Τις επόμενες ημέρες αναμένεται να αναρτηθεί σε δημόσια διαβούλευση το σχέδιο νόμου για τη δημιουργία του ενιαίου σιδηροδρομικού φορέα, ο οποίος θα αποτελεί το αποτέλεσμα της συνένωσης του ΟΣΕ, της ΕΡΓΟΣΕ και της ΓΑΙΑΟΣΕ στο τμήμα των δραστηριοτήτων της που αφορά το τροχαίο υλικό.
Στόχος είναι το νομοσχέδιο να έχει ψηφιστεί έως το τέλος της χρονιάς ώστε η μεταρρύθμιση, την οποία έχει εξαγγείλει η ηγεσία του υπουργείου, να έχει ολοκληρωθεί μέχρι τα τέλη του 2025.
Στην κατεύθυνση αυτή ήδη γίνονται οι απαραίτητες προεργασίες στις υπό συνένωση εταιρίες και προετοιμάζεται σειρά διαγωνισμών και συμβάσεων με στόχο την ομαλή συγχώνευση.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ έχει ήδη προχωρήσει στην υπογραφή σύμβασης με ανεξάρτητο μηχανικό προκειμένου να επιτευχθεί η έγκαιρη εκπλήρωση όλων των προϋποθέσεων και η επίσπευση όλων των απαραίτητων ενεργειών που απαιτούνται, εν όψει της απόσχισης του κλάδου του τροχαίου υλικού. Στις προϋποθέσεις αυτές συγκαταλέγεται η διεκπεραίωση και διευθέτηση των επισημάνσεων της ετήσιας έκθεσης ελέγχου και των ευρημάτων της ελεγκτικής εταιρείας SOL Consulting S.A., Member Crowe Global & του Εσωτερικού Ελεγκτή, επί θεμάτων Τροχαίου Υλικού, μέχρι το τέλος έτους.
Ο μηχανικός θα αναλάβει τη διοίκηση και τον συντονισμό των εργασιών του τμήματος Τροχαίου Υλικού, όπως και των στελεχών ή/και εξωτερικών συνεργατών της εταιρίας, οι οποίοι απασχολούνται στο συγκεκριμένο τμήμα.
Έως το τέλος Δεκεμβρίου θα πρέπει να έχει επικαιροποιηθεί το Μητρώο Τροχαίου Υλικού, το οποίο θα περιλαμβάνει το σύνολο των οχημάτων της ΓΑΙΑΟΣΕ, την κατάστασή του, το μισθωμένο τροχαίο υλικό σε εταιρείες λειτουργίας του σιδηρόδρομου, όπως και το παλαιό – άχρηστο τροχαίο υλικό που δύναται να εκποιηθεί.
Ταυτόχρονα πρέπει να προχωρήσει η συνεργασία με τον ΟΣΕ για την υπογραφή μέχρι τέλος Δεκεμβρίου ενός ιδιωτικού συμφωνητικού μεταξύ των δύο φορέων για το έργο «Εγκατάσταση, παραμετροποίηση, διαχείριση, εγγύηση καλής λειτουργίας ολοκληρωμένου πληροφοριακού συστήματος για τον ψηφιακό μετασχηματισμού του ΟΣΕ», με αντικείμενο την Τηλεματική και την Πληροφόρηση των επιβατών στα τρένα.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ οφείλει επίσης να προετοιμάσει και να εκκινήσει τη διαδικασία νέου διαγωνισμού μέχρι το τέλος Δεκεμβρίου για την εκποίηση όλου του εγκαταλελειμμένου τροχαίου υλικού που περιλαμβάνεται σε σχετική υπουργική απόφαση του 2022 και αφορά σε 855 μονάδες.
Το υλικό αυτό θα εκποιηθεί μετά την αφαίρεση των ανταλλακτικών – μηχανισμών που θα κριθούν κατά τη διαδικασία καταστροφής κατάλληλα για ενδεχόμενη επαναχρησιμοποίηση.
Επιπροσθέτως έως το τέλος της χρονιάς θα αξιολογηθεί και το εάν θα προχωρήσει η υλοποίηση ηλεκτρονικής επιστασίας, μέσω καμερών, εγκαταλελειμμένου τροχαίου υλικού σε περιοχές της Δυτικής Θεσσαλονίκης.
