MENU

Πολύπαθο έργο και στο ζήτημα του λογότυπου το Μετρό Θεσσαλονίκης

Πως η εταιρία Ελληνικό Μετρό υπέκυψε στις απαιτήσεις των διαφημιστικών εταιριών

Σήμα αναζητά επειγόντως το Mετρό Θεσσαλονίκης, καθώς η κυβέρνηση έχει δεσμευτεί ότι τον προσεχή Νοέμβριο θα κοπεί το πρώτο εισιτήριο, αλλά το κρίσιμο και πολυαναμενόμενο έργο δεν έχει αποκτήσει ακόμα τον λογότυπό του.

Παρά το γεγονός ότι η συζήτηση για το μετρό της πόλης έχει ξεκινήσει εδώ και δεκαετίες και πλέον το έργο, όπως διαβεβαιώνουν οι αρμόδιοι, έχει ολοκληρωθεί και έχει μπει στην τελική ευθεία για τη λειτουργία του, δεν υφίσταται ακόμα η οπτική ταυτότητά του.

Κι αυτό την ώρα που πλέον τα χρονικά περιθώρια είναι ασφυκτικά, καθώς σε πέντε μήνες από τώρα έχει ανακοινωθεί πως θα παραδοθεί προς χρήση στο επιβατικό κοινό της Θεσσαλονίκης, αλλά το …σίριαλ απόκτησης σήματος συνεχίζεται.

Την περίοδο αυτή «τρέχει» για δεύτερη φορά διαγωνισμός από την εταιρία Ελληνικό Μετρό, καθώς ο πρώτος, ο οποίος είχε και ευρύτερο πεδίο αποδεκτών, αλλά και χρηματικό έπαθλο για την ανάδειξη λογοτύπου, ματαιώθηκε προκειμένου να συμπεριλάβει συνολικά την οπτική ταυτότητα του έργου.

Μόλις πριν λίγες ημέρες, στις 25 Ιουνίου, η εταιρία Ελληνικό Μετρό επαναπροκήρυξε τον διαγωνισμό με αντικείμενο την ανάπτυξη ενός ολοκληρωμένου συστήματος οπτικής ταυτότητας και εκτιμώμενη αξία της σύμβασης ύψους 30.000 ευρώ.

Η προθεσμία υποβολής προσφορών λήγει στις 25 Ιουλίου, ενώ η διάρκειά της ορίστηκε στις 70 ημέρες, σχεδόν οριακά στο χρονοδιάγραμμα του ντεμπούτου των υπογείων διαδρομών στην πόλη. Οι προτάσεις των ενδιαφερομένων, σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού, θα πρέπει να δίνουν μια ολοκληρωμένη προσέγγιση που «συνδυάζει τη λειτουργικότητα και την αισθητική και παράλληλα αντανακλά τη φιλοσοφία λειτουργίας της Ελληνικό Μετρό και το στόχο του έργου του μετρό Θεσσαλονίκης, ως ένα εμβληματικό έργο το οποίο θα μετασχηματίσει την πόλη».

Πέραν της πρωτοτυπίας της ιδέας, η Ελληνικό Μετρό ζητά ένα λογότυπο που θα είναι διαχρονικό και θα μπορεί να λειτουργήσει ως αναγνωρίσιμο σύμβολο μέσα στην πόλη, καθώς μεταξύ άλλων θα σηματοδοτεί τους σταθμούς στον αστικό ιστό.

Οι συμμετέχοντες στον διαγωνισμό απαιτείται μεταξύ άλλων να έχουν παραδώσει επιτυχώς από το 2019 έως σήμερα τουλάχιστον δύο έργα τα οποία να αφορούν σχεδιασμό λογότυπου και συστήματος οπτικής ταυτότητα σε φορείς του δημοσίου ή του ιδιωτικού τομέα στην Ελλάδα ή το εξωτερικό συμβατικής αξίας άνω των 20.000 ευρώ.

Από τον ανοιχτό διαγωνισμό, σε υπόθεση των διαφημιστών

Ο πρώτος διαγωνισμός για τον λογότυπο του μετρό της Θεσσαλονίκης προκηρύχθηκε στο τέλος του περασμένου Φεβρουαρίου.

