Την υπογραφή διακρατικής συμφωνίας με οργανισμό του εξωτερικού, ο οποίος θα συνδράμει τον ΟΣΕ στην συντήρηση της υποδομής, ανακοίνωσε ο πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης κατά την ομιλία του στην Βουλή την Τετάρτη (5/3).
Όπως επεσήμανε, στις προτεραιότητες της κυβέρνησης για την ανάταξη του σιδηροδρόμου εντάσσεται η συντήρηση των υποδομών: «Η λύση την οποία προκρίνουμε είναι η λύση της διακρατικής συμφωνίας με σημαντικό ξένο οργανισμό με μεγάλη εμπειρία, ο οποίος για μεγάλο χρονικό διάστημα θα αναλάβει, μέσω μιας τέτοιας συμφωνίας, να υποστηρίξει τον ΟΣΕ για τη συντήρηση και την αναβάθμιση του δικτύου», ανέφερε.
Η ανάταξη και η συντήρηση του δικτύου αποτελεί ίσως τη μεγαλύτερη πληγή του ΟΣΕ καθώς στο παρελθόν είχε αποφασιστεί να προχωρήσουν με ΣΔΙΤ, τα οποία όμως δεν υλοποιήθηκαν ποτέ.
Το συνολικό κόστος για τις εργασίες αναβάθμισης του κεντρικού δικτύου είχε υπολογιστεί σε 670 εκατ. ευρώ, ενώ το πρόγραμμα δεκαετούς συντήρησης είχε εκτιμηθεί σε 550 εκατ. ευρώ. Το μεγάλο έργο ΣΔΙΤ έφτανε συνολικά το 1,2 δισ. ευρώ για τον σιδηρόδρομο και παρά το γεγονός ότι σχεδιαζόταν από το 2020, δεν προχώρησε ποτέ εξαιτίας της έλλειψης χρηματοδοτικών πόρων.
Στη συνέχεια «έσπασε» σε τρία τμήματα και προτεραιοποιήθηκε το ΣΔΙΤ για τη Βόρεια Ελλάδα, καθώς σε αυτό το τμήμα του δικτύου εντοπίζονταν τα μεγαλύτερα προβλήματα.
Ωστόσο τελικώς η χρηματοδότηση συρρικνώθηκε σε μόλις 80 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης, αλλά ούτε αυτό το έργο προχώρησε καθώς απεντάχθηκε λόγω έλλειψης ωριμότητας, μετά το δυστύχημα των Τεμπών.
Εκσυγχρονισμός τροχαίου υλικού
Η δεύτερη προτεραιότητα, σύμφωνα με τις ανακοινώσεις του πρωθυπουργού, είναι η ανανέωση του τροχαίου υλικού ώστε το 2027 στον βασικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας Αθήνα – Θεσσαλονίκη να κυκλοφορούν σύγχρονα τρένα.
Ο κ. Μητσοτάκης ανακοίνωσε επίσης την εφαρμογή αξιολόγησης συνολικά στο προσωπικό του Δημοσίου αναφέροντας ότι θα είναι μία από τις πολλές πρωτοβουλίες της επερχόμενης Συνταγματικής Αναθεώρησης: «Η Νέα Δημοκρατία θα εισηγηθεί να κατοχυρωθεί
θεσμικά και συνταγματικά η αξιολόγηση στο Δημόσιο. Αξιολόγηση και από τους πολίτες που θα κάνουν χρήση των υπηρεσιών», τόνισε.
Υπενθυμίζεται ότι σε εξέλιξη βρίσκεται το σχέδιο συγχώνευσης του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ σε μία καινούργια εταιρεία, τους «Σιδηροδρόμους Ελλάδος», το τιμόνι της οποίας θα αναλάβουν πρόσωπα «με διεθνή αναγνώριση, με επιστημονική και θα ήλπιζα και με διακομματική αναγνώριση», όπως ανέφερε ο κ. Μητσοτάκης.
Στο πλαίσιο αυτό έχει ήδη κατατεθεί η τρίτη επικαιροποίηση του σχεδίου της ελληνικής κυβέρνησης για τον σιδηρόδρομο στην Κομισιόν, η οποία στόχο έχει τον έλεγχο της προόδου των συμφωνημένων δράσεων.