Εν αναμονή απόφασης για το μισθωμένο τροχαίο υλικό
Σε ό,τι αφορά το μισθωμένο τροχαίο υλικό της εταιρίας, θα υπάρξει απόφαση ως προς το εάν θα δοθούν παρατάσεις που έχουν ζητηθεί για την εκτεταμένη συντήρηση από την Hellenic Train, καθώς και ως προς το εάν θα επιβληθούν ποινικές ρήτρες υπό την προϋπόθεση υπογραφής συνυποσχετικού με την Hellenic Train για Διαιτησία.
Η σχετική εισήγηση από τον μηχανικό προς το Δ.Σ. της ΓΑΙΑΟΣΕ πρέπει να γίνει εντός του τρέχοντος μήνα.
Επίσης θα πρέπει να προχωρήσει η προετοιμασία και αποστολή στο υπουργείο Υποδομών του Προγράμματος Διαχείρισης Στόλου για το 2025, μέχρι τέλος τρέχοντος έτους, καθώς επίσης και:
Δοκιμαστική λειτουργία του συστήματος ETCS on Board
Με δεδομένο ότι έρχεται όλο και πιο κοντά η λειτουργία του κρίσιμου συστήματος προστασία ETCS on Board (Ευρωπαϊκό Σύστημα Ελέγχου Αμαξοστοιχιών), η ΓΑΙΑΟΣΕ θα προχωρήσει σε αναλυτική καταγραφή και απογραφή του υπάρχοντος stock ανταλλακτικών, που βρίσκεται στις αποθήκες του ΟΣΕ στον Ασπρόπυργο.
Η ολοκλήρωση του έργου τοποθετείται χρονικά στα τέλη του έτους με την συμμετοχή εξωτερικής εταιρείας μηχανικών. Στο ίδιο χρονικό ορόσημο η εταιρία θα πρέπει να προβεί σε έρευνας αγοράς, προετοιμασία τευχών και διενέργεια διαγωνισμού με τεχνικές προδιαγραφές για τη δημιουργία ελάχιστου κρίσιμου stock ανταλλακτικών και αποθήκης.
Παράλληλα οφείλει να προετοιμάσει την υλοποίηση της δοκιμαστικής λειτουργίας του συστήματος ETCS on Board στις περιοχές Τιθορέα – Λιανοκλάδι και ΤΧ1 Θεσσαλονίκης όπου θα υπάρχει πιστοποιημένος παρατρόχιος εξοπλισμός συστημάτων ETCS, μετά από σχετική επικοινωνία και συνεννόηση με ΟΣΕ, Hellenic Train και Hitachi Rail.
Η διαδρομή Τιθορέα – Λιανοκλάδι έχει μήκος 54 χλμ. και περιλαμβάνει τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Τιθορέα – Μώλος – Λιανοκλάδι και η ΤΧ1 – Πλατύ έχει μήκος 32 χλμ. και περιλαμβάνει τον κόμβο TX1 και τους σιδηροδρομικούς σταθμούς Σίνδος, Αξιός, Άδενδρος, Πλατύ.
Για την εκτέλεση των δοκιμών ήδη αναζητείται Ανεξάρτητος Εμπειρογνώμονας για την αξιολόγηση των Trial Runs και την επικοινωνία του ETCS on Board με το ETCS on Track.
Ο εμπειρογνώμονας θα παρακολουθήσει τις 16 δοκιμές λειτουργίας του ETCS On Board, που θα πραγματοποιηθούν στο πλαίσιο της σύμβασης για την επαναφορά σε λειτουργική κατάσταση του συστήματος σε 120 κινητήριες μονάδες.
Οι δοκιμές λειτουργίας θα πραγματοποιηθούν επί των συστημάτων ETCS on Board που είναι εγκατεστημένα σε κάθε τύπο οχήματος τροχαίου υλικού.
Η ΓΑΙΑΟΣΕ είναι υπεύθυνη για τη διεξαγωγή των δοκιμών και η Hitachi Rail Ιταλίας, η οποία έχει αναλάβει την ανάταξη του συστήματος, θα θέσει στη διάθεσή της έναν τεχνικό κατά τη διάρκεια κάθε δοκιμής.