Στην ίδρυση της εταιρείας ειδικού σκοπού που θα αναλάβει την 35ετή παραχώρηση της Εγνατίας Οδού προχώρησε στις αρχές Μαρτίου 2024 η κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) – EGIS Project (25%), η οποία αποτελεί τον προσωρινό ανάδοχο στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ.
Η παραπάνω κίνηση φέρνει ένα βήμα πιο κοντά τις διαδικασίες για την υπογραφή της σύμβασης μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και αναδόχου, ωστόσο παραμένουν εκκρεμότητες που θα οδηγήσουν στο τελικό οικονομικό κλείσιμο και στην παραλαβή της παραχώρησης από τους νέους επενδυτές.
Υπενθυμίζεται πως ήδη έχει εγκριθεί από το Ελεγκτικό Συνέδριο το δεύτερο σκέλος της σύμβασης και απομένουν πλέον οι αποφάσεις της κυβέρνησης για την αύξηση των διοδίων, η αδειοδότηση σηράγγων και γεφυρών από τις αρμόδιες υπηρεσίες του ΥΠΟΜΕ, αλλά και η διευθέτηση ζητημάτων όπως είναι η κατάργηση χιλιάδων free pass διέλευσης στον αυτοκινητόδρομο.
Ειδικότερα, σε ότι αφορά το κόμιστρο διέλευσης προβλέπεται η αύξηση από 3 λεπτά του ευρώ στα 4 λεπτά ανά χιλιόμετρο σε πρώτη φάση, πριν την υπογραφή της σύμβασης και αμέσως μετά νέα αύξηση στα 5 λεπτά. Σε βάθος τριετίας το κόμιστρο διέλευσης αναμένεται να φθάσει τα 6 λεπτά του ευρώ ανά χιλιόμετρο, προσεγγίζοντας το μέσο όρο κόστους διέλευσης των υπολοίπων υπό παραχώρηση αυτοκινητοδρόμων στην Ελλάδα.
Εντός του 2024 η υπογραφή και κύρωση της σύμβασης
Εφόσον όλα τα παραπάνω διευθετηθούν θα προχωρήσει και η υπογραφή της σύμβασης, η οποία θα οδηγηθεί προς κύρωση από τη Βουλή και η ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος, κάτι που ενδεχομένως θα συμβεί πριν το τέλος του 2024.
Στη «Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση ΑΕ», όπως είναι η επωνυμία της εταιρείας υπό την κοινοπραξία των ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – EGIS Project, θα περάσει η λειτουργία και διαχείριση του αυτοκινητοδρόμου μήκους 900 χιλιομέτρων, δηλαδή ο οδικός άξονας Ηγουμενίτσα – Θεσσαλονίκη – Κήποι Έβρου , καθώς επίσης και οι τρεις κάθετοι άξονες: Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας και Σιάτιστα – Κρυσταλλοπηγή.
Σημειώνεται πως πέρα από τη λειτουργία, ο παραχωρησιούχος δεσμεύεται να πραγματοποιήσει και σειρά έργων, όπως είναι η ολοκλήρωση της αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι, η ολική βαριά συντήρηση του άξονα και των τριών κάθετων (συμπεριλαμβάνονται γέφυρες και σήραγγες), η δημιουργία Σταθμού Εξυπηρέτησης Αυτοκινητιστών (ΣΕΑ) και άλλες υποδομές που είναι αναγκαίες για την εύρυθμη κυκλοφορία των οχημάτων σε όλο το μήκος της Εγνατίας Οδού.