MENU

Την οδική σύνδεση του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι με τη νότιο Κρήτη εξετάζει το ΥΠΟΜΕ

Παράλληλα, προωθούνται οι διαδικασίες για την ολοκλήρωση και υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης του ΒΟΑΚ

Στη δέσμευση ότι το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών θα συμβάλει στην ολοκλήρωση της μελέτης που αφορά τη σύνδεση των νότιων περιοχών της Κρήτης με το υπό κατασκευή αεροδρόμιο του Καστελίου προχώρησε από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Νίκος Ταχιάος.

Πρόκειται για τη μελέτη που αφορά τη σύνδεση του κόμβου Πραιτωρίων με το Καστέλι, για την οποία έχουν ήδη γίνει και οι σχετικές συνεννοήσεις με τον ΟΑΚ (Οργανισμός Ανάπτυξης Κρήτης), ώστε να υπάρξει μία οριστική μελέτη και ακολούθως να διερευνηθούν οι τρόποι χρηματοδότησης του έργου.

Απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΠΑΣΟΚ, Φραγκίσκου Παρασύρη σχετικά με τον κίνδυνο να μετατραπεί το νέο αεροδρόμιο σε έναν «περίκλειστο αερολιμένα με αδυναμία πρόσβασης από πολλές περιοχές της Κρήτης» και σε ένα «τυφλό έργο», ο υφυπουργός ανέφερε για ακόμα μία φορά ότι οι χρηματοδοτικοί πόροι δεν είναι απεριόριστοι.

Το ζήτημα αφορά κυρίως την περιοχή της Μεσσαράς, για την οποία δεν υπάρχει πρόβλεψη σύνδεσης με το νέο αεροδρόμιο στη σύμβαση παραχώρησης.

Στην περίπτωση που δεν υλοποιηθεί απευθείας οδική σύνδεση, η Μεσσαρά θα συνδέεται με το νέο αεροδρόμιο, μέσω του άξονα Ηράκλειο – Βιάννος, δηλαδή μέσω μίας τεθλασμένης διαδρομής Μεσσαρά – Βιάνος – Ηράκλειο – κόμβος Χερσονήσου – Αεροδρόμιο, μήκους 77 χιλιόμετρων, ενώ η αναγκαία προς σχεδιασμό απευθείας διαδρομή θα ήταν μόλις 18 χιλιόμετρα.

Το θέμα θέτουν μετ’ επιτάσεως οι τοπικές κοινωνίες επισημαίνοντας ότι σε διαφορετική περίπτωση θα αναγκάζονται να προσεγγίσουν το νέο αεροδρόμιο είτε μέσω του Ηρακλείου και του ΒΟΑΚ, είτε μέσω του επισφαλούς επαρχιακού οδικού δικτύου που διέρχεται από πολλά χωριά και οικισμούς της περιοχής παραμένοντας σε μια άτυπη απομόνωση την ώρα που θα λειτουργεί αερολιμένας με 10 εκατ. αφίξεις.

Να σημειωθεί ότι έχει ήδη τροποποιηθεί η σύμβαση παραχώρησης προκειμένου να αυξηθούν οι χώροι του αεροδρομίου κατά 32% και να φτάσουν περίπου στα 91.000 τ.μ. αντί των 68.000 τ.μ. που προέβλεπε η αρχική σύμβαση, ενώ η πρόοδος του έργου έχει ξεπεράσει το 40%.

Ως προς τη …μεγέθυνση του αεροδρομίου, ο κ. Ταχιάος ανέφερε πως ούτε αυτή ήρθε χωρίς κόστος υπογραμμίζοντας ότι η επέκταση ήταν της τάξης των 105 εκατ. ευρώ.

Πρόσθετα έργα με δημόσια χρηματοδότηση

Ανέφερε δε πως χρηματοδοτείται η αεροναυτιλία με ένα κονδύλι της τάξης των 70 εκατ. ευρώ, ενώ συζητείται η κατασκευή των αντιπλημμυρικών έργων του ιδίου του αεροδρομίου, η σύνδεση του βιολογικού καθαρισμού του αεροδρομίου με το Καστέλλι, δηλαδή έργα «τα οποία έρχονται να αντιμετωπίσουν προβλήματα που το ίδιο το αεροδρόμιο έχει δημιουργήσει στην Πεδιάδα στην οποία έχει εγκατασταθεί, στην οποία έχει κατασκευαστεί».

Τα εν λόγω έργα απαιτούν, σύμφωνα με τον υφυπουργό, πολύ υψηλές χρηματοδοτήσεις και εντάσσονται αναγκαστικά στο Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων.

