Στα ύψη φτάνει η κόντρα μεταξύ ΤΑΙΠΕΔ και Τοπικής Αυτοδιοίκησης για την ανάπλαση της Μαρίνας της Καλαμαριάς, καθώς μετά το δημοτικό συμβούλιο της περιοχής, αρνητική γνωμοδότηση έδωσε και η Μητροπολιτική Επιτροπή της Μητροπολιτικής Ενότητας Θεσσαλονίκης της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, απορρίπτοντας επίσης τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων του σχεδίου του ΤΑΙΠΕΔ για τη Μαρίνα της Αρετσούς.
Οι τοπικοί φορείς επισημαίνουν ότι δεν αντιτίθενται στην αναβάθμιση, αλλά χωρίς παρεμβάσεις που θα αλλοιώσουν τον δημόσιο χώρο με τη δήμαρχο Καλαμαριάς, Χρύσα Αράπογλου να αναφέρει ότι «δεν είναι θέμα αντιπολίτευσης, είναι θέμα κοινής λογικής. Ουσιαστικά προβλέπεται ένας κανονικός οικισμός μέσα στη θάλασσα, που παρεμπιπτόντως έχει και μία μαρίνα. Πρόκειται για real estate».
Προσέθεσε μάλιστα ότι πρόκειται για σχεδιασμό μιας περίκλειστης περιοχής με περίφραξη δύο μέτρων ζητώντας την αναστολή της διαδικασίας διαβούλευσης μέχρι την έκδοση της απόφασης του ΣτΕ, στο οποίο έχει προσφύγει ο Δήμος Καλαμαριάς, ζητώντας την ακύρωση του Προεδρικού Διατάγματος που εγκρίνει το Γενικό Σχέδιο του ΤΑΙΠΕΔ για την Μαρίνα.
Από την πλευρά του το ΤΑΙΠΕΔ υπενθυμίζει ότι η αξιοποίηση του Τουριστικού Λιμένα Καλαμαριάς αποφασίστηκε από το Κυβερνητικό Συμβούλιο Οικονομικής Πολιτικής (ΦΕΚ Β’ 2821/17.05.2024) που ενέκρινε το Επιχειρησιακό Πρόγραμμα Αξιοποίησης του Ταμείου συμπληρώνοντας ότι το Ελληνικό Κράτος έχει αναγνωρίσει τον υπερτοπικό χαρακτήρα της μαρίνας Καλαμαριάς ως τουριστικού προορισμού και χώρου αναψυχής για την περιοχή της Θεσσαλονίκης, ήδη από το 1993, όπως έχει γίνει με τις μαρίνες Φλοίσβου και Αλίμου στην Αθήνα. «Για τον λόγο αυτόν ο Νομοθέτης προέβλεψε χρήσεις της μαρίνας επιπλέον του απλού ελλιμενισμού σκαφών».
Υπενθυμίζει ότι η μαρίνα της Καλαμαριάς χωροθετήθηκε εκ νέου το 2023 με Προεδρικό Διάταγμα (ΦΕΚ Δ 95/10.02.2023) με το οποίο εγκρίθηκε το Σχέδιο Στρατηγικής Ανάπτυξης (Master Plan). Πριν από τη δημοσίευσή του, το ΠΔ ελέγχθηκε και εγκρίθηκε από το Συμβούλιο της Επικρατείας.
«Στο ΠΔ που είναι εν ισχύ δεν έγινε καμία νέα προσθήκη χρήσης στα όσα ίσχυαν ήδη από το 1993. Η χωροθέτηση της μαρίνας ολοκληρώνεται με την έκδοση Κοινής Υπουργικής Απόφασης (ΚΥΑ) που δεν θέτει νέες χρήσεις ή περιορισμούς αλλά απλά και μόνο εξειδικεύει τα ήδη εγκεκριμένα από το ΠΔ και συνοδεύεται από Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων (ΜΠΕ)».
Η διαδικασία έγκρισης της ΜΠΕ απαιτεί την ανοιχτή διαβούλευση, υπογραμμίζει το ΤΑΙΠΕΔ επιχειρώντας να δώσει απαντήσεις στις ανησυχίες και τις αντιρρήσεις που εκφράστηκαν σχετικά με τον σχεδιασμό για την ανάπτυξη της μαρίνας Καλαμαριάς τόσο από φορείς όσο και από πολίτες.
Μεταξύ των επιχειρημάτων του ΤΑΙΠΕΔ συγκαταλέγεται η μείωση του Συντελεστή Δόμησης κατά το ήμισυ από το 0,40 που επέτρεπε την δόμηση 30.484 τετραγωνικών μέτρων στο 0,20 και η θέσπιση μέγιστου επιτρεπόμενου ύψους κτιρίων τα 8,5 μέτρα.
