«Υπερθέρμανση» σε επίπεδο εξαγορών και συγχωνεύσεων κατέγραψε η ετήσια έκθεση της PwC για την ελληνική αγορά κατά τη διάρκεια του 2023 όπου καταγράφηκε ρεκόρ αριθμού συναλλαγών παρά τη μείωση της αξίας αυτών, μέρος της οποίας αφορά και τα δημόσια ελληνικά assets που μεταβιβάσθηκαν στον πλαίσιο των ιδιωτικοποιήσεων.
Αναφορικά με τις ιδιωτικοποιήσεις, μέσα στο 2023 η αξία τους ανήλθε σε 1,6 δισ. ευρώ και σε αυτές συμπεριλαμβάνονται η μεταβίβαση στην UniCredit του ποσοστού που κατείχε το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας στην Alpha Bank, έναντι τιμήματος 293,5 εκατ. ευρώ, η συμφωνία του ΤΧΣ με την Eurobank ύψους 93,7 εκατ. ευρώ, καθώς και η πώληση του ποσοστού που κατείχε το ΤΧΣ στην Εθνική Τράπεζα, αξίας άνω του 1 δισ. ευρώ.
Παράλληλα, ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση των Ελληνικών Ναυπηγείων σε θυγατρικές του Γ. Προκοπίου, έναντι συνολικού τιμήματος 62,5 εκατ. ευρώ, καθώς και η μεταβίβαση του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηγουμενίτσας, έναντι τιμήματος 84,2 εκατ. ευρώ.
Τα μεγάλα έσοδα ωστόσο από τις ιδιωτικοποιήσεις αναμένεται να καταγραφούν το 2024, καθώς εκκρεμεί η ολοκλήρωση συναλλαγών και μεταβιβάσεων που έχουν προσελκύσει εγχώριο και διεθνές επενδυτικό ενδιαφέρον.
Ήδη ολοκληρώθηκε μέσα στο Φεβρουάριο το placement του ΤΑΙΠΕΔ για το Διεθνές Αεροδρόμιο Αθηνών, που εισέφερε 770 εκατ. ευρώ στο δημόσιο. Χθες 6 Μαρτίου 2024 ολοκληρώθηκε επίσης η διάθεση μετοχών του ΤΧΣ στην Τράπεζα Πειραιώς.
Οι «χρυσοφόρες» Εγνατία και Αττική Οδός
Μέσα στη χρονιά και εκτός έκτακτων κολλημάτων ή καθυστερήσεων αναμένεται να ολοκληρωθούν σημαντικές συμβάσεις.
Τη μερίδα του λέοντος στις προβλέψεις εσόδων από αποκρατικοποιήσεις το 2024 κατέχουν και πάλι δύο μεγάλα έργα παραχώρησης, η Εγνατία Οδός και η νέα σύμβαση για την Αττική Οδό, καθώς αντιστοιχούν σε 1,35 δισ. ευρώ και 3,27 δισ. ευρώ (σύνολο 4,62 δισ. ευρώ) αντίστοιχα από τη συνολική πρόβλεψη για έσοδα 5,77 δισ. ευρώ τη νέα χρονιά.
Το οικονομικό κλείσιμο της Εγνατίας Οδού έχει μείνει ως «ουρά» από το 2023 (που προβλεπόταν να ολοκληρωθεί) και μέσα στο α’ εξάμηνο του 2024 αναμένεται να καλυφθούν οι εκκρεμότητες ώστε το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis να αναλάβει ως οριστικός ανάδοχος.
Για την Αττική Οδό, παρά την προσφυγή του επιλαχόντος επενδυτή (Vinci-Μυτιληναίος) στο ΣτΕ, εκτιμάται ότι υπάρχει το περιθώριο ολοκλήρωσης της σύμβασης (εκτός σοβαρής ανατροπής) και την μεταβίβαση του asset στην ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (προτιμητέος επενδυτής) που αντιστοιχεί σε έσοδο της τάξης των 3,3 δις. ευρώ.
Εκκρεμεί, επίσης, το κλείσιμο της κατακύρωσης του διαγωνισμού για τη ΛΑΡΚΟ στην κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – AD Holdings για τη μίσθωση των εγκαταστάσεων της, αλλά και η ολοκλήρωση της συναλλαγής πώλησης του 67% του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου από το ΤΑΙΠΕΔ προς τον όμιλο Grimaldi.
Μέσα στη χρονιά αναμένονται επίσης εξελίξεις τόσο για την ιδιωτικοποίηση του λιμανιού στο Βόλο όσο και στο Λαύριο, του οποίου η έναρξη του διαγωνισμού για το 51% ξεκίνησε επισήμως χθες.
Τέλος αναμένεται τόσο η ωρίμανση της β’ φάση του διαγωνισμού για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, αλλά και ο διαγωνισμός για τα 22 περιφερειακά αεροδρόμια που «τρέχει» το Υπερταμείο.