Πολλές και μεγάλες συμβάσεις έργων αναμένεται να βάλει και επίσημα στο χαρτοφυλάκιό του εντός του 2025 ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Μέσα στη χρονιά που διανύουμε ο ισχυρότερος όμιλος του τομέα υποδομών εκτιμάται ότι θα υπογράψει νέες συμβάσεις που θα επιβεβαιώσουν την κυρίαρχη θέση του στον τομέα Κατασκευών – Παραχωρήσεων και θα ενισχύσουν περαιτέρω το έτσι κι αλλιώς μεγάλο ανεκτέλεστο έργων του.
Αθροιστικά, αυτές οι συμβάσεις ξεπερνούν τα 3 δισ. ευρώ (με την υποσημείωση ότι δεν πρόκειται για αμιγώς τεχνικό αντικείμενο, καθώς υπάρχουν και Παραχωρήσεις/ΣΔΙΤ), ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ είναι ήδη ανάδοχος ή προτιμητέος επενδυτής, αλλά αναμένονται οι υπογραφές.
Αυτοκινητόδρομοι ΒΟΑΚ και Εγνατία Οδός
Ανάμεσα σε αυτές τις συμβάσεις ξεχωρίζει, μεταξύ άλλων, ο διαγωνισμός για το βασικό τμήμα του ΒΟΑΚ, Χανιά – Ηράκλειο, μία 35ετής σύμβαση παραχώρησης εκτιμώμενης αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ. Με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να συγκεντρώνει όλα τα απαραίτητα έγγραφα και το υπουργείο Υποδομών και μεταφορών να επιχειρεί να κλείσει τις δικές του εκκρεμότητες, οι εκτιμήσεις κάνουν λόγο για υπογραφή της σύμβασης μέσα στους επόμενους μήνες.
Βέβαια, θα εκκρεμούν και οι διαδικασίες αποστολής της σε Ελεγκτικό Συνέδριο και Βουλή. Να θυμίσουμε πως στη σύμβαση παραχώρησης περιλαμβάνεται και η προαίρεση για το τμήμα Χανιά – Κίσσαμος που θα αυξήσει ακόμα περισσότερο το μήκος του αυτοκινητόδρομου.
Η περίοδος της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη είναι η περίοδος μελετών – κατασκευών. Το συνολικό μήκος του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο ανέρχεται σε 187 χλμ. (μαζί με το προαίρεση τμήμα Κίσσαμος – Χανιά).
Προφανώς, αν και δεν πρόκειται για υπογραφή σύμβασης (έχει γίνει αυτό), στον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αναμένουν κάποια στιγμή εντός του 2025 και την ανάληψη της παραχώρησης για την Εγνατία Οδό.
Έργα αποκατάστασης υποδομών στη Θεσσαλία
Φεύγοντας από τους… αυτοκινητόδρομους μέσω παραχώρησης, και περνώντας στο μέτωπο των έργων αποκατάστασης ζημιών στη Θεσσαλία, ως γνωστόν, η ΤΕΡΝΑ του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, έχει οριστεί προσωρινός ανάδοχος και αναλαμβάνει την οδική σύμβαση «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των υποδομών συνεπεία των καιρικών φαινομένων Daniel και Elias Δήμων: Ζαγοράς – Μουρεσίου, Νοτίου Πηλίου, Βόλο και Ρήγα Φεραίου» (278,2 εκατ. αρχικού ύψους), με έκπτωση 5% και προσφορά 213,1 εκατ. χωρίς ΦΠΑ. Επίσης, στην ΤΕΡΝΑ, κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ανατίθεται και η σύμβαση για τα «Κατεπείγοντα έργα αποκατάστασης βλαβών των Δήμων: Αργιθέας, Λίμνης Πλαστήρα, Μετεώρων και Πύλης» (αρχικού ύψους 267,5 εκατ., με ΦΠΑ), με έκπτωση 5% και προσφορά 205 εκατ. χωρίς ΦΠΑ.
Κατά συνέπεια, η ΤΕΡΝΑ αναλαμβάνει συμβάσεις άνω των 418 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ και άνω του μισού δισ. ευρώ με ΦΠΑ.
Δεδομένου ότι πλέον δεν υπάρχουν νομικά προβλήματα, καθώς απορρίφθηκαν οι προσφυγές των μικρότερων τεχνικών εταιριών, ανοίγει ο δρόμος για υπογραφή συμβάσεων και εκκίνηση έργων (μετά το Ελεγκτικό Συνέδριο, οι συμβάσεις θα πρέπει να περάσουν και από τη Βουλή).
Σιδηροδρομικό έργο στη Βόρεια Ελλάδα
Ανάμεσα στις συμβάσεις που αναμένεται φέτος να υπογραφούν, υπάρχουν και έργα σιδηροδρομικά ή και για κατασκευή μονάδων αποβλήτων.
