Σε μερικούς μήνες από τώρα και κατά προσέγγιση μέσα στο δεύτερο εξάμηνο του έτους, εκτιμάται ότι θα προχωρήσει ο διαγωνισμός για την αξιοποίηση των υπόλοιπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων της χώρας που βρίσκονται στο χαρτοφυλάκιο του Υπερταμείου.
Αυτό τουλάχιστον αναφέρουν σχετικές πληροφορίες της αγοράς που επιπρόσθετα, κάνουν λόγο για τον σχεδιασμό από το fund, προφανώς σε συνεργασία με συμβούλους, του χρηματοοικονομικού μοντέλου αξιοποίησης των αεροδρομίων πάνω στο οποίο θα «πατήσουν» οι προσφορές των υποψήφιων επενδυτών.
Στόχος του Υπερταμείου είναι στο τέλος του 2027 να έχει ολοκληρωθεί η παραχώρηση των 22 περιφερειακών υποδομών.
Ως γνωστόν, πρόκειται για τους αερολιμένες Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης, που παραμένουν στη διαχείριση της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ).
Η αξιοποίησή τους θα γίνει σε ένα ενιαίο «πακέτο» (cluster), με τη συμμετοχή του ιδιωτικού τομέα σε μία μορφή σύμπραξης (ΣΔΙΤ ή Παραχώρηση μάλλον).
Στόχος είναι να μη δημιουργηθούν αεροδρόμια πολλών ταχυτήτων, αλλά να συγκεντρωθεί επενδυτικό ενδιαφέρον, διασφαλίζοντας την αναβάθμιση των υποδομών στο σύνολό τους.
Τα περισσότερα εκ των αεροδρομίων χρειάζονται εκτεταμένες επενδύσεις και αναβαθμίσεις, υπάρχουν αεροδρόμια που θεωρούνται χαμηλής κίνησης, σε όχι ιδιαίτερα τουριστικές περιοχές. Δηλαδή, μεταξύ των 22 υπάρχουν και αεροδρόμια δημοφιλών τουριστικών προορισμών, όπως η Πάρος και η Νάξος, αλλά και πολύ μικρότερα, που δεν παρουσιάζουν ιδιαίτερο εμπορικό ενδιαφέρον,
Μετά την ολοκλήρωση των επιτόπιων επισκέψεων στο σύνολο των αεροδρομίων, κατά το δίμηνο Οκτωβρίου – Νοεμβρίου 2024, ο τεχνικός σύμβουλος παρέδωσε τον περασμένο Φεβρουάριο, την τεχνική καταγραφή και επισκόπηση κάθε αεροδρομίου ξεχωριστά (technical due diligence). Πρόκειται για την «τεχνική φωτογραφία» της υφιστάμενης κατάστασης υποδομών και εγκαταστάσεων. Για παράδειγμα, αν επαρκεί ή μπορεί να επεκταθεί ο διάδρομος προσγείωσης /απογείωσης, αν μπορεί να δεχθεί learjet ή αν υπάρχουν άλλες πιθανές χρήσεις.
Προσδιορισμός των αναγκαίων επενδύσεων για κάθε αεροδρόμιο
Έως τα τέλη Μαρτίου – αρχές Απριλίου 2025 αναμένεται να καταρτιστεί η μελέτη που θα περιλαμβάνει τις απαιτούμενες επενδύσεις ανά αεροδρόμιο, καθώς και τα προβλεπόμενα εκτιμώμενα έσοδα/έξοδα σε βάθος 30 ετών, μαζί με τις εκτιμήσεις για την επιβατική κίνηση.
Πάνω στη μελέτη αυτή θα βασιστεί ο χρηματοοικονομικός σύμβουλος για να καταρτίσει εναλλακτικά σενάρια και χρηματοοικονομικά μοντέλα, να σχεδιάσει το προτεινόμενο χρηματοοικονομικό μοντέλο, να επιλέξει την βέλτιστη συμβατική και χρηματοδοτική δομή του διαγωνισμού και στη συνέχεια να προχωρήσει στην προετοιμασία των τευχών δημοπράτησης, ώστε ο διαγωνισμός να εκκινήσει το δεύτερο εξάμηνο του 2025.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το 2024 η επιβατική κίνηση των 22 αεροδρομίων ανήλθε σε 2,3 εκατ. επιβάτες, σημειώνοντας αύξηση 11% σε σχέση με το 2023.
Υπό εξέταση είναι και το ποσοστό συμμετοχής του Δημοσίου.
Στην περίπτωση του αεροδρομίου Καλαμάτας, το Υπερταμείο διατήρησε συμμετοχή ύψους 10% στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας που θα τρέξει την παραχώρηση.
Επίσης, σε τουλάχιστον ένα αεροδρόμιο (Νέα Αγχίαλος) εξετάζεται η χρήση cargo.
Να αναφέρουμε ότι χρηματοοικονομικός σύμβουλος είναι η Eurobank, τεχνικός σύμβουλος είναι η Doxiadis Associates Consultants on Development και Ekistics SA και νομικοί σύμβουλοι η Your Legal & Partners μαζί με το δικηγορικό γραφείο Δρακόπουλος – Βασαλάκης DVLAW.