Όριζε μεταξύ άλλων ότι το προτεινόμενο απεικονιστικό σήμα θα έπρεπε να συνάδει ως προς τα χαρακτηριστικά του με το αντίστοιχο σήμα του Μετρό της Αθήνας, να είναι εύληπτο, να έχει διακριτό και πρωτότυπο χαρακτήρα και να προσελκύει το ενδιαφέρον του κοινού.

Οι συμμετέχοντες μπορούσαν να είναι και φυσικά πρόσωπα, καθώς και φοιτητές ειδικοτήτων σχετικών με τον σχεδιασμό. Οι τρεις καλύτερες προτάσεις θα επιβραβεύονταν με χρηματικά βραβεία ύψους 8.000, 4.000 και 2.000 ευρώ αντίστοιχα, το άθροισμα των οποίων θα αποτελούσε και τη συνολική αξία της σύμβασης.

Ωστόσο ελάχιστες ημέρες πριν την καταληκτική ημερομηνία του διαγωνισμού, που ήταν η 22η Απριλίου, η εταιρία Ελληνικό Μετρό προέβη σε ματαίωση του διαγωνισμού και αλλαγή των όρων του.

Όπως εξήγησε η εταιρία, οι λόγοι της ματαίωσης ήταν τέσσερις και συγκεκριμένα:

  • Η αναγκαιότητα διεύρυνσης και επικαιροποίησης του αντικειμένου και των προδιαγραφών του διαγωνισμού, κυρίως λόγω των ολοένα και περισσότερο αυξανόμενων απαιτήσεων της προβολής του ίδιου του έργου και του Μετρό Θεσσαλονίκης εξαιτίας της πολυετούς καθυστέρησης στην υλοποίηση και ενόψει της επικείμενης λειτουργίας του.
  • Η απαίτηση ανάπτυξης ενός ολοκληρωμένου συστήματος οπτικής ταυτότητας του Μετρό Θεσσαλονίκης με συγκεκριμένες προδιαγραφές και όχι η δημιουργία ενός απλού λογοτύπου.
  • Το γεγονός ότι στο αντικείμενο του συγκεκριμένου διαγωνισμού περιλαμβανόταν μόνο το λογότυπο χωρίς τη δημιουργία οπτικής ταυτότητας με αποτέλεσμα να καθίσταται αμφίβολο το αποτέλεσμα της δημιουργίας ενός ισχυρού συναισθηματικού δεσμού με το κοινό.
  • Η ανάγκη επανεξέτασης του αντικειμένου και των προδιαγραφών του διαγωνισμού καθώς και των ποιοτικών κριτηρίων που θα πρέπει να διαθέτουν οι οικονομικοί φορείς δεδομένου ότι απαιτούνται πλέον εξειδικευμένες γνώσεις και ικανότητα για τη δημιουργία της οπτικής ταυτότητας του Μετρό Θεσσαλονίκης.

Είχε προηγηθεί η επιστολή της Ένωσης Εταιριών Διαφήμισης & Επικοινωνίας Ελλάδος (ΕΔΕΕ) προς την Ελληνικό Μετρό, η οποία μεταξύ άλλων επεσήμαινε «με συμβουλευτική διάθεση», όπως ανέφερε, ότι η γενική πρόσκληση σε γραφίστες, αρχιτέκτονες, διακοσμητές, εικαστικούς καλλιτέχνες και σε όσους έχουν τη δυνατότητα να υποβάλουν πρόταση, «εξισώνει τους επαγγελματίες και τις εταιρείες του χώρου με μη συναφείς ειδικότητες οι οποίες προφανώς και δεν μπορούν να κατανοήσουν τις ιδιαιτερότητες και τις απαιτήσεις αντίστοιχων εργασιών».

Τόνιζαν επίσης ότι περιόριζαν τις επιλογές του φορέα και ενδέχεται να δημιουργούσαν προβλήματα εφαρμογών: «Μια ανεπαρκής αρχική προσέγγιση, γεγονός όχι σπάνιο σε ανάλογους διαγωνισμούς, μπορεί να σας οδηγήσει σε επιπρόσθετο οικονομικό κόστος και καθυστερήσεις» υπογράμμιζαν, συμπληρώνοντας ότι το συνολικό έργο της ταυτότητας του Οργανισμού θα έπρεπε να αναλάβουν εξειδικευμένες εταιρείες.

Σχετικά Άρθρα