MENU

«Ξεκλειδώνουν» τρία κρίσιμα σιδηροδρομικά έργα με συνολικό προϋπολογισμό 455 εκατ. ευρώ

Κονδύλι 332 εκατ. ευρώ έχει ήδη εξασφαλιστεί από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF 2, αλλά ο ΟΣΕ αδυνατεί να συντάξει μόνος του τις συμφωνίες επιχορήγησης των έργων

Ένα βήμα πιο κοντά στη γραμμή εκκίνησης έρχονται τρία κρίσιμα σιδηροδρομικά έργα, τα οποία έχουν εξασφαλισμένη χρηματοδότηση που προσεγγίζει τα 332 εκατ. ευρώ από ευρωπαϊκούς πόρους και συγκεκριμένα από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη» 2021-2027 (CEF2).

Ο ΟΣΕ βρίσκεται αυτή τη στιγμή σε αναζήτηση τεχνικού συμβούλου, ο οποίος θα συνδράμει στην σύνταξη των τριών συμφωνιών επιχορήγησης (Grand Agreement) της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Τις προηγούμενες ημέρες έγινε η σχετική εισήγηση στη διοίκηση του Οργανισμού για την αναζήτηση τεχνικού συμβούλου με απευθείας ανάθεση, καθώς ο ΟΣΕ αδυνατεί να αναλάβει μόνος την προετοιμασία των συμφωνιών δεδομένου ότι διαθέτει ελάχιστο στελεχιακό προσωπικό στην αρμόδια διεύθυνση, ενώ ταυτόχρονα οι χρόνοι είναι πιεστικοί και το αντικείμενο απαιτεί εξειδικευμένες γνώσεις.

Τα έργα τα οποία έχουν ήδη λάβει το πράσινο φως της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το πρόγραμμα 2021 – 2027 και «ξεκλειδώνουν», αφορούν την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας, την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής ΣΚΑ (Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών) – Οινόη και το νέο σύστημα σηματοδότησης και τηλεδιοίκησης (ETCS L1) στο τμήμα ΣΚΑ – Κιάτο.

Επισημαίνεται πως ο συνολικός προϋπολογισμός των τριών έργων (εθνικοί πόροι και πόροι του προγράμματος CEF) ανέρχεται στο ποσό των 455 εκατ. ευρώ. Αναλυτικά, στο έργο που θα αναβαθμίσει τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή μεταξύ Αχαρνών και Οινόης, καθώς επίσης του σταθμού Αλιάρτου, εντάσσονται όλες οι εργασίες αναβάθμισης της γραμμής μήκους περίπου 52 χλμ ώστε να είναι δυνατή η πιστοποίησή της ως διαλειτουργικής και να επιτευχθεί η αύξηση της χωρητικότητας, της ασφάλειας και της φέρουσας ικανότητας του δικτύου.

Σε ό,τι αφορά τους σταθμούς, το έργο περιλαμβάνει έργα σιδηροδρομικής υποδομής και βελτίωση της προσβασιμότητας.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του αιτούμενου έργου είναι 240,72 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) τα οποία κατανέμονται ως εξής:

  • Εθνικοί πόροι: 48,57 εκατ. ευρώ
  • Πόροι CEF : 192,14 εκατ. ευρώ

Το δεύτερο έργο αφορά την εγκατάσταση νέου συστήματος σηματοδότησης με τηλεδιοίκηση, ETCS L1 για τη διπλή σιδηροδρομική γραμμή ΣΚΑ – Κιάτο.

Το προς υλοποίηση έργο αρχίζει από τον Σ.Σ. Άνω Λιοσίων και τελειώνει στην είσοδο του Σ.Σ. Ζευγολατιού.

