Άνω του μισού δισ. ευρώ αναμένεται να ανέλθει το συνολικό κόστος μόνιμης και πιο ανθεκτικής αποκατάστασης του βασικού δικτύου και των κάθετων αξόνων στο σιδηροδρομικό δίκτυο της Θεσσαλίας και της Στερεάς Ελλάδας μετά τις καταστροφές από την κακοκαιρία Daniel, με την κυβέρνηση να αναζητά πόρους από εθνικά και ευρωπαϊκά κονδύλια.
Το συνολικό εκτιμώμενο χρονοδιάγραμμα ολοκλήρωσης των έργων αποκατάστασης του κεντρικού άξονα είναι 21 μήνες από την ημερομηνία εγκατάστασης του αναδόχου στο πεδίο.
Η γραμμή ανόδου είναι αυτή που θα αποκατασταθεί πρώτη, αφού η γραμμή καθόδου χρησιμοποιείται μετά την προσωρινή αποκατάσταση.
Η εκτιμώμενη τελική ημερομηνία πλήρους αποκατάστασης, με σηματοδότηση και τηλεδιοίκηση, είναι η 31η Δεκεμβρίου 2025. Δεδομένης της σπουδαιότητας των έργων ανάταξης του σιδηροδρομικού δικτύου αναμένεται να προκηρυχθούν άμεσα διαγωνισμοί από τον ΟΣΕ προκειμένου να υπάρξουν έως το καλοκαίρι οι ανάδοχοι των έργων.
Κατά συνέπεια, η συγκυρία αναδιατάσσει τις προτεραιότητες σε ότι αφορά τα σχεδιαζόμενα σιδηροδρομικά έργα στην υπόλοιπη χώρα, ωστόσο, το ΥΠΟΜΕ συνεχίζει να διεκδικεί πόρους με προτεραιότητα το βόρειο τμήμα της χώρας, καθώς εκεί οι εθνικοί σχεδιασμοί συμπίπτουν με την ευρωπαϊκή βούληση.
Έτσι, όπως ήδη είχε προαναγγείλει η ηγεσία του αρμόδιου υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών κατέθεσε στο Connecting Europe Facility (CEF-II), στο πλαίσιο του προγράμματος «3-Seas» (Βαλτική Θάλασσα, Εύξεινος Πόντος, Αιγαίο Πέλαγος) για τη χρηματοδότηση δύο βασικών σιδηροδρομικών αξόνων.
Ειδικότερα, το αίτημα αφορά 555 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση του άξονα Αλεξανδρούπολη – Ορμένιο και επιπλέον 165 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση και ηλεκτροκίνηση της γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας.
Σημειώνεται ότι έως σήμερα έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση μόλις 212 εκατ. ευρώ από το CEF-I για την κατασκευή νέας μονής γραμμής (υποδομή, επιδομή και σταθμοί) στο τμήμα Νέα Καρβάλη – Αλεξανδρούπολη.
Υπενθυμίζεται πως οι διαγωνισμοί για τα συγκεκριμένα έργα βρίσκονται στη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου, ενώ συνολικά οι διαγωνισμοί που είχε σχεδιάσει η ΕΡΓΟΣΕ ύψους 5 δις. ευρώ βρίσκονται υπό εξέταση, δεδομένου ότι αναζητούνται οι πόροι για τη χρηματοδότησή τους.