Σε δημόσια διαβούλευση έως τις 16 Μαΐου έχει τεθεί η Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ) για την τροποποίηση της περιβαλλοντικής έγκρισης του έργου «Παράκαμψη Χαλκίδας & Παράκαμψη Ψαχνών – Τμήμα Ι: Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας – Νέα Λάμψακος», μέρος του οδικού έργου άνω των 200 εκατ. ευρώ που θα υλοποιηθεί στην Εύβοια.
Το τμήμα «Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας – Νέα Λάμψακος», αφορά σε οδικό άξονα μήκους περί τα 4 χλμ., συνοδό παράπλευρο οδικό δίκτυο εξυπηρέτησης, κατασκευή γεφυρών, 2 ανισόπεδων κόμβων, και λιμενικά έργα προστασίας του σώματος των οδικών έργων. Πρόκειται για οδικό έργο με τετράιχνη διατομή πλάτους 22,25 μέτρων χωρίς τις πλευρικές διαμορφώσεις.
Στο τμήμα αυτό προβλέπεται η αναβάθμιση της υφιστάμενης δίιχνης αρτηρίας σε διατομή αυτοκινητοδρόμου με δύο λωρίδες ανά κατεύθυνση και ΛΕΑ, η αναβάθμιση του Α.Κ. Αγίας Μαρίνας, η κατασκευή νέου Α.Κ. στον Άγιο Στέφανο και οι κυκλοφοριακές διαμορφώσεις στην Υψηλή Γέφυρα Χαλκίδας, ώστε να μπορεί να εξυπηρετήσει τρεις λωρίδες κυκλοφορίας, τα συνοδά έργα (δευτερεύουσες οδοί, παράπλευρες οδοί) και τα λοιπά έργα προστασίας του σώματος των οδικών έργων.
Στο πλαίσιο των έργων του Α.Κ. Αγίου Στεφάνου προβλέπεται η κατασκευή γέφυρας τύπου fly-over μήκους 230 μέτρων περίπου για τη διέλευση του αυτοκινητοδρόμου, οι κλάδοι του κόμβου διοχέτευσης της κυκλοφορίας προς το τοπικό δίκτυο αρτηριών της πόλης της Χαλκίδας και το οδικό έργο προσπέλασης του παραλιακού μετώπου για την εξυπηρέτηση των προβλεπόμενων λειτουργιών υδατοδρομίου, ελλιμενισμού σκαφών κλπ.
Ως αφετηρία του έργου ορίζεται το δυτικό άκρο της Υψηλής Γέφυρας στο διαχωρισμένο τμήμα του υφιστάμενου τετράιχνου αυτοκινητόδρομου Σχηματαρίου – Χαλκίδας.
Από την κυκλοφοριακή ανάλυση που διεξήχθη, προκύπτει η αδυναμία κάλυψης του φόρτου σχεδιασμού στις ώρες αιχμής από την υφιστάμενη δίιχνη διατομή της υψηλής γέφυρας.
Κατόπιν ελέγχου του καταστρώματος της γέφυρας προκύπτει διαθέσιμο πλάτος που επαρκεί για την ανάπτυξη τριών λωρίδων κυκλοφορίας πάνω στη γέφυρα. Ως εκ τούτου, προτείνεται η λειτουργία τρίτης μεσαίας λωρίδας μειωμένου πλάτους για αποκλειστική χρήση επιβατικών οχημάτων η οποία να εναλλάσσεται ανάλογα με τις κυκλοφοριακές συνθήκες, μετά από έλεγχο από στατικής άποψης της εφαρμογής της τρίτης λωρίδας.
Η χάραξη ακολουθεί υποχρεωτικά την υφιστάμενη οδό με όλες τις προσαρμογές που απαιτούνται από τη αναβάθμιση της αρτηρίας σε τετράιχνη. Μετά την γέφυρα του Αγίου Στεφάνου η αρτηρία στρέφει προς τα νοτιοανατολικά και τοποθετείται παράλληλα στην υφιστάμενη οδό προς τη Ν. Λάμψακο.
Παράταση 18 μηνών
Ωστόσο, όπως έχει γίνει γνωστό από τον περασμένο Νοέμβριο, συνολικά το έργο της Παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών έχει πάρει παράταση διάρκειας 18 μηνών με ορίζοντα, πλέον, ολοκλήρωσης εργασιών έως τις 2 Σεπτέμβριου 2028.
Μαζί, δόθηκαν παρατάσεις και για κάποιες ενδιάμεσες τμηματικές παραδόσεις εργασιών αλλά και την άσκησης του δικαιώματος της προαίρεσης (από το δημόσιο) με τίτλο «Υψηλή γέφυρα Χαλκίδας Α/Κ Λαμψάκου», προϋπολογισμού 65 εκατ. ευρώ (έως στις 02 Μαρτίου 2026).
Ο ανάδοχος είχε επικαλεστεί διάφορους λόγους στο αίτημα που είχε υποβάλει προς το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ζητώντας παράταση, όπως, μεταξύ άλλων, πλήθος προβλημάτων και καθυστερήσεων με παραδόσεις χώρων – απαλλοτριώσεις, δίκτυα οργανισμών κοινής ωφέλειας (ΟΚΩ), περιβαλλοντικά ζητήματα κ.α.
Ειδικότερα, τα θέματα αυτά είναι:
· Η καθυστέρηση της διαδικασίας συντέλεσης των απαλλοτριώσεων.
· Η καθυστέρηση στην απόδοση των εν γένει δασικών εκτάσεων του Δημοσίου.
· Η τροποποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των έργων στην ευρύτερη περιοχή του κόμβου της Νέα Λάμψακου.
· Η τροποποίηση του τεχνικού σχεδιασμού των αντιπλημμυρικών έργων της λίμνης Δοκού.
· Η αδυναμία ολοκλήρωσης των μελετών.
Συνολικά, το έργο περιλαμβάνει δύο οδικά τμήματα. Το πρώτο από την Νέα Λάμψακο μέχρι τη Σήραγγα Βαθροβουνίου μήκους 2 χλμ. και στη συνέχεια στο τμήμα Σήραγγα Βαθροβουνίου μέχρι τα Ψαχνά μήκους 14,7 χλμ.
Ως προαίρεση περιλαμβάνονται:
· Το τμήμα πριν τη Νέα Λάμψακο, προς Χαλκίδα / Υψηλή Γέφυρα, δηλαδή το τμήμα «Α. Κ. Σχηματαρίου – Νέα Λάμψακος», μήκους 4 χλμ. περίπου
· Το τμήμα της παράκαμψης Ψαχνών.
· Το τμήμα της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας που συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου της παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη νότια Εύβοια.
Η οδός Παράκαμψης Χαλκίδας με τα συνεχόμενα τμήματα της Παράκαμψης Ψαχνών και της αρτηρίας σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας, εντάσσεται στα έργα βελτίωσης της σύνδεσης της Αθήνας και της Χαλκίδας με τη βόρεια Εύβοια και – παράλληλα – στην αποσυμφόρηση του αστικού ιστού της Χαλκίδας, της Ν. Αρτάκης και των Ψαχνών από τη διερχόμενη κυκλοφορία, η οποία σήμερα, αναγκαστικά διέρχεται από τις παραπάνω αστικές περιοχές.