MENU

Στην… τύχη η τύχη του έργου ανάπτυξης mega logistics στο Θριάσιο από Hellenic Train και όμιλο Κοπελούζου

Η νέα εξάμηνη παράταση των διαδικασιών για την παραχώρηση του project των σχεδόν 700 εκατ. ευρώ γεννά ερωτηματικά για την τελική υλοποίησή του

Ερωτηματικά, αλλά και… «σύννεφα» έχουν πλέον αρχίσει να συγκεντρώνονται στην αγορά αναφορικά με την τύχη ενός μεγάλου επενδυτικού project που σχετίζεται με την ανάπτυξη mega logistics – μεταφορικού hub στον Ασπρόπυργο, μέσω σύμβασης παραχώρησης αξίας 696 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), που έχει αναλάβει να υλοποιήσει το σχήμα Hellenic Train – Damco.

Για ακόμα μία φορά, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε παράταση των διαδικασιών, και μάλιστα όχι μικρής διάρκειας, αλλά διάρκειας από τα τέλη Μαρτίου έως και τα τέλη Σεπτεμβρίου 2025. Δηλαδή, κατά έξι επιπλέον μήνες παρατείνεται ο χρόνος ισχύος της προσφοράς της αναδόχου κοινοπραξίας που συνέστησαν η Hellenic Train και η εταιρία Damco (θυγατρική του ομίλου Κοπελούζου), στο πλαίσιο της ανάθεσης της Σύμβασης Παραχώρησης για τη Λειτουργία, Συντήρηση, Εκμετάλλευση, Ολοκλήρωση Μελετών, Κατασκευής Έργων και Προμήθεια Εξοπλισμού του Ε.Σ.Σ.Σ.Δ.Ι. Θριασίου Πεδίου, όπως είναι επίσημα γνωστό το project.

Ουσιαστικά, η παράταση ισχύος της προσφοράς, σύμφωνα και με το υπουργείο, κρίνεται απαραίτητη, προκειμένου να ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου. Ο ανάδοχος καλείται να ολοκληρώσει εντός της προθεσμίας τη διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων, προβαίνοντας σε όλες τις σχετικές ενέργειες που απαιτούνται σύμφωνα με τη Διακήρυξη προκειμένου τα συμβατικά έγγραφα να εγκριθούν από την Αναθέτουσα Αρχή και να ολοκληρωθεί ο προσυμβατικός έλεγχος από το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Άρα, απαιτείται επιπλέον χρόνος προκειμένου να «ολοκληρωθεί η διαδικασία οριστικοποίησης των συμβατικών εγγράφων και ο προσυμβατικός έλεγχος του Ελεγκτικού Συνεδρίου, με την προϋπόθεση της επίλυσης των θεμάτων που έχουν τεθεί και αφορούν στο Σχέδιο της Σύμβασης Παραχώρησης».

Σημειώνεται πως η κοινοπραξία υπήρξε ο μοναδικός διεκδικητής του έργου στη δεύτερη προσπάθεια δημοπράτησής του, καθώς ο πρώτος διαγωνισμός είχε κηρυχθεί άγονος, ενώ η προσφορά πέρασε και από τον έλεγχο της Επιτροπής Ανταγωνισμού που γνωμοδότησε θετικά τον Οκτώβριο του 2024, θέτοντας ωστόσο δέσμη προϋποθέσεων.

Ανοιχτά ζητήματα και δυστοκίες

Όπως, όμως, προκύπτει, εξακολουθούν να υπάρχουν «ανοιχτά» θέματα με τα έγγραφα και τη σύμβαση, που «σέρνονται» επί μακρύ χρονικό διάστημα.

Στην παρούσα, μάλιστα, συγκυρία, είναι γνωστό ότι ένας εκ των συναιρών, η Hellenic Train, πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ, βρίσκεται στο «μάτι του κυκλώνα», αλλά και σε διαπραγματεύσεις με την ελληνική πλευρά για την παρουσία της στα σιδηροδρομικά πράγματα, μη έχοντας προχωρήσει σε ουσιαστικές επενδύσεις.

Κατά συνέπεια, είναι λογικό στην αγορά να υπάρχουν ερωτηματικά για την πορεία της επένδυσης και για τους λόγους για τους οποίους το χρονοδιάγραμμα έχει «εκτροχιαστεί».

Υπενθυμίζεται πως το Θριάσιο ΙΙ ή αλλιώς ο Εμπορευματικός Σιδηροδρομικός Σταθμός και Σταθμός Διαλογής (ΕΣΣΣΔΙ) αφορά ακίνητο έκτασης 1.450 στρεμμάτων, κυριότητας ΟΣΕ, στο οποίο έχουν κατασκευασθεί και υφίστανται σιδηροδρομικές υποδομές, οδοί πρόσβασης, σιδηροδρομικός σταθμός διαλογής, χώροι εναπόθεσης φορτίων, χώροι τελωνείου και γραφείων, καθώς και χώροι αποθήκευσης και άλλα κτήρια υποστηρικτικών υπηρεσιών.

Το κόστος του έργου ανέρχεται στα 696 εκατ. ευρώ (ποσό χωρίς ΦΠΑ στα 561,04 εκατ. ευρώ). Η σύμβαση παραχώρησης έχει ως αντικείμενο την εκτέλεση του τεχνικού έργου (ολοκλήρωση μελετών, κατασκευή έργων και προμήθεια εξοπλισμού) του σιδηροδρομικού terminal, καθώς και την παροχή των υπηρεσιών, τη λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του κατά τη διάρκεια της περιόδου παραχώρησης, που εκτείνεται σε 30 χρόνια, συμπεριλαμβανομένης και της περιόδου εκτέλεσης του τεχνικού έργου.

Σχετικά Άρθρα