Το δρόμο για την ιδιωτικοποίηση και των υπολοίπων 22 περιφερειακών αεροδρομίων, τα οποία διατηρεί υπό τον έλεγχο της η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ), ανοίγει η αξιοποίηση του αερολιμένα της Καλαμάτας «Καπετάν Βασίλης Κωνσταντακόπουλος» που πλέον θα προχωρήσει με γοργούς ρυθμούς ύστερα από την αποδοχή της προσφοράς των Fraport, Delta Airport Investments (συμφερόντων του ομίλου Κοπελούζου) και ΠΗΛΕΑΣ (του ομίλου Κωνσταντακόπουλου).
Όπως ανακοίνωσε ο υπουργός Οικονομίας Κωστής Χατζηδάκης, η προσφορά κινήθηκε σε πολύ υψηλότερα επίπεδα ακόμα και από την ανεξάρτητη αποτίμηση και θα αποφέρει συνολικά έσοδα ύψους 71,2 εκατ. ευρώ (συμπεριλαμβανομένων και των μερισμάτων της περιόδου παραχώρησης), εκ των οποίων τα 45 εκατ. ευρώ αποτελούν το τίμημα της παραχώρησης.
Η ανάδοχος κοινοπραξία δεσμεύτηκε επίσης να πραγματοποιήσει επενδύσεις ύψους 28,3 εκατ. ευρώ κατά την πρώτη τριετία της σύμβασης παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων:
Υπενθυμίζεται ότι σύμφωνα με τους όρους του διαγωνισμού του Υπερταμείου, το ανάδοχο σχήμα θα αναλάβει τη διαχείριση, λειτουργία, ανάπτυξη, επέκταση, συντήρηση και εκμετάλλευση του αερολιμένα για 40 χρόνια.
Η συμμετοχή του Υπερταμείου στο μετοχικό κεφάλαιο της εταιρείας έχει «κλειδώσει» στο 10% και εκτιμάται ότι θα εισπράξει επιπλέον σημαντικά μερίσματα που θα προκύψουν από το συγκεκριμένο ποσοστό ανεβάζοντας το σύνολο των εκτιμώμενων εσόδων στα 71,2 εκατομμύρια ευρώ στο σύνολο της 40ετούς περιόδου παραχώρησης.
Η αξιοποίηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας έναντι των υπολοίπων μικρών περιφερειακών προτεραιοποιήθηκε από το Υπερταμείο κυρίως εξαιτίας της ραγδαίας ανόδου που εμφανίζει στην επιβατική κίνηση που σε μεγάλο βαθμό οφείλεται στις τουριστικές επενδύσεις στην περιοχή, βασικά στο θέρετρο Costa Navarino του ομίλου Κωνσταντακόπουλου.
Σύμφωνα με τα επίσημα στοιχεία, από τον αερολιμένα είχαν διακινηθεί το 2019 περί τους 341.000 επιβάτες, εκ των οποίων οι 317.000 ήταν από το εξωτερικό.
Συνολικά η κίνηση από το 2010 και έως το 2022 «εκτοξεύθηκε» κατά 250% περίπου και έκλεισε με περισσότερους από 351.000 επιβάτες, ενώ εκτιμάται ότι με τις επενδύσεις που θα πραγματοποιηθούν η επιβατική κίνηση μπορεί να εκτιναχθεί ακόμη και στους 500.000 επιβάτες πριν το τέλος της δεκαετίας.
Αποτύπωση της κατάστασης των μικρών αερολιμένων από το Υπερταμείο
Το «μοντέλο» του αεροδρομίου της Καλαμάτας θα αποτελέσει πιλότο για την αξιοποίηση και των υπολοίπων μικρών αερολιμένων της χώρας.
Το Υπερταμείο πραγματοποιεί μία πολύ μεγάλη άσκηση με αντικείμενο την αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης στα αεροδρόμια και την εξέταση κάθε σχετικής παραμέτρου, όπως για παράδειγμα εάν οι διάδρομοι προσγείωσης/απογείωσης επαρκούν ή απαιτούν επεκτάσεις, εάν κάποιο από τα αεροδρόμια μπορεί να έχει και άλλες χρήσεις ή να δεχτεί learjets, κλπ.
