MENU

Σε τεχνικές δοκιμές η βασική γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, σε αναζήτηση πόρων οι επεκτάσεις της

Προβάδισμα στο σχεδιασμό φαίνεται να έχει η γραμμή 2 προς Εύοσμο, σε αντίθεση με την επέκταση προς αεροδρόμιο που δεν αποτελεί προτεραιότητα

Κατασκευαστικά έτοιμη προκειμένου να αποδοθεί στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης βρίσκεται η πρώτη γραμμή του Μετρό Θεσσαλονίκης, ενώ έως τις 30 Νοεμβρίου που θα αρχίσει την επίσημη εμπορική της λειτουργία, θα πραγματοποιούνται τεχνικές δοκιμές σε συρμούς και διαχείριση των συστημάτων κυκλοφορίας.

Κατά τη χθεσινή (5/9) δημοσιογραφική παρουσίαση του έργου, η οποία περιελάμβανε και τη δοκιμή της διαδρομής έως το σταθμό της Αγίας Σοφίας (καθώς ο επόμενος σταθμός Βενιζέλου «κρατείται» ως έκπληξη για τα επίσημα εγκαίνια) παρουσιάστηκαν τόσο τα χαρακτηριστικά του όσο και το μελλοντικό αποτύπωμα στην πόλη.

Ειδικότερα, η «κόκκινη γραμμή» απαρτίζεται από 13 σταθμούς, διαθέτει ένα σύγχρονο κέντρο ελέγχου και αμαξοστάσιο στη Νέα Ελβετία, από όπου ξεκινά η διαδρομή που καταλήγει το κέντρο της πόλης έως το σιδηροδρομικό σταθμό.

Είναι μήκους 9,6 χλμ και θα διαθέτει 18 πλήρως αυτοματοποιημένους συρμούς 4 οχημάτων (χωρίς οδηγό) με τη χωρητικότητα ανά συρμό να φτάνει τα 450 άτομα.

Υπενθυμίζεται ότι τη λειτουργία του μετρό της Θεσσαλονίκης έχει αναλάβει μετά από διεθνή διαγωνισμό μέσω σύμβασης ΣΔΙΤ η κοινοπραξία ΤΗΕΜΑ Α.Ε. που αποτελείται από τις εταιρείες Azienda Trasporti Milanesi (ATMS.p.A.) και Egis Projects S.A.S (με αντικείμενο τη λειτουργία, Συντήρηση, Καθαρισμός, Φύλαξη, Διαχείριση Συστήματος Συλλογής Κομίστρου).

Το κόμιστρο κατά τον υπουργό Υποδομών, Χρήστο Σταϊκούρα, αναμένεται να υπολογιστεί εν ευθέτω χρόνω εφόσον θα είναι ενιαίο και οφείλει να συνυπολογίσει το νέο στόλο λεωφορείων που θα προστεθούν στο συγκοινωνιακό έργο.

Ο υφυπουργός Υποδομών κ. Νίκος Ταχιάος τόνισε ότι η δημιουργία Μετρό στη Θεσσαλονίκη δεν ήταν απλά ένα «βίτσιο», αλλά ένα απαραίτητο έργο για την πόλη, το οποίο θα εξυπηρετήσει άμεσα τον κεντρογενή χαρακτήρα της.

Σύμφωνα δε τόσο με την ηγεσία του ΥΠΟΜΕ, όσο και με τον επικεφαλής της Ελληνικό Μετρό Νίκο Κουρέτα, η προβλεπόμενη επέκταση προς την Καλαμαριά με την προσθήκη ακόμη πέντε σταθμών, προχωρά με βάση τον προγραμματισμό και θα παραδοθεί σε εμπορική λειτουργία στο δεύτερο εξάμηνο του 2025.

Σε αναζήτηση χρηματοδότησης για τις επεκτάσεις

Σε ότι αφορά τις σχεδιαζόμενες επεκτάσεις στα βορειοδυτικά αλλά και για μια νέα γραμμή προς τον Εύοσμο (σχέδια που περιλαμβάνονται στη Μελέτη Ανάπτυξης Μετρό Θεσσαλονίκης που ολοκληρώθηκε το 2023), προς το παρόν αναζητείται χρηματοδότηση.

Ο υφυπουργός κ. Ταχιάος ανάφερε πως η επέκταση προς το αεροδρόμιο δεν είναι προς το παρόν προτεραιότητα, ενώ αντιθέτως προκρίνεται η νέα γραμμή 2 προς Εύοσμο.

Σύμφωνα με το μακροπρόθεσμο σχέδιο ανάπτυξης του μετρό της Θεσσαλονίκης, η γραμμή 1 της πόλης θα έχει συνολικό μήκος 29,87 χλμ. και θα περιλαμβάνει 29 σταθμούς: Το βασικό έργο που θα παραδοθεί στις 30 Νοεμβρίου, την επέκταση προς Καλαμαριά, την επέκταση προς Σταυρούπολη / Νοσοκομεία και την επέκταση προς Αεροδρόμιο (με αναμονές για μελλοντική επέκταση προς Θέρμη).

Παράλληλα έχει μελετηθεί και μία δεύτερη γραμμή μήκους 18,41 χλμ. με 17 Σταθμούς από τον Άνω Εύοσμο (πέραν της Περιφερειακής) έως Αγία Κυριακή (περιοχή  Χαριλάου / όρια περιοχής Πυλαίας), και επιπλέον κλάδος προς Κορδελιό, με σταθμό στο ΚΤΕΛ Μακεδονία.

Τέλος, ο διευθύνων σύμβουλος της τεχνικής εταιρίας Άκτωρ κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, τονίζοντας ότι η εταιρεία τήρησε τη δέσμευσή της για παράδοση του έργου στη συγκεκριμένη ημερομηνία από την πρώτη στιγμή που ο όμιλος Intrakat εξαγόρασε την Άκτωρ στα τέλη του 2023. Υπογράμμισε μάλιστα ότι το έργο μπορεί να χρησιμοποιηθεί ως σημαντικό μάθημα για το τι δεν πρέπει να γίνεται στην ανάληψη και την εκτέλεση ενός μεγάλου έργου, αλλά και για το πως αυτά πρέπει να υλοποιούνται κάνοντας ιδιαίτερη μνεία στην υποδειγματική συνεργασία μεταξύ αναδόχου και δημοσίου, η οποία – όπως είπε – πρέπει να μείνει ως παρακαταθήκη στα τεχνικά πράγματα της χώρας, καθώς μπορεί να συμβάλλει σε καλύτερα έργα, στο μέλλον. 

Ο κ. Εξάρχου επεσήμανε ότι το μετρό της Θεσσαλονίκης είναι ενδεχομένως το πιο σύγχρονο στην Ευρώπη, συμπληρώνοντας ότι ο σταθμός «Βενιζέλου» θα είναι ο πιο όμορφος σταθμός στην Γηραιά Ήπειρο.

Σχετικά Άρθρα