Για παράδειγμα, η ΤΕΡΝΑ είναι ανάδοχος για το έργο κατασκευής της νέας σιδηροδρομικής γραμμής στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Τοξότες, με αρχικό προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ). Πλέον, μέσα στο προσεχές διάστημα, θα υπογραφεί και η σχετική σύμβαση με την ΤΕΡΝΑ.
Το έργο με εξασφαλισμένη χρηματοδότηση από τον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027», αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους 32 χλμ. περίπου, καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους 5,3 χλμ. περίπου.
Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών. Ωστόσο, να αναφέρουμε ότι η εταιρία του Βιοτεχνικού Πάρκου (ΒΙΟΠΑ) της περιοχής φέρεται να έχει προσφύγει στο ΣτΕ θεωρώντας ότι η γραμμή περνάει από μέρος οικοπέδου, επηρεάζοντας την επένδυση.
Μονάδες αποβλήτων
Κανονικά, εντός του έτους θα πρέπει να «πέσουν υπογραφές» για δύο συμβάσεις κατασκευής μονάδων αποβλήτων στην Βόρεια Ελλάδα, συνολικού ύψους άνω των 400 εκατ. ευρώ, και μέσω της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακής.
Υπενθυμίζεται ότι οι δραστηριότητες στον τομέα περιβάλλοντος – διαχείρισης αποβλήτων (όπως και των υποδομών ευρυζωνικότητας, το ηλεκτρονικό εισιτήριο κ.α.) έχουν μείνει εκτός συμφωνίας πώλησης της Τέρνα Ενεργειακής στη Masdar.
Πρόκειται αφενός για τη σύμβαση σύμπραξης δημοσίου και ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ) για το έργο υλοποίησης της «Μονάδας Επεξεργασίας Αποβλήτων Δυτικού Τομέα ΠΚΜ», εκτιμώμενης αξίας περίπου 202 εκατ. ευρώ (σε σχήμα με ΤΙΤΑΝ), αφετέρου για το έργο «Κατασκευή Μονάδας Επεξεργασίας υπολειμματικών σύμμεικτων Αστικών Στερεών Αποβλήτων (ΑΣΑ) και προδιαλεγμένων οργανικών αποβλήτων Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας» προϋπολογισμού 241.881.159,72 ευρώ (συμπεριλαμβανομένων των δικαιωμάτων προαίρεσης και του ΦΠΑ). Σε σχέση με το ΣΔΙΤ, η ΜΕΑ δυτικού τομέα είναι η μεγαλύτερη στη Βόρεια Ελλάδα. Η μονάδα της Θεσσαλονίκης θα είναι δυναμικότητας 300.000 τόνων και θα κατασκευαστεί κοντά στη χωματερή Μαυροράχης. Θα εξυπηρετεί 9 δήμους της δυτικής πλευράς του νομού Θεσσαλονίκης (Αμπελοκήπων – Μενεμένης, Βόλβης, Δέλτα, Κορδελιού – Ευόσμου, Λαγκαδά, Νεάπολης – Συκεών, Παύλου Μελά, Χαλκηδόνος, Ωραιοκάστρου), το 60% του κεντρικού Δήμου Θεσσαλονίκης, το σύνολο των δήμων των νομών Πέλλας, Ημαθίας και Πιερίας, καθώς και τον Δήμο Παιονίας Κιλκίς.
Η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί σε 27 έτη (τα δύο πρώτα αφορούν στην κατασκευαστική περίοδο). Για τη Μονάδα Επεξεργασίας Απορριμμάτων (ΜΕΑ) Ανατολικού Τομέα Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας (η οικονομική προσφορά της ήταν 86,405 εκατ. ευρώ χωρίς ΦΠΑ, άρα 107,142 εκατ. με ΦΠΑ, χωρίς προαιρέσεις, για το συνολικό έργο και υπηρεσία, ήτοι κατασκευή και λειτουργία), αυτή θα κατασκευαστεί στη θέση «Άγιος Αντώνιος» εντός των διοικητικών ορίων της Δημοτικής Ενότητας Βασιλικών του Δήμου Θέρμης της Π.Ε. Θεσσαλονίκης. Βρίσκεται μεταξύ των οικισμών Κάτω Σχολαρίου και Αγίου Αντωνίου.
Έργα ΣΔΙΤ άρδευσης
Όπως πρόσφατα αναφέραμε, μέσα στους προσεχείς μήνες θα πρέπει να υπογραφούν και οι δύο συμβάσεις, μέσω ΣΔΙΤ, για την προώθηση αρδευτικών έργων σε Βόρεια Ελλάδα και Κρήτη.
Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ έχει αναλάβει τα έργα «Μεταφορά και διανομή νερού από τον ποταμό Νέστο στην πεδιάδα της Ξάνθης για αρδευτικούς σκοπούς» άνω των 220 εκατ. ευρώ) και «Λιµνοδεξαµενή Χοχλακίων Νοµού Λασιθίου και Λοιπά Συνοδά Έργα – Φράγµα Αγ. Ιωάννη Ιεράπετρας και Βασικά Έργα Αξιοποίησης Αρδευτικού Νερού».