Τα στοιχεία συγκεντρώνονται με επιτόπιες επισκέψεις από τους συμβούλους με στόχο να καταρτιστεί ένα επιχειρησιακό σχέδιο που εν πολλοίς θα υποδείξει και το χρηματοδοτικό μοντέλο που θα ακολουθηθεί.
Η διαδικασία παραχώρησης θα προχωρήσει σε ένα ενιαίο cluster προκειμένου να μη μείνουν στα… αζήτητα οι αερολιμένες που δεν εμφανίζουν σημαντική εμπορική δραστηριότητα ή δεν έχουν αυξημένη τουριστική κίνηση, όπως συμβαίνει για παράδειγμα με τα αεροδρόμια της Πάρου ή της Νάξου.
Υπενθυμίζεται ότι οι 22 αερολιμένες που παραμένουν υπό τον έλεγχο του Δημοσίου είναι οι εξής: Καρπάθου, Χίου, Αλεξανδρούπολης, Αράξου, Λήμνου, Ιωαννίνων, Μήλου, Νάξου, Πάρου, Ικαρίας, Κυθήρων, Λέρου, Σητείας, Νέας Αγχιάλου, Καλύμνου, Σκύρου, Σύρου, Αστυπάλαιας, Καστελόριζου, Καστοριάς, Κάσου και Κοζάνης.
Σύμφωνα μάλιστα με τα στοιχεία της ΥΠΑ, η επιβατική κίνηση στα αεροδρόμια, τα οποία διαχειρίζεται, αυξήθηκε κατά 6,8% κατά το χρονικό διάστημα Ιανουαρίου – Οκτωβρίου του 2024, σε σχέση με την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Όπως προκύπτει από τις καταγραφές, το σύνολο των επιβατών (αφίξεις και αναχωρήσεις εξωτερικού και εσωτερικού) του 10μηνου 2024 (Ιανουάριος– Οκτώβριος) ανήλθε στους 11.295.034 επιβάτες, έναντι 10.573.944 επιβατών το αντίστοιχο διάστημα του 2023, έχοντας καταγράψει νέο ρεκόρ αφού στο δεκάμηνο της χρονιάς ξεπέρασε ολόκληρο το 12μηνο του 2023.
Σχέδιο αναβάθμισης των παλαιών υποδομών
Ωστόσο κυρίως για τους μικρούς αερολιμένες αυτά τα επίπεδα κίνησης κινδυνεύουν να αποτελέσουν «ταβάνι», κυρίως επειδή οι υποδομές τους είναι τόσο παρωχημένες που δύσκολα θα μπορούσαν να εξυπηρετήσουν ακόμα περισσότερους επιβάτες.
Στο πλαίσιο αυτό το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και η ΥΠΑ έχουν δρομολογήσει έργα αναβάθμισης σε ορισμένα αεροδρόμια στην κατεύθυνση να τονώσουν και το ενδιαφέρον υποψήφιων επενδυτών.
Στην Πάρο βρίσκονται σε εξέλιξη έργα ύψους 41 εκατ. ευρώ, τα οποία περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων νέο κτήριο αεροσταθμού 12.500 τ.μ. και διαμόρφωση περιβάλλοντος χώρου, νέο Πύργο Ελέγχου, νέο πυροσβεστικό σταθμό, αμφίπλευρη επέκταση του Διαδρόμου, ούτως ώστε να αποκτήσει συνολικό επιχειρησιακό μήκος 1.800μ. καθώς και νέα φωτοσήμανση, αμφίπλευρη επέκταση δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, κατά 4 επιπλέον θέσεις για jets αεροπλάνα, με παράλληλες εργασίες φωτισμού – φωτοσήμανσης, νέους χώρους στάθμευσης αυτοκίνητων 550 θέσεων, πλέον ειδικών θέσεων για λεωφορεία, ΑΜΕΑ και φόρτισης ηλεκτρικών αυτοκινήτων και εγκατάσταση φωτοβολταίκού συστήματος ισχύος 100 Κwp με αξιοποίηση της ηλιακής ενέργειας και διασύνδεση του συστήματος στο δίκτυο του διαχειριστή ηλεκτρικής ενέργειας (ΔΕΔΔΗΕ).
