MENU

«Όμηρος» των απολλοτριώσεων το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και Ψαχνών

Αν και η σύμβαση ανάθεσης υπογράφηκε πριν ενάμισι έτος, μέχρι σήμερα δεν έχει εκκινήσει η κατασκευή

Υπό την… ομηρεία των απαλλοτριώσεων εξακολουθεί να βρίσκεται το έργο της παράκαμψης Χαλκίδας, η υλοποίηση του οποίου δεν έχει ακόμα ξεκινήσει παρόλο που η σχετική σύμβαση υπεγράφη τον Μάρτιο του 2023.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αν και προχώρησε στην υπογραφή των δύο συμπληρωματικών έργων – προαιρέσεων, δεν είναι ακόμα σε θέση να δώσει χρονοδιάγραμμα για την έναρξη του βασικού έργου.

Την ίδια στιγμή οι κάτοικοι της Εύβοιας εδώ και χρόνια παράκαμψη ακούν και παράκαμψη δεν… βλέπουν, ενώ χρόνο με το χρόνο ο Γολγοθάς για να μετακινηθούν από τη Χαλκίδα στην Αρτάκη μεγαλώνει με τις ουρές των αυτοκινήτων – ειδικά σε τριήμερα – να φτάνουν αρκετά χιλιόμετρα.

Υπενθυμίζεται ότι η παράκαμψη Χαλκίδας αφορά δύο τμήματα περίπου 17 χιλιομέτρων.

Η δημοπράτηση του έργου είχε πραγματοποιηθεί στις 22 Φεβρουαρίου του 2022, οριστικός ανάδοχος υπήρξε στις 12 Οκτωβρίου και η διάρκεια υλοποίησης του έργου υπολογιζόταν στους 48 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης που έγινε τον Μάρτιο του 2023.

Ωστόσο η έναρξη των εργασιών εξακολουθεί να εκκρεμεί παρά τις αρχικές υποσχέσεις για εργοτάξια αρχικά μέσα στο 2022. Έως και σήμερα εκκρεμούν οι απαλλοτριώσεις με αποτέλεσμα να μην μπορούν να αποδοθούν στον ανάδοχο οι απαραίτητες εκτάσεις προκειμένου να εκκινήσει το έργο.

Τις καθυστερήσεις παραδέχτηκε και ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος στη Βουλή απαντώντας σε ερώτηση του βουλευτή του ΣΥΡΙΖΑ, Συμεών Κεδίκογλου, χαρακτηρίζοντάς τες ως αναπόφευκτες: «Δέχομαι ότι υπάρχουν καθυστερήσεις στο έργο της παράκαμψης Ψαχνών. Υπάρχουν καθυστερήσεις οι οποίες είναι μάλλον αναπόφευκτες. Καθυστερήσεις μη οφειλόμενες σε λόγους που ανάγονται στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αλλά προέρχονται κυρίως από το γεγονός των απαλλοτριώσεων, της ανάγκης να γίνουν οι απαλλοτριώσεις, της ανάγκης να συντηρηθούν μέσα σε συγκεκριμένο χρόνο», σημείωσε ο κ. Ταχιάος.

Προσέθεσε ότι οι περισσότερες δίκες των απαλλοτριώσεων καταλήγουν σε αναβολές με διάφορους τρόπους ή στη χειρότερη περίπτωση δεν έχουν λάβει ακόμα δικάσιμο δεδομένου ότι πρέπει να ομαδοποιούνται ανά 300 ιδιοκτησίες, ώστε να υποβάλλονται μετά την κήρυξη απαλλοτρίωσης για τον προσδιορισμό της προσωρινής τιμής μονάδας.

Επιστολή στο Νομικό Συμβούλιο του Κράτους

Για το ζήτημα των απαλλοτριώσεων που ταλανίζει και άλλα έργα, ο κ. Ταχιάος αποκάλυψε ότι το υπουργείο θα απευθύνει επιστολή στην Πρόεδρο του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, με αίτημα «να προταχθεί η προδικασία η οποία αφορά συγκεκριμένα έργα που πραγματικά αποτελούν έργα πρώτης προτεραιότητας», ανέφερε ο υφυπουργός.

Σχολίασε μάλιστα πως «είναι και περίεργο γιατί αυτή η υπόθεση καθυστερεί τόσο, όταν οι δικαστές γνωρίζουν ότι πρόκειται για απαλλοτριώσεις οι οποίες έχουν κηρυχθεί με το άρθρο 7α και έχουν μία κατά παρέκκλιση διαδικασία».

Ο κ. Ταχιάος, πάντως, απέφυγε να δώσει χρονοδιάγραμμα για το έργο επισημαίνοντας ότι: «Αν κάτι διδάχθηκα το διάστημα που είμαι Υφυπουργός Υποδομών είναι ότι δεν πρέπει να λέω χρονοδιαγράμματα παρά μόνο εκεί που είμαι απολύτως σίγουρος ότι μπορώ να πω», είπε προσθέτοντας πως «το μόνο που μπορώ να υποσχεθώ είναι ότι προσπαθούμε να επισπεύσουμε τις διαδικασίες».

Αναφέρθηκε συγκεκριμένα στη νομοθετική πρωτοβουλία με την οποία, σε ό,τι αφορά τη μεταγραφή της κήρυξης των απαλλοτριώσεων στα γραφεία Κτηματολογίου, ακολουθείται η ίδια διαδικασία που ακολουθείτο στα παλιά υποθηκοφυλακεία.

