MENU

Υπεγράφη η σύμβαση Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού στην κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – Egis

Εντός πέντε ετών θα ολοκληρωθούν επενδύσεις 420 εκατ. ευρώ

Tην σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού υπέγραψε σήμερα (29/3) στο ΤΑΙΠΕΔ η κοινοπραξία του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα και Egis Projects, έναντι προσφοράς ύψους 1.496.100.000 ευρώ.

Εντός πέντε έτων από την έναρξη της παραχώρησης θα ολοκληρωθούν σημαντικές επενδύσεις άνω των 420 εκατ. ευρώ για την ανάταξη του οδικού άξονα και την αναβάθμιση των κάθετων αξόνων. Αξίζει να σημειωθεί ότι κατά τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης προβλέπεται να εκτελεστούν εργασίες βαριάς συντήρησης συνολικού κόστους 1,8 δισ. ευρώ.

Οι εργασίες αυτές αφορούν κυρίως αντικαταστάσεις ασφαλτικών και οδοστρωμάτων, βαριά συντήρηση τεχνικών έργων (γέφυρες, σήραγγες) αντικαταστάσεις οριζόντιας και κάθετης σήμανσης (πινακίδες, διαγράμμιση) και αντικατάσταση μεταλλικών στηθαίων ασφαλείας. Η Σύμβαση προβλέπει επίσης την κατασκευή 16 Σταθμών Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και 12 σύγχρονων χώρων στάθμευσης, αναψυχής κατά μήκος του οδικού άξονα

Η υπογραφή της σύμβασης για την αξιοποίηση της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί ένα νέο κεφάλαιο στην ιστορία του οδικού άξονα, με σημαντικά οφέλη για τους χρήστες του αυτοκινητόδρομου, τη Βόρεια Ελλάδα και την εθνική οικονομία συνολικά. Οι υποδομές του οδικού άξονα θα αναβαθμιστούν αισθητά, καθώς για πρώτη φορά θα πραγματοποιηθεί βαριά συντήρηση της Εγνατίας Οδού και των τριών κάθετων αξόνων, οι οποίες έχουν συνολικό μήκος 225 χιλιόμετρα και συνδέουν την Ελλάδα με την Αλβανία, τη Βόρεια Μακεδονία και τη Βουλγαρία.

«Διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της βιωσιμότητας μιας μεγάλης εθνικής υποδομής»

«Με τη σημερινή σύμβαση παραχώρησης, διαμορφώνουμε τις προϋποθέσεις για την ενίσχυση της βιωσιμότητας μιας μεγάλης εθνικής υποδομής, της Εγνατίας Οδού. Ενός αυτοκινητόδρομου που αποτελεί τη ραχοκοκαλιά του οδικού χάρτη της Βόρειας Ελλάδας, από τους Κήπους του Έβρου μέχρι το Λιμάνι της Ηγουμενίτσας. Που συνδέεται με την ΠΑΘΕ και την Ιόνια Οδό, ενώ προχωρά και η σύνδεσή της με τον Ε- 65. Όλος ο κορμός της ηπειρωτικής Ελλάδας αποκτά έτσι ένα επαρκές δίκτυο αυτοκινητοδρόμων, που κάνει ασφαλέστερη και ταχύτερη τη διέλευση ανθρώπων και εμπορευμάτων» δήλωσε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας.

«Η Εγνατία Οδός αναβαθμίζεται και γίνεται πιο σύγχρονη»

«Σήμερα ολοκληρώνεται μια πολύ σημαντική συμφωνία για ένα κρίσιμο έργο παραχώρησης που θα αναβαθμίσει ουσιαστικά τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της Ελλάδας, αποφέροντας ένα ιδιαίτερα υψηλό τίμημα στα ταμεία του Ελληνικού Δημοσίου. Με συνολικές επενδύσεις άνω των 4 δισ. ευρώ για τη συντήρηση, αναβάθμιση και λειτουργία του αυτοκινητόδρομου για όλη τη διάρκεια των 35 ετών της σύμβασης παραχώρησης, η Εγνατία Οδός αναβαθμίζεται και γίνεται πιο σύγχρονη, πιο ασφαλής και πιο λειτουργική, προς όφελος των χρηστών της και ολόκληρης της Βόρειας Ελλάδας. Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης αποτελεί το επιστέγασμα εντατικής δουλειάς από την ομάδα έργου του ΤΑΙΠΕΔ και επιβεβαίωση της τεχνογνωσίας που διαθέτει το Ταμείο στην υλοποίηση σύνθετων έργων τα οποία συμβάλλουν καθοριστικά στην περιφερειακή ανάπτυξη και τη βελτίωση της καθημερινότητας των πολιτών και των επισκεπτών» δήλωσε ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης.