Με το πέρας των έργων ο νέος τερματικός αεροσταθμός θα είναι κατά 17 φορές μεγαλύτερος από τον σημερινό, ο οποίος είναι επιφάνειας 745 τ.μ. Η σταδιακή παράδοση του νέου αεροσταθμού στην ΥΠΑ προβλέπεται να ξεκινήσει μέχρι το καλοκαίρι του 2026.
Το 2023 από το αεροδρόμιο Πάρου διακινήθηκαν 331.852 επιβάτες, και πραγματοποιήθηκαν 6.781 κινήσεις αεροσκαφών. Με τα έως τώρα στατιστικά στοιχεία, το 2024 καταγράφεται αύξηση της επιβατικής κίνησης της τάξης του 12%. Στη Νάξο ο μεγάλος όγκος της επιβατικής κίνησης τους θερινούς μήνες υπερβαίνει ήδη τα δεδομένα χωρητικότητας των υφιστάμενων υποδομών, και ειδικότερα του αεροσταθμού.
Γι’ αυτόν το λόγο είναι σε εξέλιξη η τεχνική μελέτη επέκτασης του αεροσταθμού κατά περίπου 2.100 τ.μ., προϋπολογισμού 10.000.000 ευρώ, με παράλληλη αναδιαρρύθμιση και βελτίωση των υφιστάμενων υποδομών και του περιβάλλοντος χώρου, καθώς και την κατασκευή βοηθητικών εγκαταστάσεων για την κάλυψη αυξημένων αναγκών του αεροδρομίου. Παράλληλα σε εξέλιξη βρίσκονται έργα από το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με κύριο αντικείμενο την επέκταση του διαδρόμου προσγείωσης και του χώρου στάθμευσης αεροσκαφών.
Ειδικότερα, η επέκταση και βελτίωση του πεδίου ελιγμών, προϋπολογισμού 22 εκατ. ευρώ, περιλαμβάνει την επέκταση του διαδρόμου προς νότο κατά 300 μ. έτσι ώστε ο διάδρομος να αποκτήσει
καθαρό μήκος 1.199 μ. και 30 μ. πλάτος, τη διαμόρφωση ακραίας ζώνης του διαδρόμου μήκους 60 μ. και επιπλέον ζώνης ασφαλείας (RESA), τη διαπλάτυνση του υφιστάμενου τροχοδρόμου από 15 μ. σε 18 μ., την κατασκευή δύο νέων συνδετήριων τροχοδρόμων και πέλματος στροφής, την επέκταση του δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών κατά 6.000 τ.μ., την κατασκευή των απαραίτητων υδραυλικών έργων αποχέτευσης ομβρίων υδάτων, την κατασκευή εσωτερικής περιμετρικής οδού του αεροδρομίου συνολικού μήκους 3.000 μ., την αντικατάσταση της υπάρχουσας εγκατάστασης φωτοσήμανσης φορητού τύπου με νέα μόνιμου τύπου, και επέκταση αυτής στο νέο τμήμα του διαδρόμου τους νέους τροχοδρόμους και του νέου δαπέδου στάθμευσης αεροσκαφών, την ανακαίνιση του υφιστάμενου οικίσκου φωτοσήμανσης και εγκατάσταση νέου Η/Μ εξοπλισμού, και την κατασκευή περίφραξης και αντικατάσταση της υφιστάμενης στο νότιο και στο δυτικό όριο του αεροδρομίου. Βάσει των στοιχείων, το αεροδρόμιο της Νάξου τη διετία 2022 – 2023 σημείωσε αύξηση 19% στις εμπορικές πτήσεις και 26% στην επιβατική κίνηση.
Στη Χίο πραγματοποιούνται έργα αναβάθμισης υποδομών, προϋπολογισμού 25,6 εκατ. ευρώ. Ήδη, έχει παραδοθεί η επέκταση του κτιρίου Αναχωρήσεων, ενώ σε εξέλιξη είναι τα έργα βελτίωσης του πεδίου ελιγμών μαζί με συνοδευτικά έργα, με κύριο αυτό της επέκτασης του Διαδρόμου Προσγείωσης κατά 288 μέτρα, ώστε το συνολικό μήκος να φτάσει τα 1.799 μέτρα.