MENU

Νέα εποχή για την Αττική Οδό – Υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Η πλήρης μεταβίβαση του έργου θα ολοκληρωθεί εντός εξαμήνου, ενώ μέχρι τότε τη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου θα ασκεί το ΤΑΙΠΕΔ

Αύριο Πέμπτη (12/9) – εκτός σοβαρού απροόπτου – υπογράφεται η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ του ΤΑΙΠΕΔ και της αναδόχου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ για τη νέα 25ετή περίοδο ανάληψης εκμετάλλευσης και λειτουργίας της Αττικής Οδού.

Οι υπογραφές έρχονται κάτι λιγότερο από ένα μήνα από την εκπνοή της προηγούμενης σύμβασης με παραχωρησιούχους το σχήμα Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ, καθώς αυτή λήγει στις 6 Οκτωβρίου 2024.

Η μετάβαση βεβαίως στο νέο παραχωρησιούχο, όπως πολλές φορές έχει επισημανθεί, δεν γίνεται αυτόματα μιας και μεσολαβούν σημαντικά βήματα μέχρι την ολοκλήρωση του οικονομικού κλεισίματος.

Πέραν λοιπόν των υπογραφών, η σύμβαση αναμένεται να οδηγηθεί προς κύρωση από τη Βουλή, ενώ ταυτόχρονα θα πρέπει να ολοκληρωθούν επιμέρους νομικές εκκρεμότητες και προαπαιτούμενα (π.χ. μεταβίβαση αρμοδιοτήτων, διαχείρισης διελεύσεων, συνδρομών, τεχνικών συνεργείων κ.ο.κ.) στη νέα εταιρεία ειδικού σκοπού που έχει συστήσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.

Το εύλογο διάστημα πλήρους μεταβίβασης προσδιορίζεται εντός του προσεχούς εξαμήνου, το οποίο σύμφωνα με τα αντισυμβαλλόμενα μέρη είναι αρκετό για την ολοκλήρωση της διαδικασίας, χωρίς ωστόσο να αποκλείεται το ενδεχόμενο μικρής παράτασης.

Παρόλα αυτά το «κενό» που δημιουργείται  μεταξύ των δύο παραχωρησιούχων οδηγεί αυτόματα στην επιστροφή του αυτοκινητοδρόμου στο ελληνικό δημόσιο, το οποίο αναζητά τη βέλτιστη λύση για την προσωρινή του διαχείριση. Η φόρμουλα αναμένεται να οριστικοποιηθεί έως τις 5 Οκτωβρίου 2024 και όλες οι ενδείξεις συντείνουν πως φορέας διαχείρισης για το σύντομο αυτό χρονικό διάστημα θα είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Μείωση κόστους διοδίου στα 2,5 ευρώ  

Υπενθυμίζεται δε ότι ανεξάρτητα με την πορεία και τη διάρκεια της μεταβίβασης, από τις 6 Οκτωβρίου 2024 το κόμιστρο διέλευσης της Αττικής Οδού θα μειωθεί σε 2,5 ευρώ από 2,8 ευρώ που είναι σήμερα και θα διατηρηθεί σ’ αυτό το επίπεδο για τα πρώτα χρόνια της νέας παραχώρησης, όπως εξάλλου προβλέπεται και στη σχετική σύμβαση.

Σε κάθε περίπτωση η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ ίδρυσε την εταιρία Νέα Αττική Οδός Παραχώρηση ΑΕ (θα έχει την ευθύνη χρηματοδότησης, συντήρησης, εκμετάλλευσης και λειτουργίας), αλλά και τη συγγενή Νέα Αττική Οδό Λειτουργία ΑΕ, η οποία θα συμβληθεί με την παραχωρησιούχο ώστε να αναλάβει το έργο της λειτουργίας του οδικού άξονα που διατρέχει το λεκανοπέδιο.

Και οι δύο εταιρικές οντότητες έχουν διάρκεια 30 ετών (σ.σ. η παραχώρηση είναι 25ετής). Το ιδρυτικό κεφάλαιο της μεν Παραχωρησιούχου ανέρχεται σε 3 εκατ. ευρώ, ωστόσο πρόκειται να αυξηθεί στα 494 εκατ. ευρώ λίγο πριν τη μεταβίβαση του αυτοκινητοδρόμου. Ο  βασικός μέτοχος (ήτοι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ) δύναται να μεταβιβάσει εντός των πρώτων πέντε ετών της διάρκειας της παραχώρησης, ποσοστό έως 49% σε τρίτους, χωρίς ωστόσο να απωλέσει την πλειοψηφία του 51%.

Υπενθυμίζεται ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επικράτησε με προσφορά της τάξης των 3,27 δισ. ευρώ στο σχετικό διαγωνισμό, έχοντας εξασφαλίσει την απαραίτητη τραπεζική χρηματοδότηση και παράλληλα έχει δεσμεύσει τα αναγκαία ίδια κεφάλαια.

Σχετικά Άρθρα