MENU

Στα «σκαριά» διαγωνισμός του ΟΣΕ για την αναβάθμιση της γραμμής Σιδηροδρομικό Κέντρο Αχαρνών – Οινόη

Άνω των 240 εκατ. ευρώ ο προϋπολογισμός του έργου, το οποίο θα επιτρέψει την αύξηση του αριθμού των διερχόμενων τρένων και της ταχύτητάς τους

Προ τω πυλών φαίνεται να είναι η δημοπράτηση από τον ΟΣΕ της αναβάθμισης της υφιστάμενης διπλής σιδηροδρομικής γραμμής μεταξύ Σιδηροδρομικού Κέντρο Αχαρνών και Σιδηροδρομικού Σταθμού Οινόη, μαζί με τα απαραίτητα έργα για την ανακατασκευή της σήραγγας Αγίου Στεφάνου και την κατασκευή της κάτω Διάβασης οδού στον υπάρχοντα Σιδηροδρομικό Σταθμό Αλιάρτου.

Πρόκειται για ένα έργο, το ΣΚΑ – Οινόη, για το οποίο το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει εξασφαλίσει κονδύλια 192,14 εκατ. ευρώ από το ευρωπαϊκό πρόγραμμα CEF II, όπως και για άλλες σιδηροδρομικές παρεμβάσεις.

Ο προϋπολογισμός του έργου εκτιμάται σε άνω των 240 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ). Ο διαγωνισμός εκτιμάται ότι θα προκηρυχθεί έως το Πάσχα.

Το τμήμα αυτό που έχει κατασκευαστεί από την δεκαετία του 1960, δεν διαθέτει σύγχρονη υποδομή – επιδομή και είχε θεωρηθεί απαραίτητη η αναβάθμιση των περίπου 52 αυτών χιλιόμετρων του άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη. Οι γραμμές δεν διαθέτουν σύγχρονους στρωτήρες, αλλά παλαιού τύπου.

Πάντως, όπως προκύπτει, υπάρχει ανάγκη για την ανάθεση υπηρεσίας «Εκτίμησης και διαχείρισης επικινδυνότητας (Risk Analysis)» για το εν λόγω έργο.

Όπως αναφέρεται από τον ΟΣΕ, «ενόψει της ανάγκης οριστικοποίησης των τευχών δημοπράτησης του έργου είναι αναγκαία η τήρηση των απαιτήσεων διαλειτουργικότητας και ασφάλειας. Σημειώνεται ότι το υπόψη έργο είναι ιδιαίτερης δυσκολίας, δεδομένου ότι περιλαμβάνει εκτεταμένες εργασίες αναβάθμισης, που θα εκτελεσθούν παράλληλα με την κυκλοφορία της μονής σιδηροδρομικής γραμμής, που θα εξυπηρετεί την βαριά κυκλοφορία στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα της χώρας, δημιουργώντας σημαντικής έκτασης επικινδυνότητα».

Οι ταχύτητες στο συγκεκριμένο τμήμα δεν ξεπερνούσαν τα 90 με 100 χιλιόμετρα την ώρα.

Με την αναβάθμιση του τμήματος από το Συγκοινωνιακό Κέντρο Αχαρνών ως την Οινόη θα γίνει δυνατή η αύξηση της χωρητικότητας της γραμμής προκειμένου να αυξηθεί ο αριθμός των διερχόμενων τρένων, επιβατικών και εμπορικών, καθώς και της ταχύτητάς τους.

Προβλήματα υπήρχαν και με τις μικρές σήραγγες στον Άγιο Στέφανο όσον αφορά στη διέλευση εμπορικών αμαξοστοιχιών με φορτία μεγάλου μεγέθους και αναμένονται παρεμβάσεις.

Σχεδιασμός του έργου με ζητούμενο το υψηλό επίπεδο ασφάλειας

Με παλιότερα σχέδια προβλέπονταν να υπάρξουν και κατά τόπους βελτιώσεις στη χάραξη, παρεμβάσεις στους σταθμούς Οινοφύτων και Οινόης, αλλαγές στις διαβάσεων σε Αγ. Στέφανο κ.α., ώστε το τμήμα να εκσυγχρονισθεί και να αποκτήσει υψηλότερες προδιαγραφές ασφάλειας.