«Με την στρατηγική μας συμβάλλουμε στη συνολική ευημερία της Ελλάδας»

«Η επικράτηση της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ σε έναν τόσο εμβληματικό διεθνή διαγωνισμό καταδεικνύει τη συνέπεια με την οποία υλοποιούμε εδώ και χρόνια την επιχειρηματική μας στρατηγική, συμβάλλοντας όχι μόνο στην ανάπτυξη του Ομίλου μας, αλλά στη συνολική ευημερία της Ελλάδας. Πραγματοποιώντας ιδιωτικές επενδύσεις με πολλαπλασιαστική αξία για την εγχώρια οικονομία αντί της απλής ανάληψης δημοσίων έργων, η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, μέσω σοβαρών κι ανταγωνιστικών προσφορών που διασφαλίζουν τόσο τα συμφέροντα των μετόχων της εταιρείας, όσο και ιδιαιτέρως ικανοποιητικούς όρους για το ελληνικό Δημόσιο, εισφέρει στα δημόσια ταμεία πάνω από 6 δισ. ευρώ σήμερα (Ολοκληρωμένο Τουριστικό Συγκρότημα στο Ελληνικό, Διεθνής Αερολιμένας Ηρακλείου Κρήτης, Εγνατία Οδός, Αττική Οδός κ.α.), κάνοντας πράξη ένα επενδυτικό πλάνο άνω 10 δισ. ευρώ που θα δημιουργήσει 20.000 νέες θέσεις εργασίας» δήλωσε ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ κ. Γιώργος Περιστέρης

«Η Εγνατία θα συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για ασφαλείς και αποδοτικές μεταφορές»

Ο Πρόεδρος της παραχωρησιούχου εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας, επισήμανε μετά την υπογραφή της σύμβασης: «Η Εγνατία Οδός, ο μεγαλύτερος αυτοκινητόδρομος της Ελλάδας, αποτελεί έναν κρίσιμο διασυνδετήριο οδικό άξονα για τη Νοτιοανατολική Ευρώπη, και τώρα ετοιμάζεται να προχωρήσει με γοργά βήματα προς το μέλλον. Με την αναβάθμισή της σε σύγχρονη υποδομή, η Εγνατία Οδός θα συνεχίσει να διαδραματίζει καθοριστικό ρόλο για ασφαλείς και αποδοτικές μεταφορές, ενισχύοντας τη συνδεσιμότητα και την οικονομική ανάπτυξη της περιοχής. Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ και η EGIS PROJECTS, με την πολυετή εμπειρία και αποδεδειγμένη αξιοπιστία τους στη διαχείριση κρίσιμων υποδομών, είναι ιδανικοί εταίροι για να αναλάβουν την αναβάθμιση αυτού του στρατηγικού έργου. Διαθέτοντας τεχνική και οικονομική επάρκεια, είναι έτοιμες να εξελίξουν την Εγνατία Οδό, εγγυώμενες τη μέγιστη ασφάλεια και άνεση για όλους όσοι την επιλέγουν για τις μετακινήσεις τους. Αυτή η συνεργασία σηματοδοτεί μια νέα εποχή για την Εγνατία Οδό, με ένα ξεκάθαρο όραμα που επικεντρώνεται στη βελτίωση της ασφάλειας και της περιβαλλοντικής αποδοτικότητας, προωθώντας ταυτόχρονα την οικονομική ανάπτυξη και τη βιωσιμότητα σε όλες τις περιοχές που εξυπηρετούνται από το μοναδικό αυτό έργο» δήλωσε ο Πρόεδρος της παραχωρησιούχου εταιρείας ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ Α.Ε., Εμμανουήλ Μουστάκας

Το αντικείμενο της σύμβασης

Η εταιρεία με την επωνυμία «ΝΕΑ ΕΓΝΑΤΙΑ ΟΔΟΣ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΗ ΑΝΩΝΥΜΗ ΕΤΑΙΡΕΙΑ» (ο Παραχωρησιούχος), η οποία συστάθηκε για τους σκοπούς της σύμβασης παραχώρησης μεταξύ των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ Α.Ε. (75%) και EGIS PROJECTS S.A.S. (25%), μέσω της σύμβασης αναλαμβάνει:

Α. το δικαίωμα χρηματοδότησης, λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης: του αυτοκινητόδρομου Εγνατία Οδός, ο οποίος αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού “κεντρικού οδικού δικτύου” (Τrans-European “core road network”) έχει ήδη κατασκευασθεί και βρίσκεται σε λειτουργία, μήκους 658 χιλιομέτρων, εκτεινόμενος από την Ηγουμενίτσα στην Περιφερειακή Ενότητα Θεσπρωτίας (βορειοδυτική ακτή της Ελλάδας) μέχρι τους Κήπους στην Περιφερειακή Ενότητα του Έβρου (στον συνοριακό σταθμό με την Τουρκία), ως προς τον οποίο ο Παραχωρησιούχος αναλαμβάνει επιπλέον την υποχρέωση Ανάταξης.

