Με τα ακραία μέρη του έργου να έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί και τις εργασίες να έχουν μπει σε πρόδρομο στάδιο, η ανακοίνωση του προτιμητέου επενδυτή (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) για το μεσαίο μεγάλο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου στο σχετικό διαγωνισμό του ΥΠΟΜΕ δημιουργεί τις συνθήκες ολοκλήρωσης σε βάθος χρόνου του εμβληματικού έργου.
Παρά το ενδεχόμενο ενστάσεων – προσφυγών από τις κοινοπραξίες που υστέρησαν στο σχετικό διαγωνισμό (Άκτωρ Παραχωρήσεις – Μυτιληναίος και Άβαξ – Egis – Meridiam), αλλά και τη σχετική διαδικασία ωρίμανσης του διαγωνισμού, ο ΒΟΑΚ αποκτά πλέον υπόσταση.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης του έργου «ΜΕΛΕΤΗ – ΚΑΤΑΣΚΕΥΗ – ΧΡΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ – ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑ – ΣΥΝΤΗΡΗΣΗ ΚΑΙ ΕΚΜΕΤΑΛΛΕΥΣΗ ΤΟΥ ΒΟΡΕΙΟΥ ΟΔΙΚΟΥ ΑΞΟΝΑ ΚΡΗΤΗΣ (Β.Ο.Α.Κ.) ΣΤΟ ΤΜΗΜΑ ΧΑΝΙΑ – ΗΡΑΚΛΕΙΟ» είναι 35 έτη, εκ των οποίων τα πρώτα πέντε έτη (έως και 60 μήνες συγκεκριμένα) είναι η περίοδος μελετών και κατασκευών.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ότι η Κοινοπραξία ΓΕΚ Τέρνα – GMR υλοποιεί μέσω σύμβασης παραχώρησης την κατασκευή του νέου αεροδρομίου Καστελίου στο Ηράκλειο της Κρήτης, συνολικού προϋπολογισμού 520 εκατ. ευρώ και αναμένεται να ολοκληρωθεί την περίοδο 2026-2027.
Μετά τις παραπάνω εξελίξεις, ο όμιλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ενισχύει περαιτέρω τη θέση του στον τομέα των υποδομών, αποκτώντας το imperium στα οδικά έργα της χώρας εφόσον έχει ανοιχτούς τους διαγωνισμούς της Εγνατίας Οδού και της Αττικής Οδού, αλλά και εν ενεργεία συμβάσεις για τους άλλους μεγάλους αυτοκινητοδρόμους της χώρας.
Τα δεδομένα του αυτοκινητόδρομου
Αναλυτικά τα τεχνικά χαρακτηριστικά τμήματος Χανιά – Ηράκλειο είναι:
– Μήκος αυτοκινητοδρόμου: 157,5 χλμ. και παράπλευρου/κάθετου δικτύου περίπου 150
χλμ.
– 2 λωρίδες κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με ΛΕΑ
– 26 σήραγγες
– 10,80 χλμ. νέες γέφυρες, 23 εκ των οποίων υπερβαίνουν τα 100 μέτρα μήκος
– 20 νέοι ανισόπεδοι κόμβοι και αναβάθμιση των υπαρχόντων 18 ανισόπεδων κόμβων στις Παρακάμψεις Χανίων, Ρεθύμνου, Ηρακλείου.
Σε ότι αφορά τις συμπληρωματικές δημοπρατήσεις του άξονα (όπου δεν θα λειτουργούν διόδια) έχουν σχεδιαστεί ακόμα δύο έργα, το πρώτο ως δημόσιο και το δεύτερο ως ΣΔΙΤ, για τα οποία έχουν υπογραφεί με τους αναδόχους οι συμβάσεις εκτέλεσής τους.
Το δημόσιο έργο θα εκτελεστεί από την Άκτωρ και αφορά το τμήμα του αυτοκινητόδρομου Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, προϋπολογισμού 186 εκατ. ευρώ, με χρηματοδότηση από το ΤΑΑ.
Το έργο ΣΔΙΤ αφορά στο τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, μήκους 22,44 χλμ και προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, και το έχει αναλάβει η κοινοπραξία των ΓΕΚ Τέρνα – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat με χρηματοδότηση από το ΤΑΑ κατά με 90 εκατ. ευρώ.