MENU

Πρόσω ολοταχώς για μεγάλες δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις στα ελληνικά λιμάνια

Η «έριδα» για το λιμάνι της Θεσσαλονίκης και η αναμονή για την «κλήρωση» της αξιοποίησης του λιμανιού του Λαυρίου

Οι σημαντικές λιμενικές υποδομές της χώρας έχουν κινητοποιήσει τους ιδιώτες επενδυτές, καθώς την τελευταία διετία έχουν ολοκληρωθεί και ωριμάσει νέες επενδύσεις.

Πέρα από τις μετοχικές εξελίξεις με τη δημόσια πρόταση της οικογένειας Ντρέιφους και την αντίσταση της Belterra (συμφερόντων Ι. Σαββίδη) στον ΟΛΘ εκκρεμεί η εκτέλεση σημαντικών επενδύσεων, ύψους 160  εκατ. ευρώ. Σε αυτές περιλαμβάνεται η επέκταση της λιμενικής υποδομής στον 6 προβλήτα ποσού 130 εκατ. ευρώ (ανάδοχος ΜΕΤΚΑ, όμλος Metlen- ΤΕΚΑΛ), ο μηχανικός εξοπλισμός του 6ου προβλήτα 7 εκατ. ευρώ και η αποκατάσταση του Παλαιού Τελωνειακού Σταθμού 23 εκατ. ευρώ.

Ήδη τα λιμάνια σε Ηγουμενίτσα και Ηράκλειο ανατέθηκαν στον όμιλο Grimaldi (ποσοστό 67%), όπου για το πρώτο πληρώθηκε τίμημα  84,17 εκατ. ευρώ με το ελληνικό δημόσιο να λαμβάνει ετήσιο έσοδο παραχώρησης ίσο με το 3,5% επί των εσόδων του, ενώ για το λιμάνι του Ηρακλείου όπου το τίμημα ανήλθε στα 80 εκατ.ευρώ, το 50% του εσόδου θα υποστηρίξει επενδύσεις στο λιμένα.

Λίγες μέρες πριν ολοκληρώθηκε και η σύμβαση υπο- παραχώρησης του εμπορικού λιμένα Καβάλας Φίλιππος με οριστικό ανάδοχο πλέον την κοινοπραξία BlackSummit (55%) – ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (35%) και Ευρωπαϊκές Επενδύσεις και Επιχειρήσεις Αεροδιαστημικής MAE (10%). Το δημόσιο μέσω του πρώην ΤΑΙΠΕΔ θα εισπράξει εφάπαξ τίμημα 33,9 εκατ.ευρώ ενώ η κοινοπραξία θα επενδύσει 36 εκατ.ευρώ για την ανάπτυξη και τη συντήρηση του λιμένα.

Νωρίτερα, η κυβέρνηση ακύρωσε βέβαια το διαγωνισμό παραχώρησης του λιμένα Αλεξανδρούπολης, προωθώντας ωστόσο σημαντικές επενδύσεις της τάξης των 70 κατ.ευρώ, που θα χρηματοδοτηθούν από τα έσοδα του λιμανιού. Σε πρώτη φάση έχουν εξασφαλιστεί επενδύσεις ύψους 20 εκατ.ευρώ από δημόσιες δαπάνες.

Εντός του α’ τριμήνου 2025 προβλέπεται η υποβολή δεσμευτικών οικονομικών προσφορών στο πλαίσιο του διαγωνισμού για την αξιοποίηση του Οργανισμού Λιμένος Λαυρίου Α.Ε., για το 50%+1 μετοχή, που διεκδικούν τα σχήματα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Olympic Marine-MSC Cruises, Jet Plan Shipping – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις (ΕΛΛΑΚΤΩΡ), GPH Cruise Port Finance – Promarine, Israel Shipyards Industries, ΙΝΤΕΡΚΑΤ. Υπενθυμίζεται πως στο Λαύριο έχουν δρομολογηθεί σημαντικές δημόσιες και ιδιωτικές επενδύσεις.  Για το διαγωνισμού για τον Οργανισμό Λιμένος Βόλου, όπου είχε πλειοδοτήσει ο ΟΛΘ, με υπερδιπλάσιο τίμημα υπάρχει η εκκρεμότητα της προσφυγής της Goldair στο ΣτΕ.

Σχετικά Άρθρα