Στον αέρα η τρίτη προαίρεση

Στο μεταξύ και ενώ οι εργασίες για το κύριο έργο της παράκαμψης Χαλκίδας και της παράκαμψης Ψαχνών, δεν έχουν ξεκινήσει ακόμα, τον προηγούμενο μήνα εγκρίθηκαν από το υπουργείο δύο από τα τρία συμπληρωματικά έργα που προβλέπονταν ως προαίρεση.

Στις 19 Σεπτεμβρίου υπεγράφη η Σύμβαση για την κατασκευή δύο επιπλέον οδικών τμημάτων του έργου, συνολικού κόστους περί τα 18,5 εκατ. ευρώ.

Ειδικότερα, η σύμβαση αφορά στην κατασκευή των δύο τμημάτων, «Παράκαμψη Ψαχνών» και «Αρτηρία Σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας», οι συμβάσεις των οποίων θα υλοποιούνται ταυτόχρονα με την κύρια σύμβαση του έργου και προβλέπεται να ολοκληρωθούν εντός του πρώτου τριμήνου του 2027, μαζί με την ολοκλήρωση και της κύριας σύμβασης, όπως ανακοίνωσε το υπουργείο.

Η «Παράκαμψη Ψαχνών» αποτελεί συνέχεια της παράκαμψης Χαλκίδας και διέρχεται έξω από τους οικιστικούς ιστούς των Ψαχνών και της Καστέλλας προς τη Βόρεια Εύβοια.

Η κατασκευή του εν λόγω υπεραστικού άξονα, μήκους 4,3 χλμ. συμβατικού ποσού προαίρεσης 10,63 εκατ. ευρώ (με Φ.Π.Α.), στοχεύει στην καλύτερη εξυπηρέτηση των γεωργικών εκτάσεων, των βιομηχανικών εγκαταστάσεων της περιοχής και των τουριστικών περιοχών, δυτικά και βόρεια της χάραξης.

Το δεύτερο τμήμα, ο οδικός άξονας «Αρτηρία Σύνδεσης Βόρειας – Νότιας Εύβοιας» συνδέει τον ανισόπεδο κόμβο Λιανής Άμμου και παράκαμψης Χαλκίδας με το οδικό δίκτυο προς τη Νότια Εύβοια. Πρόκειται για μια υπεραστική αρτηρία μήκους 2,4 χλμ., συμβατικού ποσού προαίρεσης 7,85 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ), με πρόβλεψη παράπλευρου οδικού δικτύου και ισόπεδων κόμβων και σκοπό την αποσυμφόρηση του υπάρχοντος οδικού δικτύου.

Πράσινο φως δεν άναψε, πάντως, για το τμήμα πριν από τη νέα Λάμψακο προς Χαλκίδα Υψηλή Γέφυρα. Πρόκειται για περίπου 4 χιλιόμετρα και θεωρείται ιδιαίτερα σημαντικό έργο για την περιοχή.

Ωστόσο φαίνεται ότι για το εν λόγω έργο αλλάζουν τα δεδομένα καθώς στο μικροσκόπιο μπαίνει πλέον και η δυνατότητα της υψηλής γέφυρας της Χαλκίδας να ανταποκρίνεται στην αυξημένη κυκλοφορία: «Οι JASPERS δεν έχουν πειστεί για τη διατομή γιατί θεωρούν ότι είναι πολύ εύκολο να δημιουργηθεί ένα bottle neck, ένας λαιμός μπουκαλιού, μία συμφόρηση στην Υψηλή Γέφυρα της Χαλκίδας. Αυτό είναι ένα θέμα το οποίο το μελετάμε και δεν σας κρύβω ότι οι συζητήσεις οι οποίες γίνονται στην υπηρεσία είναι ότι πρέπει πιθανότατα να κάνουμε μια κουβέντα πολύ γρήγορα και για τη γέφυρα της Χαλκίδας. Όχι για τη συντήρηση, αλλά για την κυκλοφορία στη γέφυρα της Χαλκίδας και πιθανόν για ανάγκες επιπρόσθετων παρεμβάσεων που θα βελτιώσουν τις εκεί συνθήκες».

Παράγοντας καθυστέρησης για την πρόοδο της τρίτης προαίρεσης αποτελεί και η ανάγκη ολοκλήρωσης της μελέτης, η οποία εξαρτάται σε μεγάλο βαθμό από τον ΑΔΜΗΕ δεδομένου ότι υπάρχουν καλώδια υψηλής τάσης τα οποία πρέπει να μετακινηθούν.

Ο κ. Ταχιάος δεσμεύτηκε, πάντως ότι θα υπογραφεί και η τρίτη προαίρεση γιατί υπάρχουν και οι δεσμευμένες πιστώσεις του ΕΣΠΑ για τη συγκεκριμένη περίπτωση.

Όσον αφορά τον Βόρειο Οδικό Άξονα Εύβοιας, μετά την απόρριψη από το Ελεγκτικό Συνέδριο της ανάθεσης της μελέτης, εκτιμάται ότι έως τον Δεκέμβριο θα έχει δημοπρατηθεί η μελέτη.

Θα γίνει με ανοιχτό διαγωνισμό ώστε ο ανάδοχος μετά την αναγνωριστική μελέτη να προχωρήσει στην οριστική λύση για τον δρόμο Ψαχνά – Στροφυλιά.

«Μέχρι τέλος του έτους, λοιπόν, θα έχει βγει στον αέρα αυτός ο διαγωνισμός, κάτι που νομίζω ότι θα επιταχύνει τα πράγματα, μετά από αυτήν την ατελέσφορη διαδικασία της ανάθεσης, που έχει προηγηθεί».

Σχετικά Άρθρα