινητόδρομος ανήκει εξ’ ολοκλήρου στη διασυνοριακή περιοχή της Περιφερειακής Ενότητας Ιωαννίνων, συνδέοντας τη χώρα με την Αλβανία, οπότε αποτελεί και έργο διασυνοριακής σημασίας.

Υπενθυμίζεται ότι για την υπογραφή της σύμβασης έχει ήδη ανάψει το πράσινο φως και το Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ ανάδοχος έχει ανακηρυχθεί ο όμιλος Άβαξ.

Το έργο είχε ενταχθεί τον περασμένο Σεπτέμβριο στο Επιχειρησιακό Πρόγραμμα ΕΣΠΑ «Μεταφορές 2021 – 2027», ενώ έχει πραγματοποιηθεί και η ενημέρωση της Βουλής και το μόνο που απομένει πλέον είναι η υπογραφή της σύμβασης.

Το αντικείμενο του έργου αφορά την κατασκευή του τμήματος της Ιόνιας Οδού από τη συμβολή της με την Εγνατία Οδό μέχρι την Κακαβιά και τα ελληνοαλβανικά σύνορα, το οποίο περιλαμβάνει δύο υποτμήματα: Το Ιωάννινα – Καλπάκι με συνολικό μήκος 46,4 χλμ. νέας χάραξης και το υποτμήμα Καλπάκι – Κακαβιά με συνολικό μήκος 23,11 χλμ. Προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης οδού, που αποτελεί την δεύτερη προαίρεση.

Με την ολοκλήρωση του έργου αναμένεται ότι θα αντιμετωπιστούν προβλήματα προσβασιμότητας και συνδεσιμότητας των γεωγραφικά απομονωμένων και δυσπρόσιτων περιοχών της ευρύτερης Π.Ε.

Ιωαννίνων, όπως ο αυξημένος κίνδυνος οδικής ασφάλειας λόγω της μετάπτωσης από έναν σύγχρονο αυτοκινητόδρομο υψηλής ταχύτητας και μεγάλου μήκους, όπως είναι η Ιόνια Οδός, σε ένα ημιαστικό οδικό δίκτυο με ισόπεδους κόμβους και η δυσκολία της προσβασιμότητας της ευρύτερης περιοχής της Π.Ε. Ιωαννίνων σε σημαντικούς πόλους παροχής υπηρεσιών υγείας, όπως το Πανεπιστημιακό Νοσοκομείο Ιωαννίνων, εκπαίδευσης, όπως το Πανεπιστήμιο Ιωαννίνων, και εργασίας, όπως η Βιομηχανική Περιοχή.

Επίσης στα αναμενόμενα οφέλη από την υλοποίηση του έργου περιλαμβάνονται η αύξηση της προσβασιμότητας της Π.Ε. Ιωαννίνων στην υπόλοιπη χώρα και στους κεντρικούς κόμβους μετακίνησης -π.χ. Λιμένας Ηγουμενίτσας- σε συνδυασμό με τους αναμενόμενο να λειτουργήσουν στο σύνολό τους από το 2029 αυτοκινητοδρόμους της Ολυμπίας Οδού, της Εγνατίας Οδού, τον ΠΑΘΕ και τον Αυτοκινητόδρομο Κεντρικής Ελλάδας Ε65.

Επιπλέον αναμένεται τόνωση της εμπορικής και εξαγωγικής δραστηριότητας, μέσω της βελτίωσης της σύνδεσης με τα Δυτικά Βαλκάνια στο συνοριακό σταθμό της Κακαβιάς και ενίσχυση της προσβασιμότητας των αγαθών και ιδιαίτερα της ΒΙ.ΠΕ. Ιωαννίνων, με αποτέλεσμα τη μείωση του χρόνου μεταφοράς τους και τη διευκόλυνση της διαχείρισης της εφοδιαστικής αλυσίδας.

Έξι ανισόπεδοι κόμβοι

Αναλυτικά στα έργα που θα κατασκευασθούν, περιλαμβάνονται η ολοκλήρωση του Ανισόπεδου Κόμβου Εγνατίας (Κ0) και η κατασκευή του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Ανισόπεδος κόμβος Ιόνιας Οδού με Εγνατία Οδό έως Ανισόπεδο κόμβο Καλπακίου μήκους 46,4 χλμ. (Χ.Θ. 4+800 – Χ.Θ. 51+237,37) με την κατασκευή έξι ανισόπεδων κόμβων και συγκεκριμένα:

· Του Ανισόπεδου Κόμβου Κοσμηράς – Ασβεστοχωρίου ο οποίος επιτρέπει την εξυπηρέτηση των οικισμών Κοσμηράς, Ασβεστοχωρίου και Κόντσικας από την Ιόνια Οδό.

· Του Ανισόπεδου Κόμβου Γραμμενοχωρίων (Κ2) ο οποίος προβλέπεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Κόντσικας, Λοφίσκου, Πετραλώνων, Περάτη, Γραμμένου, Βαγενιτίου και Πολύλοφου με την Ιόνια Οδό.

· Του Ανισόπεδου Κόμβου Πασσαρώνος (Κ3) που αποτελεί την πρώτη προαίρεση της σύμβασης και που προορίζεται να εξυπηρετήσει τη σύνδεση των περιοχών του βορείου τμήματος της Ιόνιας Οδού με το αεροδρόμιο, τη ΒΙΠΕ και το πολεοδομικό συγκρότημα της πόλης των Ιωαννίνων και δευτερευόντως παρέχει πρόσβαση από/προς την Ιόνια Οδό στις δυτικές περιοχές του Ν. Ιωαννίνων αλλά και τις ανατολικές του νομού Θεσπρωτίας.

· Του Ανισόπεδου Κόμβου Ζίτσας (Κ4) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών της Δ.Ε. Ζίτσας αλλά και των οικισμών Πετσάλι, Νεοχώρι και Λαψίστα με την Ιόνια Οδό.

· Του Ανισόπέδου Κόμβου Καρυών (Κ5) που θα εξυπηρετήσει τη σύνδεση των οικισμών Καρυών, Ασφάκας, Πετσαλίου αλλά και οικισμών του Κεντρικού Ζαγορίου.

· Του Ανισόπεδου Κόμβου Καλπακίου (Κ6) που εξασφαλίζει την πρόσβαση στην Ιόνια οδό της περιοχής της Κόνιτσας και κατ’ επέκταση περιοχών της Φλώρινας – Καστοριάς και θα εξυπηρετήσει μετακινήσεις που γίνονται για τουρισμό/αναψυχή προς τα Ζαγοροχώρια και τον Εθνικό Δρυμό Βίκου – Αώου.

Στο έργο περιλαμβάνεται και η αποκατάσταση του εγκάρσιου και παράπλευρου δικτύου τοπικών οδών, όπου απαιτείται, ενώ η συνολική προθεσμία εκτέλεσης του έργου, έχει οριστεί σε 54 μήνες από την ημέρα υπογραφής της σύμβασης.

Σχετικά Άρθρα