Σύμφωνα με τις υπηρεσίες του ΟΣΕ, «όπως είναι γνωστό η επαλήθευση της συμμόρφωσης με τις απαιτήσεις διαλειτουργικότητας στην φάση του σχεδιασμού του έργου έχει επιτευχθεί με την έκδοση Ενδιάμεσης Δήλωσης Επαλήθευσης που έχει εκδοθεί από Κοινοποιημένο Οργανισμό (ΝοΒο) και έχει διαβιβασθεί από τον ΕΡΓΟΣΕ. Η τελική επαλήθευση της συμμόρφωσης θα πραγματοποιηθεί με την ολοκλήρωση της κατασκευής του έργου με μέριμνα και δαπάνες του αναδόχου κατασκευής. Σε ότι αφορά την τήρηση των απαιτήσεων ασφάλειας, με το αριθμ. Πρωτ. 9064281/3-09-2024 έγγραφο της ΔΙΣΣΑ ζητήθηκε να διαβιβασθεί στον ΟΣΕ, το ταχύτερο δυνατό, τυχόν υπάρχουσα εκτίμηση (Ανάλυση και Αξιολόγηση) και διαχείριση της επικινδυνότητας, καθώς και η αντίστοιχη Ανεξάρτητη Έκθεση Ασφάλειας (AsBo), του έργου στη φάση σχεδιασμού (Εφαρμογή Κανονισμού ΕΕ 402/2013, όπως ισχύει), προκειμένου να οριστικοποιηθούν/συμπεριληφθούν στα συμβατικά τεύχη όλα τα αναγκαία μέτρα μετριασμού/αντιμετώπισης της επικινδυνότητας, λαμβανομένου ιδιαίτερα υπόψη ότι η κατασκευή του έργου θα γίνει παράλληλα με την έστω περιορισμένη κυκλοφορία της ηλεκτροκινούμενης σιδηροδρομικής Γραμμής».

Με αυτό τον τρόπο θα διασφαλισθεί «αφενός η ασφάλεια της κυκλοφορίας (σε υφιστάμενη και αναβαθμισμένη γραμμή), στον κεντρικό σιδηροδρομικό άξονα, με αυξημένο εμπορευματικό φόρτο και διέλευση από τον πολεοδομικό ιστό και αφετέρου θα περιορισθούν, κατά το δυνατόν, οι κίνδυνοι στην διαχείριση της εκτελούμενης σύμβασης, αποφεύγοντας τυχόν καθυστερήσεις και οικονομικές υπερβάσεις».

Πάντως, όπως προέκυψε, «ήδη η ΕΡΓΟΣΕ με το αριθμ. πρωτ. Εξ.578/24/16-9-2024 (αρ.πρωτ.ΔΙΣΣΑ/9069004/19-9-2024) έγγραφό της μας ενημέρωσε ότι δεν υφίσταται Εκτίμηση (Ανάλυση και Αξιολόγηση) και Διαχείριση της επικινδυνότητας, καθώς και η αντίστοιχη Ανεξάρτητη Έκθεση Ασφάλειας (AsBo) του έργου στη φάση σχεδιασμού (Εφαρμογή Κανονισμού ΕΕ 402/2013). Για τον λόγο αυτό απαιτείται η ανάθεση παροχής υπηρεσιών σε έμπειρο Μελετητή, ο οποίος θα πραγματοποιήσει την Ανάλυση, Αξιολόγηση και Διαχείριση επικινδυνότητας (Risk analysis) με την ορθή εφαρμογή του Κανονισμού ΕΕ 402/2013 για το έργο, στη φάση του σχεδιασμού, ώστε να ακολουθήσει ο έλεγχος από Ανεξάρτητο Εκτιμητή Ασφάλειας (Assessment Body-AsBo), να επιβεβαιωθεί η ασφαλής ενσωμάτωση και να προδιαγραφούν στα τεύχη δημοπράτησης του έργου όλα τα αναγκαία μέτρα μετριασμού της επικινδυνότητας σε αποδεκτά επίπεδα. Η τελική Ανάλυση, Αξιολόγηση και Διαχείριση επικινδυνότητας και η αντίστοιχη Έκθεση Εκτίμησης Ασφάλειας συντάσσεται με την ολοκλήρωση της κατασκευής, από Μελετητή κα Ανεξάρτητο Εκτιμητή (AsBo) αντίστοιχα, που θα προσλάβει με μέριμνα και δαπάνες του ο ανάδοχος κατασκευής του έργου».

Σχετικά Άρθρα