MENU

Στη γαλλική Alstom τα έργα αποκατάστασης σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS στο σιδηροδρομικό δίκτυο Θεσσαλίας

Τα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας εκτιμάται ότι θα έχουν εγκατασταθεί και θα είναι λειτουργικά σε περίπου ενάμιση χρόνο

Η εταιρία Alstom αναδείχτηκε ανάδοχος του έργου ανάταξης των συστημάτων σηματοδότησης, τηλεδιοίκησης και ETCS όσον αφορά στο παρατρόχιο τμήμα στις περιοχές του σιδηροδρομικού δικτύου που επλήγησαν από την κακοκαιρία Daniel τον Σεπτέμβριο του 2023.

Όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση, την οποία υπογράφει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, η Επιτροπή Αποσφράγισης Προσφορών εισηγήθηκε ομόφωνα την κατακύρωση της σύμβασης στην εργοληπτική επιχείρηση Alstom Transport που κατέθεσε και τη μοναδική εμπρόθεσμη προσφορά με ποσοστό έκπτωσης 4,2%.

Κατά συνέπεια και ο προϋπολογισμός του έργου μειώνεται από τα 37,2 εκατ. ευρώ τα οποία είχαν δεσμευτεί, στα 28,74 εκατ. ευρώ ή 35,63 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Τα έργα που θα πραγματοποιηθούν αφορούν στο τμήμα από τον Σιδηροδρομικό Σταθμό Παλαιοφάρσαλο (Χ.Θ 296+245) έως τον σιδηροδρομικό σταθμό Κραννώνα (ΧΘ 336+330).

Ενδεικτικά, πρόκειται να εκτελεστούν εργασίες αποξήλωσης εσωτερικού εξοπλισμού (ZLC, CLC, RRI) σηματοδότησης, αποξήλωση εξοπλισμού γραμμής σηματοδότησης (φανάρια, αλλαγές, κυκλώματα γραμμής, ερμάρια σηματοδότησης, εξοπλισμός ETCS), εργασίες αποκατάστασης συστημάτων σηματοδότησης- ETCS L1- Τηλεδιοίκησης και εργασίες ηλεκτροκίνησης για ρυθμίσεις της αλυσοειδούς που θα χρειαστούν στα σημεία ανύψωσης της γραμμής κατά την αποκατάστασή της.

Όπως, πάντως, προκύπτει από τη συγκεκριμένη απόφαση, αλλά και από τις σχετικές δηλώσεις του κ. Σταϊκούρα το τελευταίο διάστημα, τα κρίσιμα συστήματα ασφαλείας εκτιμάται ότι θα έχουν εγκατασταθεί και θα είναι λειτουργικά σε περίπου 1,5 χρόνο από τώρα δεδομένου ότι η διάρκεια των εργασιών αποκατάστασης έχει οριστεί στους 15 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης, στάδιο για το οποίο θα πρέπει προηγουμένως να έχει ανάψει το πράσινο φως το Ελεγκτικό Συνέδριο.

Κατά συνέπεια ο ελληνικός σιδηρόδρομος θα χρειαστεί να περιμένει αρκετό καιρό ακόμα προκειμένου να λειτουργήσει με τα συστήματα της σηματοδότησης, της τηλεδιοίκησης και του ETCS στο σύνολο του μήκους του κεντρικού άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.

Σύμφωνα με το υπουργείο, τα συστήματα αυτά – πλην του τελευταίου – ήταν πλήρως λειτουργικά για ελάχιστο διάστημα αφού οι ζημιές που άφησε πίσω της η κακοκαιρία Daniel τα έθεσε εκτός λειτουργίας μόλις λίγες ημέρες μετά την παράδοσή τους, με αποτέλεσμα ένα κομβικό τμήμα του δικτύου στην Κεντρική Ελλάδα να συνεχίζει έως και σήμερα, 1,5 χρόνο μετά, να λειτουργεί χωρίς αυτά.

Τα συστήματα αυτά, σήμερα είναι εγκατεστημένα και λειτουργικά στο 80% του άξονα, όπως ανέφερε ο υπουργός από το βήμα της Βουλής αυτήν την εβδομάδα.