Αναφορικά με το ξενοδοχείο που θα δημιουργηθεί επισημαίνουν ότι θα περιλαμβάνει – επιπλέον των δωματίων – μικρά διαμερίσματα προς μακροχρόνια μίσθωση, για τα οποία δεν τίθεται ζήτημα πώλησης.
Ως προς τις αιτιάσεις των τοπικών φορέων περί περίκλειστης μαρίνας, το ΤΑΙΠΕΔ υποστηρίζει ότι για λόγους ασφαλείας θα υπάρχουν 2 είσοδοι αυτοκινήτων και πεζών και δύο είσοδοι πεζών επί του πρανούς (σκάλες). Η πρόσβαση αυτοκινήτων θα περιορίζεται και η τροφοδοσία των καταστημάτων ή σκαφών θα επιτρέπεται μόνο συγκεκριμένες ώρες, ενώ το στηθαίο στόχο έχει την διασφάλιση της ασφάλειας εξαιτίας της ύπαρξης πρανούς ύψους 16 μέτρων με μεγάλες κλίσεις.
Οι απαντήσεις – επιχειρήματα του ΤΑΙΠΕΔ
Αναλυτικά οι απαντήσεις του ΤΑΙΠΕΔ στις ανησυχίες που εκφράστηκαν κατά τη διαδικασία της διαβούλευσης έχουν ως εξής:
Το μέγιστο επιτρεπόμενο ύψος κτιρίων, από τις οριστικά διαμορφωμένες στάθμες, καθορίζεται σε 8,5 μέτρα (συν στέγη), δηλαδή τα κτίρια δεν μπορούν να υπερβούν τους 2 ορόφους, με εξαίρεση τον πύργο ελέγχου και τα υπόστεγα συντήρησης και φύλαξης σκαφών, για τα οποία το μέγιστο ύψος καθορίζεται σε 15 και 10 μέτρα αντίστοιχα.
Η χερσαία ζώνη της μαρίνας χωρίζεται σε δύο τομείς:
Τομέας 1:
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα, ο τομέας 1 έχει συνολική επιφάνεια 17.142,5 τ.μ. και επιτρέπονται οι χρήσεις: α) διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, β) χερσαίας απόθεσης και συντήρησης σκαφών και γ) τουρισμού και αναψυχής. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 1.100 τ.μ.
Τομέας 2:
Σύμφωνα με το εγκεκριμένο Προεδρικό Διάταγμα, ο τομέας 2 έχει συνολική επιφάνεια 59.704,5 τ.μ. και επιτρέπονται οι χρήσεις: α) διοίκησης και λειτουργίας της μαρίνας, β) ξενοδοχείο (Condo Hotel), γ) χώροι τουρισμού – αναψυχής και δ) χώροι πρασίνου.
Τα Condo Hotels προσφέρουν -επιπλέον των δωματίων- μικρά διαμερίσματα προς μακροχρόνια μίσθωση. Εφόσον όλη η μαρίνα βρίσκεται κάτω από καθεστώς παραχώρησης, το ίδιο θα ισχύει και για τα ξενοδοχεία και ό,τι άλλο βρίσκεται σε αυτή συμπεριλαμβανομένων και των κατοικιών. Συνεπώς δεν υφίσταται θέμα πώλησης κατοικιών.
Ο Τομέας 2 διαιρείται σε δύο υπο-τομείς:
Στον Υποτομέα 2 Α, συνολικής επιφάνειας 11.429 τ.μ. έχουν εγκριθεί οι χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας, τουρισμού και αναψυχής και η χρήση ξενοδοχείου. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 8.000 τ.μ.
Στον Υποτομέα 2Β, συνολικής επιφάνειας 48.275 τ.μ. έχουν εγκριθεί οι χρήσεις διοίκησης και λειτουργίας, τουρισμού και αναψυχής και πρασίνου – αναψυχής. Η μέγιστη επιτρεπόμενη δόμηση είναι 5.700 τ.μ. Ωστόσο, μεγάλο μέρος της μέγιστης επιτρεπόμενης δόμησης έχει ήδη εξαντληθεί δεδομένου ότι υπάρχουν ήδη κτίρια όπως το Remezzo, το οποίο το ΤΑΙΠΕΔ επέλεξε να διατηρήσει και να αναδείξει.
Η νέα δόμηση συγκεντρώνεται στον υπο-τομέα 2 Α ώστε ο μεγαλύτερος διαμήκης υπο-τομέας 2 Β να παραμείνει πράσινος και ουσιαστικά ελεύθερος από δόμηση προκειμένου να φιλοξενεί δραστηριότητες περιπάτου, αθλητισμού και αναψυχής.