II. του οδικού άξονα Σιάτιστα– Ιεροπηγή/Κρυσταλλοπηγή που οδηγεί στην Αλβανία, ο οποίος αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού «εκτεταμένου οδικού δικτύου» (Trans-European “Comprehensive Road Network”) και διαθέτει οκτώ (8) ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό, συνδέει μέσω του αυτοκινητόδρομου Κεντρικής Ελλάδος (Ε65 – σήμερα υπό κατασκευή) την Αλβανία με την ηπειρωτική Ελλάδα και την μητροπολιτική περιοχή της Αθήνας, διαθέτει συνολικό μήκος 69,3 χιλιόμετρα και τεχνικά χαρακτηριστικά όμοια με εκείνα του αυτοκινητόδρομου της Εγνατίας Οδού.

III. του οδικού άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι μήκους 60 χιλιομέτρων, που αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού “κεντρικού οδικού δικτύου” (Τrans-European “core road network”), με τρεις (3) ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό, ο οποίος συνδέει την Ελλάδα με την Π.Γ.Δ.Μ. στο μεθοριακό σταθμό Ευζώνων, σε σχέση με τον οποίο, μεταξύ άλλων, ο Παραχωρησιούχος αναλαμβάνει επιπλέον την υποχρέωση Αναβάθμισης Καθέτων Αξόνων.

IV. του οδικού άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, μήκους 95,5 χιλιομέτρων, που αποτελεί τμήμα του διευρωπαϊκού “κεντρικού οδικού δικτύου” (Τrans-European “core road network”), με δεκαεπτά (17) ανισόπεδους κόμβους, πέραν του κόμβου με την Εγνατία Οδό, συνδέει, μέσω της Εγνατίας Οδού και του αυτοκινητόδρομου Π.Α.Θ.Ε. τη δυτική Βουλγαρία με την ηπειρωτική Ελλάδα, συμπεριλαμβανομένης της μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και έχει κατασκευασθεί, με προδιαγραφές παρόμοιες με εκείνες της Εγνατίας Οδού (με εξαίρεση το οδικό τμήμα Χριστός – Αμπέλα, μήκους 10,176 χιλιομέτρων σε σχέση με το οποίο ο Παραχωρησιούχος αναλαμβάνει επιπλέον την υποχρέωση Αναβάθμισης Καθέτων Αξόνων).

V. των παρόδιων αυτών εκτάσεων, από κοινού με όλα τα περιουσιακά δικαιώματα, υλικά και άυλα, που σχετίζονται με τον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού και των ανωτέρω τριών καθέτων οδικών αξόνων,

Β. το δικαίωμα του Ελληνικού Δημοσίου μελέτης, χρηματοδότησης και εκτέλεσης σύμφωνα με τους όρους που ορίζονται στη Σύμβαση Παραχώρησης Υπηρεσιών και εντός του χρονικού πλαισίου που καθορίζεται σε αυτή, του έργου της αναβάθμισης με προδιαγραφές αυτοκινητοδρόμου αφενός του τμήματος Χαλάστρα – Πολύκαστρο του κάθετου άξονα Χαλάστρα – Εύζωνοι και αφετέρου του τμήματος Χριστός – Κ. Αμπέλα του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Σέρρες – Προμαχώνας, συνολικού μήκους 54 χλμ. περίπου, όπως περιγράφονται στη Σύμβαση Παραχώρησης Υπηρεσιών.

Τα επόμενα βήματα της διαδικασίας περιλαμβάνουν την κύρωση της Σύμβασης Παραχώρησης από τη Βουλή, το χρηματοοικονομικό κλείσιμο της συναλλαγής με την καταβολή του τιμήματος, και κατόπιν της εκπλήρωσης όλων των συμβατικών προϋποθέσεων παράδοσης-παραλαβής, την έναρξη της παραχώρησης εντός του 2024.

Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, όπως αναφέρει σε ανακοίνωσή του ο Όμιλος ΓΕΚ Τέρνα, «σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφέλη για τον Όμιλο και τους μετόχους του. Ενισχύει το μέγεθος και την αξία του χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ καθώς και την παραγωγή σημαντικών, σταθερών και προβλέψιμων ταμειακών ροών σε μακροχρόνια βάση, επιτρέποντας τη βέλτιστη δυνατή αξιοποίηση του στο πλαίσιο της στρατηγικής του Ομίλου».

Σχετικά Άρθρα