Δεδομένης της συγχώνευσης των τριών σιδηροδρομικών εταιριών, η ΓΑΙΑΟΣΕ προχωρά και στην αξιολόγηση του τροχαίου υλικού που έχει στην κατοχή της. Τις προηγούμενες μέρες προκήρυξε διαγωνισμό μέσω του οποίου αναζητά τεχνικό σύμβουλο, που θα την υποστηρίξει στη διαχείριση του τροχαίου υλικού.
Επαναξιολόγηση τεχνικής και λειτουργικής κατάστασης εξοπλισμού
Στο πλαίσιο της διαδικασίας δημιουργίας του νέου Σιδηροδρομικού Φορέα, περίπου 2.889 μονάδες τροχαίου υλικού πρέπει να εκτιμηθούν ως προς την τεχνική και λειτουργική τους κατάσταση από ανεξάρτητο εκτιμητή/ανάδοχο, με τον οποίο θα συνάψει σύμβαση η ΓΑΙΑΟΣΕ ΑΕ.
Το συγκεκριμένο τροχαίο υλικό, ακόμα και αν έχει εκτιμηθεί κατά το παρελθόν, θεωρήθηκε πως πρέπει να επαναξιολογηθεί από τον ανάδοχο είτε σήμερα παραμένει μισθωμένο ή όχι.
Για τον λόγο αυτόν, ο ανάδοχος θα πραγματοποιήσει ταυτοποίηση, αξιολόγηση, εκτίμηση και έλεγχο του συνόλου των μονάδων και θα συντάξει Αναφορά Τεχνικού – Due Diligence για κάθε μονάδα που θα περιλαμβάνει:
· Εκτίμηση της τρέχουσας επιχειρησιακής κατάστασης και του βαθμού συντήρησης κάθε μονάδας. Έμφαση θα δοθεί στο υλικό έλξης (μηχανές, συμπεριλαμβανομένων μηχανών ελιγμών είτε πετρελαιοκίνητης, πετρέλαιοηλεκτροκίνητης ή ηλεκτροκίνητης έλξης και αυτοκινηταμαξών). Ειδικά για την εκτίμηση του βαθμού συντήρησης του μισθωμένου τροχαίου υλικού, θα χορηγηθούν τα έγγραφα συντήρησης των μονάδων τροχαίου υλικού της τελευταίας δεκαετίας, τα οποία έχουν παραδοθεί από τους εκάστοτε μισθωτές και τους φορείς συντήρησης.
· Ένα συνολικό τεχνικό έλεγχο του αναφερόμενου τροχαίου υλικού, που θα περιλαμβάνει τα ακόλουθα: i Τεχνική εκτίμηση της τρέχουσας κατάστασης κάθε μονάδας και εντοπισμό μειζόνων αποκλίσεων σε σχέση με τη βέλτιστη κατάσταση, σύμφωνα με τις προδιαγραφές του κατασκευαστή, ii. Υπολογισμό της εναπομένουσας διάρκειας ζωής του τροχαίου υλικού σε έτη αποδοτικής υπηρεσίας (άνευ ανακατασκευής). iii. Συστάσεις επί των βέλτιστων διαθέσιμων μηχανισμών για τη διασφάλιση των συνθηκών διατήρησης/βελτίωσης της επιχειρησιακής κατάστασης και διάρκειας καθώς και συντήρησης του τροχαίου υλικού.
· Περιγραφή και τεκμηρίωση της πραγματικής τρέχουσας κατάστασης του τροχαίου υλικού.
Ο ανάδοχος θα πραγματοποιήσει επίσης εκτίμηση της συντήρησης για κάθε μονάδα τροχαίου υλικού, την αποτίμηση του προς επισκευή εξοπλισμού κάθε μονάδας ή την ανακατασκευή που πιθανώς απαιτείται.
Η διάρκεια της σύμβασης ορίζεται σε δώδεκα μήνες, με δυνατότητα παράτασης της διάρκειας για ένα εξάμηνο ακόμα, ενώ η προϋπολογιζόμενη αξία της σύμβασης ανέρχεται σε 978.236 ευρώ συμπεριλαμβανομένου ΦΠΑ.