Καθυστερήσεις λόγω των ειδικών συνθηκών προετοιμασίας του έργου

Απαντώντας στις αιτιάσεις για καθυστερήσεις στη διαδικασία, το υπουργείο αναφέρει στην απόφαση ότι πρόκειται για ένα έργο αποκατάστασης βλαβών σε μεγάλο αριθμό θέσεων, κατά μήκος πολλών χιλιομέτρων και αυξημένης τεχνικής δυσκολίας, για την ανάθεση του οποίου ήταν απαραίτητο να προηγηθεί η εκτίμηση των συνεπειών της κακοκαιρίας στην πληγείσα περιοχή και ο καθορισμός της ειδικότερης περιοχής παρέμβασης. Ακολούθως, έπρεπε να διενεργηθεί διαδικασία ανάθεσης σε τεχνικούς συμβούλους με αντικείμενο την υποβοήθηση του ΟΣΕ για την αποτύπωση της κατάστασης και απόφανση επί των απαιτούμενων τεχνικών λύσεων, σύνταξη προτάσεων τεχνικών λύσεων αποκατάστασης ανά σημείο και αποτύπωση κόστους για κάθε ένα από τα σημεία επέμβασης.

Αναγνωρίζει όμως την κατεπείγουσα ανάγκη εκτέλεσης των έργων για την αποκατάσταση των βλαβών, λόγω σοβαρών επιπτώσεων στην οικονομική, κοινωνική και επιχειρηματική λειτουργία.

Να σημειωθεί ότι κατά της απόφασης αυτής, μπορεί να υποβληθεί προδικαστική προσφυγή ενώπιον της ΕΑΔΗΣΥ.

Υπενθυμίζεται ότι πριν από λίγο καιρό η διαγωνιστική διαδικασία για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία είχε «παγώσει» εξαιτίας προδικαστικών προσφυγών από τις μικρές τεχνικές εταιρίες Δομική Κρήτης, ΕΚΤΕΡ, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕΝΑ, προσφυγές που απορρίφθηκαν με απόφαση του 8ου Κλιμακίου της Αρχής την περασμένη εβδομάδα.

Να σημειωθεί ότι για τα σιδηροδρομικά έργα οριστικής αποκατάστασης στη Θεσσαλία και τη Φθιώτιδα «τρέχουν» διαγωνιστικά τέσσερις συν μία εργολαβίες προϋπολογισμού 462 εκατ. ευρώ και συγκεκριμένα:

· Αποκατάσταση της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής Αθηνών –Θεσσαλονίκης, από την έξοδο του Σ.Σ. Δομοκού έως την είσοδο του Σ.Σ. Κραννώνα

· Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Παλαιοφαρσάλου – Καλαμπάκας, σε εντοπισμένα τμήματα της γραμμής

· Αποκατάσταση της μονής σιδηροδρομικής γραμμής Λάρισας – Βόλου

· Εργασίες αποκατάστασης της σιδηροδρομικής γραμμής Βόλου – Μηλεών από τον Σ.Σ. Άνω Λεχωνίων έως τον Σ.Σ. Μηλεών

· Αποκατάσταση των συστημάτων σηματοδότησης, ETCS L1, Τηλεδιοίκησης και Ηλεκτροκίνησης στο τμήμα της διπλής σιδηροδρομικής γραμμής από το Σ.Σ. Παλαιοφάρσαλο έως Σ.Σ. Κράννων.

Ο συνολικός προϋπολογισμός των έργων ανέρχεται σε 462 εκατ. ευρώ, ενώ εάν συμπεριληφθούν και τα οδικά εκτοξεύεται στο 1,4 δισ. ευρώ. Όσα έργα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, θα ολοκληρωθούν υποχρεωτικά μέχρι το καλοκαίρι του 2026.

Για τα υπόλοιπα που θα χρηματοδοτηθούν από πόρους του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων, η διάρκεια της σύμβασης έχει οριστεί σε 15 μήνες από την ημερομηνία της υπογραφής τους.

Σχετικά Άρθρα