Ολοκληρώνεται κατά πληροφορίες μέσα στον Φεβρουάριο η δεύτερη φάση των διαγωνισμών για δύο μεγάλα οδικά έργα ΣΔΙΤ στη Βόρεια Ελλάδα, ανοίγοντας το δρόμο για την ενδεχόμενη κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών εντός του 2025.
Πρόκειται για τα έργα που αφορούν τους άξονες Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, των οποίων η φάση ανταγωνιστικού διαλόγου ξεκίνησε τον Απρίλιο του 2024 όπου και θα καθοριζόταν το ακριβές αντικείμενό τους.
Οι προϋπολογισμοί ωστόσο των έργων έχουν οριοθετηθεί για τον άξονα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα στα 444,91 εκατ. ευρώ με ΦΠΑ και για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη στα 248,54 εκατ. ευρώ.
Σημειώνεται πως στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου είχαν εισέλθει οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις – Metlen, όμιλος Aktor και Άβαξ και για τους δύο διαγωνισμούς.
Πρόκειται πάντως για έργα που θα υλοποιηθούν χωρίς διόδια και με πληρωμές διαθεσιμότητας για τους αναδόχους, οι οποίοι θα έχουν δικαίωμα εκμετάλλευσης για 30 χρόνια από την έναρξη της σύμβασης (σ.σ. τρία χρόνια είναι ο εκτιμώμενος χρόνος για την περίοδο μελέτης – κατασκευής).
Αναλυτικότερα, για το οδικό έργο Θεσσαλονίκη – Έδεσσα η σύμβαση περιλαμβάνει την εκπόνηση του συνόλου των απαιτούμενων μελετών για την κατασκευή του έργου (υποτμήματα Μαυροβούνι – Έδεσσα, παράκαμψη Γιαννιτσών, παράκαμψη Χαλκηδόνας), την κατασκευή του συνόλου των εργασιών, καθώς και εργασίες συντήρησης και αναβάθμισης των τοπικών οδών.
Η αναβάθμιση του οδικού άξονα ΕΟ 2 (Μαυροβούνι – Έδεσσα, Παράκαμψη Γιαννιτσών, Παράκαμψη Χαλκηδόνας) σχετίζεται με τρία επιμέρους τμήματα από τα πέντε που διαιρείται η νέα χάραξη της οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας (και συγκεκριμένα γέφυρα Αξιού ποταμού – Έδεσσας) ως εξής:
· Τμήμα παράκαμψης Χαλκηδόνας: Νέα χάραξη της Εθνικής Οδού Θεσσαλονίκης – Έδεσσας από την αρχή της οδού (που ορίζεται στο τέλος του υφιστάμενου τεχνικού γεφύρωσης του Αξιού ποταμού και των παραποτάμων του) έως το κατασκευασμένο τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας της οδού, συνολικού μήκους περίπου 6,340 χλμ.
· Τμήμα παράκαμψης Πελλαίας χώρας: Το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής, όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.
· Τμήμα παράκαμψης Γιαννιτσών: Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή παράπλευρων οδών συνολικού μήκους 14.078,33 μ., κάθετων οδών συνολικού μήκους 254,19 μ., 14 γεφυρών (και κάτω ή άνω διαβάσεων) συνολικού μήκους περίπου 363,41 μ., 23 κιβωτοειδών ή σωληνωτών οχετών, ένα τοίχο αντιστήριξης 110 μ. περίπου, δύο ανισόπεδων κόμβων, 60 ισόπεδων κόμβων (οι περισσότεροι στις διασταυρώσεις των παράπλευρων οδών) και 25 ιρλανδικών διαβάσεων.
· Τμήμα Μελίσσι – Μαυροβούνι: Το τμήμα αυτό αποτελεί τμήμα της νέας Εθνικής Οδού 2 και έχει ήδη κατασκευασθεί με διατομή πλάτους (11 μ.) συμπεριλαμβανομένης ΛΕΑ και (13 μ.) με τα ερείσματα. Υπάρχει πρόβλεψη αργότερα να αποκτήσει το τυπικό πλάτος της διατομής όπως και τα νέα τμήματα που θα κατασκευασθούν με την παρούσα σύμπραξη.
· Τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα: Το προς κατασκευή οδικό έργο, αφορά την βελτίωσης της Εθνικής Οδού 2 στο τμήμα Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και συγκεκριμένα στο οδικό υποτμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα. Ειδικότερα το προς μελέτη τμήμα Μαυροβούνι – Έδεσσα ανήκει στο νομό Πέλλας και αποτελεί νέα χάραξη της οδού με παράπλευρες οδούς (service road), για την εξυπηρέτηση των τοπικών μετακινήσεων.
Για τον άξονα Δράμα – Αμφίπολη ο ανάδοχος θα υλοποιήσει τη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση των τμημάτων Παλαιοκώμη – Μαυρολεύκη μήκους 29,5 χλμ. και Μαυρολεύκη – Δράμα μήκους 13.5 χλμ.
Επίσης θα κατασκευάσει τους ανισόπεδους κόμβους Μεσορράχης, Παλαιοκώμης, Μ. Σουλίου, Ροδολίβους, Πρώτης, Ν. Μπάφρας, (Ημικόμβος) Αγγίτη, Μαυρολεύκης, Περιφερειακής Δράμας και Δράμας (σύνδεση με το αστικό δίκτυο της Δράμας).
Επίσης, θα αναλάβει τη λειτουργία, συντήρηση, χρηματοδότηση του βασικού οδικού άξονα Δράμα – Αμφίπολη συνολικού μήκους 43 χλμ. και όσα επιπλέον τμήματα συμπεριλαμβάνονται στο προαναφερθέν τμήμα.