Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος, καθώς και τα βήματα που θεωρούν αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό του, παρουσίασε η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΠΟΣ – ΜΣΤ) σε συνέντευξη Τύπου με τίτλο «Ελληνικός Σιδηρόδρομος: Μύθοι και Αλήθειες».
Στη διάρκεια της εκδήλωσης, εκφράστηκε η θλίψη για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και εκφράστηκε η ανάγκη για απονομή δικαιοσύνης και απόδοση ευθυνών σε όλα τα επίπεδα.
Κατά τη συνέντευξη, επισημάνθηκαν χρόνιες αδυναμίες στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, οι οποίες, σύμφωνα με την ΠΟΣ – ΜΣΤ, συνδέονται κυρίως με λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις. Ανάμεσα σε αυτές αναφέρθηκαν:
Για την ενίσχυση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, προτάθηκαν τα εξής μέτρα:
Ο πρόεδρος της ΠΟΣ – ΜΣΤ, Ιωάννης Ντίτσας, ανέφερε ότι η εφαρμογή του νόμου 3891/2010 είχε σημαντικές αρνητικές συνέπειες για τον σιδηρόδρομο, καθώς μείωσε δραστικά το προσωπικό και το δίκτυο. Υποστήριξε επίσης ότι το μερίδιο αγοράς του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό (0,9% στις επιβατικές και 2,3% στις εμπορευματικές μεταφορές), σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία (9,3% και 19,8% αντίστοιχα).
Ο αναπληρωτής πρόεδρος, Νίκος Αχιλλεόπουλος, τόνισε ότι η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και το παλαιωμένο τροχαίο υλικό δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, ο αριθμός των εργαζομένων στον ΟΣΕ έχει μειωθεί δραματικά, ενώ οι προσλήψεις που έγιναν μέσω ΑΣΕΠ τα τελευταία 15 χρόνια περιορίστηκαν σε μόλις 23 άτομα.
Ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας, Αλέξανδρος Τζαμπαζλής, επανέλαβε τη θέση των σιδηροδρομικών ότι η απόδοση δικαιοσύνης για την τραγωδία των Τεμπών πρέπει να είναι καθολική και σε όλα τα επίπεδα. Ειδική αναφορά έκανε στη σύμβαση 717, σημειώνοντας ότι, παρά τις διαβεβαιώσεις για ολοκλήρωσή της, η εφαρμογή της καθυστέρησε για χρόνια.
Τέλος, έγινε γνωστό ότι η Ομοσπονδία έχει αποστείλει επιστολή στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ζητώντας συνάντηση για τη σημερινή κατάσταση και τις προοπτικές του σιδηροδρόμου.