Στη διεκδίκηση νέων έργων προϋπολογισμού 3,5 – 4 δισ ευρώ, καθώς συμμετέχει σε 25 εν ενεργεία διαγωνισμούς για δημόσια και ΣΔΙΤ έργα, προσβλέπει ο όμιλος Άβαξ, ο οποίος διαθέτει σήμερα ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της τάξης των 3,4 δισ. ευρώ.
Στο περιθώριο της χθεσινής τακτικής γενικής συνέλευσης των μετόχων της εταιρείας επισημάνθηκε η βελτίωση μεγεθών του 2023 και η ταυτόχρονη δραστική μείωση του δανεισμού κατά 60% από το 2021 έως σήμερα, με τη διοίκηση του ομίλου να εκτιμά ότι έχει δημιουργηθεί η βάση για περαιτέρω ανάπτυξη στις επόμενες χρήσεις.
Ο πρόεδρος και βασικός μέτοχος της εταιρείας κ. Χρήστος Ιωάννου ανάφερε πως μετά την αποεπένδυση από τον κλάδο ενέργειας ο όμιλος Άβαξ επικεντρώνεται αφενός στην κατασκευαστική δραστηριότητα, στις συμμετοχές (Παραχωρήσεις και έργα ΣΔΙΤ) και σε νέες επενδύσεις στο real estate και τις ΑΠΕ.
Μάλιστα οι επενδύσεις αυτές θα χρηματοδοτηθούν εν μέρει τόσο από τις ταμειακές ροές του τομέα κατασκευών όσο και από τα έσοδα από μερίσματα.
Δεσμεύθηκε δε για διανομή αυξημένου μερίσματος στη χρήση του 2024.
Ο κ. Ιωάννου επανέλαβε πως παρά το γεγονός του ότι στο τέλος του χρόνου, η Άβαξ (και η κοινοπραξία με την Άκτωρ Παραχωρήσεις) θα απωλέσουν τη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, εν τούτοις εκτιμάται ότι το ετήσιο έσοδο από το σύνολο του τομέα θα υποχωρήσει σε 43 εκατ. ευρώ για την πενταετία 2024 – 2028, καθώς θα «τρέχουν» έσοδα τόσο από ΣΔΙΤ και συμμετοχές σε άλλες συμβάσεις παραχώρησης, όσο και από υπολογισμένες επιστροφές από την Αττική Οδό.
Πηγές του ομίλου εκτιμούν πως ακόμη κι αν δεν ολοκληρωθεί εγκαίρως (Οκτώβριος 2024) η μεταβίβαση στο νέο παραχωρησιούχο του αυτοκινητοδρόμου, τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η Αττική Οδός θα επιστρέψει στο δημόσιο, με την κοινοπραξία ΄Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ να κληθεί ενδεχομένως να παράσχει υπηρεσίες λειτουργίας για περιορισμένο χρονικό διάστημα ως «γέφυρα» μεταξύ των δύο συμβάσεων.
Προς λήξη η απεργία στο έργο του μετρό
Σε ότι αφορά την πορεία των εκτελούμενων έργων ο διευθύνων σύμβουλος και αντιπρόεδρος του ομίλου κ. Κωνσταντίνος Μιτζάλης ανάφερε πως ο όμιλος δεσμεύεται για την έγκαιρη συμβατική εκτέλεσή τους, παρά τις προκλήσεις εύρεσης προσωπικού.
Σημείωσε ωστόσο πως στα μεγάλα έργα σημειώνονται συχνά καθυστερήσεις, καθώς σειρά παραγόντων (ωρίμασης, προσφυγών και έκτακτων συνθηκών) μπορούν να φέρουν λελογισμένα εμπόδια.
«Σε ότι μας αφορά η συνεπής εκτέλεση έργων είναι επιδίωξή μας, καθώς μας συμφέρει να εξασφαλίσουμε την αποδοτικότητά τους», ανάφερε.
Ειδικότερα και όσον αφορά την κατασκευή της Γραμμής 4 του Μετρό, ο κ. Μιτζάλης ανάφερε ότι η εκσκαφή και η λειτουργία των δύο TBM είναι εντός χρονοδιαγράμματος, ενώ μετέφερε την πρόθεση των εργαζομένων για λήξη της πολυήμερης απεργίας από σήμερα.
Αυτό θα σηματοδοτήσει τη δυνατότητα έναρξης συνομιλιών με αντικείμενο τη συζήτηση των όποιων αιτημάτων, με τον κ. Μιτζάλη ωστόσο να σημειώνει πως ο όμιλος τηρεί απαρέγκλιτα όλες τις υποχρεώσεις σε μισθούς και υπερωρίες όπως ορίζονται από τις ισχύουσες συλλογικές συμβάσεις.
Σε ότι αφορά το έργο ΣΔΙΤ του Flyover στη Θεσσαλονίκη (σε κοινοπραξία με τον όμιλο Μυτιληναίος – Metlen) αναφέρθηκε πως οι εργασίες εκτελούνται κανονικά έως και την εκδίκαση των προσφυγών αναστολής του έργου τον προσεχή Οκτώβριο, χωρίς ως εκ τούτου να καταγράφεται καθυστέρηση στην εκτέλεσή του.
Η διοίκηση του ομίλου, απηχώντας πάντως την εκτίμηση και του ευρύτερου κλάδου, ανάφερε πως υπάρχει «κόπωση» στην ολοκλήρωση δημοπρατημένων δημόσιων και έργων ΣΔΙΤ, ενώ σημείωσε πως διατηρείται το φαινόμενο καθυστέρησης πληρωμών από το δημόσιο.
Ειδική αναφορά έγινε, επίσης, στα μεγάλα ιδιωτικά έργα που έχει αναλάβει ό όμιλος όπως είναι τα τρία περιφερειακά νοσοκομεία δωρεάς του Ιδρύματος Σ. Νιάρχος, τα έργα υποδομών στο Ελληνικό και η προμελέτη κατασκευής (Early Contractor Agreement) του εμπορικού συγκροτήματος στη λεωφόρο Βουλιαγμένης σε συνεργασία με το ιταλικό γκρουπ Rizzani.