MENU

Νέο νομοσχέδιο για τη σιδηροδρομική ασφάλεια — Τέλος στο «μπαλάκι ευθυνών» με σαφές πλαίσιο και ψηφιακά εργαλεία

Κυρανάκης: «Θέλουμε λύσεις, όχι άλλο χάος στις αρμοδιότητες του σιδηρόδρομου» - Αποποίηση ευθυνών από τη ΡΑΣ

Με την κατάθεση του νέου νομοσχεδίου για τη σιδηροδρομική ασφάλεια να βρίσκεται προ των πυλών, η κυβέρνηση επιχειρεί να δώσει ένα οριστικό τέλος στην ασαφή κατανομή αρμοδιοτήτων που έχει χαρακτηρίσει τον τομέα μέχρι σήμερα.

Το νομοσχέδιο προβλέπει ένα ξεκάθαρο πλαίσιο ευθυνών, ενίσχυση της στελέχωσης και την εισαγωγή ψηφιακών εργαλείων, τα οποία ήδη εφαρμόζονται σε προηγμένες ευρωπαϊκές χώρες.

Ο αναπληρωτής υπουργός Μεταφορών, Κωνσταντίνος Κυρανάκης, από την πρώτη ημέρα ανάληψης των καθηκόντων του, ξεκίνησε σειρά αυτοψιών, συναντήσεων και αιτήσεων για γραπτή ενημέρωση από όλους τους εμπλεκόμενους φορείς – ΟΣΕ, ΡΑΣ, Διεύθυνση Σιδηροδρομικών Μεταφορών (Δ33) και ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Κατά τη διάρκεια επίσκεψής του στη Θεσσαλονίκη, στην οποία μετέβη με το τρένο, ζήτησε να έχει καταγεγραμμένες τις θέσεις, τα προβλήματα και τις προτάσεις όλων των αρμόδιων. Στόχος είναι το νέο θεσμικό πλαίσιο να απαντά άμεσα στα υπαρκτά προβλήματα και να υλοποιεί τις συστάσεις της Κομισιόν, του Ευρωπαϊκού Οργανισμού Σιδηροδρόμων (ERA) και του ΕΟΔΑΣΑΑΜ.

Η ΡΑΣ αποποιείται ευθύνες – Αναμένονται αλλαγές στη λειτουργία της

Μεταξύ των υπομνημάτων που έχουν φτάσει στο Υπουργείο Μεταφορών, ξεχωρίζει η επιστολή της Ρυθμιστικής Αρχής Σιδηροδρόμων (ΡΑΣ), η οποία δηλώνει αναρμόδια για την ασφάλεια των σιδηροδρόμων και μεταθέτει την ευθύνη στον ΟΣΕ. Ωστόσο, η ΡΑΣ διατηρεί την αρμοδιότητα για την πιστοποίηση και την ανάκληση αδειών ασφαλείας, γεγονός που δημιουργεί ερωτήματα σχετικά με τη στάση της.

Σύμφωνα με πηγές του Υπουργείου, τα ζητήματα που θέτει η ΡΑΣ, όπως η έλλειψη τηλεδιοίκησης και του συστήματος ETCS, είναι ήδη γνωστά και καταγεγραμμένα, χωρίς όμως να συμβάλλουν ουσιαστικά στην άμεση αντιμετώπιση των προβλημάτων.

Παράλληλα, προγραμματίζονται πρωτοβουλίες για τη λειτουργία και τη στελέχωση της ΡΑΣ, καθώς η θητεία της διοίκησής της έχει ήδη λήξει. Οι αλλαγές αυτές στοχεύουν στην αποκατάσταση της ανεξαρτησίας και της λογοδοσίας της Αρχής, ώστε να διαδραματίσει τον ρόλο που της αναλογεί στον έλεγχο της σιδηροδρομικής ασφάλειας.

Στόχος: Σύγχρονος και ασφαλής σιδηρόδρομος με διαφάνεια και λογοδοσία

Το νέο νομοσχέδιο φιλοδοξεί να θέσει τις βάσεις για έναν ασφαλή, σύγχρονο και διαφανή ελληνικό σιδηρόδρομο, εναρμονισμένο με τα ευρωπαϊκά πρότυπα. Η αναδιοργάνωση των κρίσιμων φορέων και η ενίσχυση της επιχειρησιακής εφαρμογής των εισηγήσεων των ευρωπαϊκών θεσμών αποτελούν βασικά σημεία της μεταρρύθμισης, σηματοδοτώντας μια νέα εποχή στη διαχείριση των σιδηροδρομικών μεταφορών στη χώρα.

Σχετικά Άρθρα