MENU

ΠΟΣ – ΜΣΤ: Η σημερινή κατάσταση του σιδηροδρόμου και οι προτάσεις για τον εκσυγχρονισμό του

Επενδύσεις και νέες προσλήψεις ζητούν οι σιδηροδρομικοί

Τις προκλήσεις που αντιμετωπίζει ο ελληνικός σιδηρόδρομος, καθώς και τα βήματα που θεωρούν αναγκαία για τον εκσυγχρονισμό του, παρουσίασε η διοίκηση της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Σιδηροδρομικών και Μέσων Σταθερής Τροχιάς (ΠΟΣ – ΜΣΤ) σε συνέντευξη Τύπου με τίτλο «Ελληνικός Σιδηρόδρομος: Μύθοι και Αλήθειες».

Στη διάρκεια της εκδήλωσης, εκφράστηκε η θλίψη για το τραγικό δυστύχημα των Τεμπών και εκφράστηκε η ανάγκη για απονομή δικαιοσύνης και απόδοση ευθυνών σε όλα τα επίπεδα.

Ζητήματα και προκλήσεις στον ελληνικό σιδηρόδρομο

Κατά τη συνέντευξη, επισημάνθηκαν χρόνιες αδυναμίες στον τομέα των σιδηροδρομικών μεταφορών, οι οποίες, σύμφωνα με την ΠΟΣ – ΜΣΤ, συνδέονται κυρίως με λανθασμένες πολιτικές αποφάσεις. Ανάμεσα σε αυτές αναφέρθηκαν:

  • Η υποχρηματοδότηση του ΟΣΕ, με τη μείωση της ετήσιας επιδότησης από 106 εκατ. ευρώ το 2011 σε 45 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, πριν ανέλθει στα 75 εκατ. ευρώ από το 2023.
  • Η μείωση του επιβατικού δικτύου, από 2.800 χλμ. το 2010 σε 1.200 χλμ. σήμερα.
  • Η συρρίκνωση του προσωπικού, με τον αριθμό των εργαζομένων στον ΟΣΕ να μειώνεται από 3.446 το 2010 σε 554 μόνιμους εργαζομένους σήμερα.
  • Η μη ολοκλήρωση έργων στα προγραμματισμένα χρονοδιαγράμματα.
  • Η ιδιωτικοποίηση της Hellenic Train (πρώην ΤΡΑΙΝΟΣΕ), η οποία, σύμφωνα με την Ομοσπονδία, δεν συνοδεύτηκε από ουσιαστική αναβάθμιση των σιδηροδρομικών υπηρεσιών.

Προτεινόμενα μέτρα για την αναβάθμιση του σιδηροδρόμου

Για την ενίσχυση του ελληνικού σιδηροδρομικού δικτύου, προτάθηκαν τα εξής μέτρα:

  • Προσλήψεις μόνιμου προσωπικού και ενίσχυση του οργανογράμματος.
  • Ολοκλήρωση των έργων ανάταξης του δικτύου και των συστημάτων σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης.
  • Ενίσχυση του τροχαίου υλικού μέσω αποτελεσματικής πίεσης στη Hellenic Train για νέες επενδύσεις.
  • Πύκνωση δρομολογίων και λειτουργία σύγχρονων αμαξοστασίων.

Ειδικότερα ζητήματα που τέθηκαν

Ο πρόεδρος της ΠΟΣ – ΜΣΤ, Ιωάννης Ντίτσας, ανέφερε ότι η εφαρμογή του νόμου 3891/2010 είχε σημαντικές αρνητικές συνέπειες για τον σιδηρόδρομο, καθώς μείωσε δραστικά το προσωπικό και το δίκτυο. Υποστήριξε επίσης ότι το μερίδιο αγοράς του σιδηροδρόμου στην Ελλάδα παραμένει χαμηλό (0,9% στις επιβατικές και 2,3% στις εμπορευματικές μεταφορές), σε αντίθεση με άλλες ευρωπαϊκές χώρες όπως η Γερμανία (9,3% και 19,8% αντίστοιχα).

Ο αναπληρωτής πρόεδρος, Νίκος Αχιλλεόπουλος, τόνισε ότι η έλλειψη εξειδικευμένου προσωπικού και το παλαιωμένο τροχαίο υλικό δημιουργούν σοβαρά προβλήματα στη λειτουργία του σιδηροδρομικού δικτύου. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε, ο αριθμός των εργαζομένων στον ΟΣΕ έχει μειωθεί δραματικά, ενώ οι προσλήψεις που έγιναν μέσω ΑΣΕΠ τα τελευταία 15 χρόνια περιορίστηκαν σε μόλις 23 άτομα.

Ο γενικός γραμματέας της Ομοσπονδίας, Αλέξανδρος Τζαμπαζλής, επανέλαβε τη θέση των σιδηροδρομικών ότι η απόδοση δικαιοσύνης για την τραγωδία των Τεμπών πρέπει να είναι καθολική και σε όλα τα επίπεδα. Ειδική αναφορά έκανε στη σύμβαση 717, σημειώνοντας ότι, παρά τις διαβεβαιώσεις για ολοκλήρωσή της, η εφαρμογή της καθυστέρησε για χρόνια.

Τέλος, έγινε γνωστό ότι η Ομοσπονδία έχει αποστείλει επιστολή στον Πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη, ζητώντας συνάντηση για τη σημερινή κατάσταση και τις προοπτικές του σιδηροδρόμου.

Σχετικά Άρθρα