MENU

Προχωρούν οι διαδικασίες για τη νέα περίοδο παραχώρησης της Αττικής Οδού

Το ΤΑΙΠΕΔ απέστειλε στο Ελεγκτικό Συνέδριο προς έγκριση τη νέα σύμβαση παραχώρησης του αυτοκινητοδρόμου

Ένα βήμα πιο κοντά φέρνει την αλλαγή παραχωρησιούχου του «χρυσοφόρου» άξονα της Αττικής Οδού η αποστολή του φακέλου της νέας σύμβασης από το ΤΑΙΠΕΔ στο Ελεγκτικό Συνέδριο, το οποίο καλείται μετά τη μελέτη του, να ανάψει – εφόσον πληρούνται οι απαραίτητοι όροι – το πράσινο φως για την αλλαγή σελίδας του αυτοκινητοδρόμου.

Ακολούθως, όπως προβλέπει η διαδικασία, η σύμβαση θα πρέπει να κατατεθεί και να κυρωθεί από τη Βουλή και εν τέλει να υπογραφεί προκειμένου η Αττική Οδός να περάσει στα χέρια της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, η προσφορά της οποίας στον σχετικό διαγωνισμό έφτασε τα 3,27 δις. ευρώ. Βάσει της διαγωνιστικής διαδικασίας μάλιστα το τίμημα θα καταβληθεί εφάπαξ κατά τον χρόνο υπογραφής της σύμβασης.

Ωστόσο παρά τις προσπάθειες και το γεγονός ότι η ανάδειξη του αναδόχου μετρά ήδη αρκετό διάστημα, οι διαδικασίες του Ελεγκτικού Συνεδρίου όσο κι αν συμπιεστούν είναι από τη φύση τους χρονοβόρες και εκτιμάται πως δε θα έχουν ολοκληρωθεί πριν τον προσεχή Σεπτέμβριο.

Ως εκ τούτου δεν αποτελεί πλέον μυστικό το γεγονός ότι παρόλο που η υφιστάμενη σύμβαση λήγει τον Οκτώβριο του 2024, η αλλαγή σκυτάλης θα καθυστερήσει ακόμα κάποιους μήνες και υπολογίζεται να έχει ολοκληρωθεί τους πρώτους μήνες του επόμενου έτους.

Άλλωστε ο ίδιος ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Γιώργος Περιστέρης από το βήμα της πρόσφατης γενικής συνέλευσης είχε τονίσει πως η παραλαβή θα πρέπει να αναμένεται το πρώτο τρίμηνο του 2025.

Αλλά και η ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών δεν κρύβει ότι η παράδοση από το Δημόσιο που θα παραλάβει τον αυτοκινητόδρομο τον προσεχή Οκτώβριο στον νέο παραχωρησιούχο δε θα γίνει αυτόματα.

Ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, μάλιστα την περασμένη εβδομάδα μίλησε στους διαπιστευμένους συντάκτες για «μεγάλη πρόκληση», αναφερόμενος στην παράδοση της Αττικής Οδού κάνοντας επίσης λόγο για το πρώτο τρίμηνο της επόμενης χρονιάς και προσθέτοντας ότι κατά τους μήνες που θα μεσολαβήσουν η λειτουργία της Αττικής θα διασφαλιστεί υπέρ του Ελληνικού Δημοσίου.

«Εμείς θα έχουμε διασφαλίσει την λειτουργία στο ενδιάμεσο διάστημα με τέτοιο τρόπο ώστε να τρέχει παράλληλα η μετάβαση στον νέο παραχωρησιούχο», είχε αναφέρει ξεκαθαρίζοντας ότι «περίπτωση παράτασης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης δεν υφίσταται». Πιθανότερο σενάριο είναι ο σημερινός παραχωρησιούχος του αυτοκινητοδρόμου (ΕΛΛΑΚΤΩΡ – ΑΒΑΞ – EGIS), να συνεχίσει να λειτουργεί την Αττική Οδό, αλλά λειτουργώντας για το Ελληνικό Δημόσιο αυτή τη φορά και αποδίδοντας σε αυτό τα έσοδα των διοδίων. Σύμφωνα με τον οδικό χάρτη που έχει εκπονηθεί για τη μεταβατική περίοδο, η υφιστάμενη κοινοπραξία λειτουργίας θα λάβει αμοιβές διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου.

Χαμηλότερο το αντίτιμο του διοδίου

Η έναρξη της νέας περιόδου παραχώρησης θα σημάνει και την έναρξη της εποχής χαμηλότερου αντιτίμου διελεύσεων, καθώς η τιμή των διοδίων θα μειωθεί από τα 2,80 ευρώ που είναι σήμερα στα 2,50 ευρώ, κάτι το οποίο όμως δεν αποκλείεται να επιβαρύνει περαιτέρω κυκλοφοριακά την Αττική Οδό, η οποία είναι ήδη κορεσμένη.

Και αυτό την ώρα που ακόμα παραμένει θολό το τί και κυρίως το πότε θα υπάρξουν εξελίξεις σχετικά με τις επεκτάσεις της.

Ο κ. Ταχιάος πριν λίγες ημέρες προανήγγειλε νομοθετική παρέμβαση για τις πρότυπες προτάσεις, με τις οποίες αναμένεται τελικά να προχωρήσουν οι επεκτάσεις της Αττικής Οδού, τόσο προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης, όσο και στο τμήμα Ελευσίνα – Οινόη δεδομένου ότι η Αττική κυκλοφοριακά έχει φτάσει στα όριά της και ότι απαιτούνται νέες υποδομές.

Σύμφωνα με τον ίδιο, η νομοθετική παρέμβαση θα πρέπει να αναμένεται άμεσα με στόχο η δυνατότητα υποβολής πρότυπων προτάσεων να περιοριστεί μόνο σε έργα Σύμπραξης Δημοσίου και Ιδιωτικού Τομέα και σε Παραχωρήσεις.

«Γνωρίζουμε από τους τίτλους των προτάσεων που έχουν υποβληθεί ότι πρόκειται για το έργο της επέκτασης της περιφερειακής του Υμηττού προς τη Λεωφόρο Βουλιαγμένης και το οδικό τμήμα Ελευσίνα – Οινόη που αφορά στην αποσυμφόρηση του Κηφισού. Είναι έργα που μας ενδιαφέρουν και ο στόχος μας είναι να εξετάσουμε τις πρότυπες προτάσεις, με παράλληλο κριτήριο την ελαχιστοποίηση της χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου», είχε αναφέρει.

Σχετικά Άρθρα