Στα επιμέρους αντικείμενα εντάσσονται η σηματοδότηση με ETCS και Τηλεδιοίκηση μαζί με την αποξήλωση του εξοπλισμού γραμμής και τεχνικών δωματίων του παλαιού συστήματος σηματοδότησης και η κατασκευή νέου συστήματος σηματοδότησης, από τον Σ.Σ. Άνω Λιοσίων έως την είσοδο του Σ.Σ. Ζευγολατιού, που θα συμπεριλαμβάνει τον κλάδο γραμμής προς το Λουτράκι (γραμμή Ισθμός – Λουτράκι) όπως επίσης και τις διεπαφές με τα όμορα συστήματα (Δυτικού Προαστιακού στους Σ.Σ. Άνω Λιοσίων και Μεγάρων, Θριασίου, Ικονίου, Ζευγολατιού και Άνω Λιοσίων.

Η αποξήλωση του εξοπλισμού γραμμής και τεχνικών δωματίων του παλαιού συστήματος σηματοδότησης θα χρηματοδοτηθεί από εθνικούς πόρους, εκτιμώμενης αξίας 850.000 ευρώ καθώς το αντικείμενο των εργασιών δεν ήταν επιλέξιμο.

Η νέα τηλεδιοίκηση του τμήματος Λιόσια – Κόρινθος και Ισθμός – Λουτράκι θα κατασκευαστεί σε νέο κτίριο που θα αποτελεί επέκταση του υφιστάμενου κτιρίου στον χώρο του ΚΕΚ Κορίνθου.

Παράλληλα θα εκτελεστούν εργασίες που αφορούν στην κατασκευή του παθητικού δικτύου του τμήματος γραμμής για την εξυπηρέτηση της σηματοδότησης – τηλεδιοίκησης και της εποπτείας των σηράγγων. Τα συστήματα πληροφόρησης επιβατών θα ανακατασκευαστούν με σύγχρονες προδιαγραφές και θα ενταχθούν στο σύστημα Τηλεδιοίκησης. Επίσης θα υλοποιηθεί και η αποκατάσταση της ραδιοεπικοινωνίας εντός των σηράγγων.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του αιτούμενου έργου είναι 52, εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) τα οποία κατανέμονται ως εξής:

  • Εθνικοί πόροι: 24,02 εκατ. ευρώ
  • Πόροι CEF: 27,97 εκατ. ευρώ

Αναβάθμιση της γραμμής Θεσσαλονίκης – Προμαχώνας

Με τη συγχρηματοδότηση του CEF θα προχωρήσει και το έργο της αναβάθμισης της υφιστάμενης γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας για την εγκατάσταση ηλεκτροκίνησης. Στο έργο αυτό εντάσσονται οι εργασίες αναβάθμισης της υποδομής – επιδομής της υφιστάμενης γραμμής, ώστε αυτή να είναι διαλειτουργική και να εξυπηρετεί τις ανάγκες στρατιωτικής κινητικότητας (αξονικό φορτίο 25 τόνων κτλ) στα τμήματα:

· Μουριές – Καστανούσα, μήκους 2,5 χλμ

· Καστανούσα – Στρυμόνας με κατασκευή νέας υποδομής και επιδομής σε μήκος 20 χλμ κυρίως των τμημάτων Καστανούσα – Ροδόπολη και Μανδράκι – Νέο Πετρίτσι – Στρυμονας – σε νέα χάραξη δίπλα στην υφιστάμενη γραμμή που θα βρίσκεται σε κυκλοφορία και αναβάθμιση της επιδομής – επιδομής της υφιστάμενης γραμμής, για επιπλέον 16 χλμ με ταυτόχρονη υδραυλική προστασία. Το έργο, πάντως, όπως επισημαίνεται στην απόφαση του ΟΣΕ, θα απαιτήσει πρόσθετες απαλλοτριώσεις.