Επιπροσθέτως, ανέφερε ότι απαιτείται και η κατασκευή σήραγγας κόστους 140 εκατ. ευρώ ύστερα από προσφυγή της Περιφέρειας για την επίλυση περιβαλλοντικών και αρχαιολογικών θεμάτων που σχετίζονται με τον Πετριανό Λόφο.

«Το να ερχόμαστε σήμερα και να λέμε να χρηματοδοτήσουμε και έναν δρόμο ο οποίος θα συνδέει τον Νότιο Οδικό Άξονα Κρήτης είναι κάτι που δεν μπορούμε να το λέμε αν δεν είμαστε σίγουροι ότι υπάρχουν οι πιστώσεις για να γίνει αυτό», ανέφερε προσθέτοντας ότι «θα πρέπει να γίνει κατανοητό ότι δεν είναι όλα τα έργα του Υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών».

Δημοσιονομικός χώρος για να προχωρήσει η σύμβαση του ΒΟΑΚ

Αν και ο κ. Ταχιάος προανήγγειλε ότι σύντομα θα επισκεφτούν το εργοτάξιο του υπό κατασκευή αεροδρομίου με τον νέο υπουργό Υποδομών και Μεταφορών, Χρίστο Δήμα, ξεκαθάρισε ότι το πραγματικά μεγάλο έργο της Κρήτης είναι ο ΒΟΑΚ.

Υπενθύμισε ότι πριν λίγες ημέρες υπεγράφη η κατακύρωση του οριστικού παραχωρησιούχου και έχει ήδη γίνει γνωστοποίηση της σύμβασης στη DG COM και έπεται η γνωστοποίηση στη DG MOVE. «Θεωρούμε ότι πολύ γρήγορα θα πάει η σύμβαση στο Ελεγκτικό Συνέδριο, θα γυρίσει και μετά θα υπογραφεί και θα έρθει στη Βουλή για κύρωση. Θεωρούμε ότι αυτό είναι κάτι το οποίο μπορεί να γίνει στους αμέσως προσεχείς μήνες. Εκείνο είναι, πραγματικά, το μεγάλο έργο».

Αναλύοντας τις χρηματοδοτικές απαιτήσεις του ΒΟΑΚ, ο κ. Ταχιάος υπογράμμισε πως για να υπογραφεί η σύμβαση, δημιουργείται τώρα ο απαραίτητος δημοσιονομικός χώρος: «Ουσιαστικά δεσμεύουμε πιστώσεις από τον κρατικό προϋπολογισμό της τάξεως των 772 εκατ. ευρώ, από τα οποία κατ’ αρχάς περιμένουμε να εξασφαλίσουμε 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και άλλα 200 εκατ. ευρώ από το ΕΣΠΑ. Τα υπόλοιπα 372 εκατομμύρια είναι χρήματα τα οποία αυτή τη στιγμή εγγράφονται στον κρατικό προϋπολογισμό και αναμένεται να δοθούν από το Πρόγραμμα Δημοσίων Επενδύσεων», ανέφερε.

Παράλληλα τρέχουν και οι δύο επιπλέον εργολαβίες το Νεάπολη – Χερσόνησος και το Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, οι οποίες επίσης χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης, γεγονός που σημαίνει ότι τα εν λόγω έργα σε ένα σημαντικό τους μήκος θα έχουν αποδοθεί μέχρι τα μέσα του 2026.

Υπενθυμίζεται ότι η λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι, το οποίο θα αντικαταστήσει τον υφιστάμενο αερολιμένα «Νίκος Καζαντζάκης» τοποθετείται το 2027.

Το καινούριο αεροδρόμιο που κατασκευάζει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα εκτείνεται σε 6.030 στρέμματα και θα έχει διάδρομο προσαπογείωσης μήκους 3.200 μ. και πλάτους 45 μ. Το terminal θα είναι 93.572 τ.μ. σχεδόν 32% μεγαλύτερο από ό,τι αρχικά είχε σχεδιαστεί με προοπτική έως το 2030 να μπορεί να εξυπηρετεί ετησίως 10 εκατομμύρια επιβάτες και σε 25 χρόνια 14 εκ. επιβάτες.

Στον σχεδιασμό για το νέο αεροδρόμιο προβλέπονται 8 θέσεις στάθμευσης αεροσκαφών με φυσούνα, περιοχή εμπορικών χρήσεων, επιφάνειας 443.000 τ.μ. και έκταση 282.000 τ.μ. για μελλοντική χρήση.

Σχετικά Άρθρα