· Στρυμόνας – Προμαχώνας (ελληνοβουλγαρικά σύνορα) όπου σε ολόκληρο το τμήμα 14,5 χλμ αναβαθμίζεται η υποδομή επιδομή της υφιστάμενης γραμμής στην σημερινή της θέση. Στο συγκεκριμένο υποέργο περιλαμβάνεται επίσης η αναβάθμιση των υφιστάμενων σιδηροδρομικών σταθμών Ροδόπολης, Μανδρακίου και Στρυμόνα ώστε να γίνουν διαλειτουργικοί με δυνατότητα εξυπηρέτησης μεγάλου μήκους εμπορικών συρμών με αποτέλεσμα την αυξηση της χωριτικοτητας, η κατασκευή δώδεκα νέων σιδηροδρομικών γεφυρών, η ενίσχυση άλλων δύο και όλων των οχετών για φορτίο 25 τόνους ανά άξονα. Η διατήρηση σε λειτουργία της Σηματοδότησης κατά τη φάση κατασκευής, η Επέκταση καλωδιώσεων στις θέσεις παραλλαγών και η Τροποποίηση όδευσης GSM-R θα χρηματοδοτηθούν από εθνικούς πόρους, εκτιμώμενης αξίας 6 εκατ. ευρώ λόγω μη επιλεξιμότητας.

Επίσης περιλαμβάνεται η ολοκλήρωση των μελετών:

  • Τεσσάρων ανισόπεδων οδικών διαβάσεων στην περιοχή της Θεσσαλονίκης σε αντικατάσταση υφιστάμενων ισόπεδων οδικών διαβάσεων
  • Νέας σιδηροδρομικής γέφυρας μονής γραμμής για την ανισοπεδοποίηση της γραμμής Θεσσαλονίκης – Αθήνας στη διασταύρωση με τις Σ.Γ. Θεσσαλονίκης – Ειδομένης και Θεσσαλονίκης – Αλεξανδρούπολης στην περιοχή του Σ.Σ. Διαλογής
  • Αντικατάστασης πέντε παλαιών μεταλλικών γεφυρών, με νέες από σκυρόδεμα για φορτίο 22,5 τόνων ανά άξονα
  • Νέας σιδηροδρομικής γέφυρας του ποταμού Στρυμόνα για την απευθείας σύνδεση του Σ. Σ. Ν. Πετριτσίου με τον Σ. Σ Προμαχώνα
  • Μελέτη ηλεκτροκίνησης και υποσταθμών

Ο συνολικός προϋπολογισμός του αιτούμενου έργου είναι 163 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) τα οποία κατανέμονται ως εξής:

  • Εθνικοί πόροι: 50,92 εκατ. ευρώ
  • Πόροι CEF : 112,07 εκατ. ευρώ.
  • Προς συμβασιοποίηση το έργο στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες

Επιπλέον αυτών των έργων προχωρούν ήδη οι διαδικασίες για το σιδηροδρομικό τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, το οποίο αναμένεται να συμβασιοποιηθεί εντός του πρώτου τριμήνου του 2025 και έχει επίσης χρηματοδότηση από τον ίδιο Μηχανισμό ανεβάζοντας το ποσό της ενίσχυσης στο μισό δισ. ευρώ.

Προβάδισμα στον διαγωνισμό έχει η εταιρία ΤΕΡΝΑ, ενώ η περίοδος κατασκευής υπολογίζεται σε 3,5 χρόνια από την υπογραφή της σύμβασης.

Το έργο αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από τη Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου.

Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή 31,8 χλμ νέας μονής σιδηροδρομικής γραμμής, από Νέα Καρβάλη έως Τοξότες και 5,3 χλμ νέας μονής γραμμής από Νέα Σιδηροδρομική στάση Καρβάλης προς Εμπορευματικό Λιμάνι Καβάλας (Λιμένας Φίλιππος), καθώς επίσης και την κατασκευή 5 σιδηροδρομικών στάσεων/σταθμών, επιβατικής στάσης στη Νέα Καρβάλη, επιβατικού σταθμού στην Πέρνη – Γραβούνα και δύο σταθμών για εμπορευματικές μεταφορές (τερματικό σταθμό στο Εμπορευματικό Λιμάνι Καβάλας και σταθμό διαλογής στη γραμμή σύνδεσης Νέας Καρβάλης – Εμπορευματικό Λιμάνι Καβάλας) και υπηρεσιακό σταθμό για τον ΟΣΕ στην περιοχή Τοξότες.

Σχετικά Άρθρα