MENU

Βήμα – βήμα η υλοποίηση των έργων στο τμήμα Πύργος – Τσακώνα της Ολυμπίας Οδού – Τι σχεδιάζει το ΥΠΟΜΕ

Στόχος είναι οι εργασίες να προχωρούν μόνο στα σημεία όπου υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες, έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση και υπάρχει συμφωνία με τον παραχωρησιούχο

Στις 30 Νοεμβρίου 2025 αναμένεται να παραδοθεί ολοκληρωμένος στην κυκλοφορία ο αυτοκινητόδρομος Πάτρα – Πύργος, μήκους 75 χιλιομέτρων, όπως προκύπτει από το χρονοδιάγραμμα των έργων που έδωσε στη δημοσιότητα το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.

Τέσσερις μήνες νωρίτερα, στις 31 Ιουλίου 2025, θα έχουν ολοκληρωθεί οι εργασίες στα πρώτα 65 χιλιόμετρα που αφορούν το οδικό τμήμα Πύργος – Αλισσός, το οποίο θα αποδοθεί άμεσα σε χρήση και λειτουργία.

Το υπολειπόμενο οδικό τμήμα Αλισσός – Μιντιλόγλι, μήκους 10 χιλιομέτρων, προβλέπεται να ολοκληρωθεί στα τέλη Νοεμβρίου οπότε και θα αποδοθεί σε χρήση και λειτουργία το σύνολο του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.

Το υπουργείο με απόφασή του αυξάνει και τον λογαριασμό του έργου κατά 72,5 εκατ. ευρώ, προσθέτοντας συμπληρωματικές εργασίες στον αυτοκινητόδρομο εντός του ορίου του έργου παραχώρησης, οι οποίες περιλαμβάνουν επέκταση και ασφαλτόστρωση του παράπλευρου οδικού δικτύου και διαμορφώσεις κόμβων.

Όπως επισημαίνεται, εκτός του ορίου του έργου παραχώρησης, θα υλοποιηθούν παρεμβάσεις σε οδικά τμήματα για ανακατασκευή ασφαλτόστρωσης της ΒΙ.ΠΕ. Πάτρας, Κυλλήνης, Γαστούνης, Αράξου και Αρχαίας Ολυμπίας, καθώς και αντιπλημμυρικά έργα που εκτείνονται κατά μήκος του αυτοκινητοδρόμου Πάτρα – Πύργος.

Υπενθυμίζεται ότι με τη λειτουργία του Πάτρα – Πύργος, η Ολυμπία Οδός θα μεγαλώσει κατά 75 χιλιόμετρα και θα φτάσει τα 285 χιλιόμετρα, ενώ η απόσταση Αθήνα – Πύργος θα καλύπτεται σε λιγότερο από 3 ώρες και η απόσταση Πάτρα – Πύργος θα διανύεται σε περίπου 35 λεπτά μέσω κλειστού αυτοκινητοδρόμου.

Άγνωστος Χ το τμήμα Πύργος – Τσακώνα

Ασαφές, πάντως, παραμένει το τοπίο για τον οδικό άξονα Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, το οποίο είναι ενταγμένο στο έργο παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού.

Το υπουργείο σημειώνει ότι έχει ζητήσει από την παραχωρησιούχο εταιρεία την επικαιροποίηση των αναγκαίων μελετών που απαιτούνται στα επιμέρους διακριτά τμήματα, ιδιαίτερα στο τμήμα της Λίμνης Καϊάφα, λαμβάνοντας υπόψη τους περιορισμούς της απόφασης του Συμβουλίου της Επικρατείας.

Ταυτόχρονα, δρομολογούνται οι περιβαλλοντικές αδειοδοτήσεις και θα εξαχθούν οι τελικοί προϋπολογισμοί των εργασιών, επιμέρους και συνολικά.

Σημειώνεται ότι το υπουργείο θα εκκινήσει άμεσα τις διαδικασίες ανεύρεσης χρηματοδότησης και παράλληλα, θα ζητηθεί από την παραχωρησιούχο εταιρεία η υποβολή προτάσεων για την επέκταση κατασκευής του αυτοκινητοδρόμου στο τμήμα Πύργος – Κόμβος Αλφειού – Καλό Νερό – Τσακώνα, σταδιακά με την ωρίμανση των προαναφερθέντων, συνεκτιμώντας τους όρους, την εφικτότητα οικονομικής διαχείρισης και τη σύμφωνη γνώμη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής.

Πρακτικά αυτή τη στιγμή δεν υπάρχει σαφής οδικός χάρτης για το πώς θα προχωρήσει το συγκεκριμένο έργο, ούτε καν μέχρι την Ολυμπία, η οποία θα δικαιολογούσε και το όνομα του αυτοκινητοδρόμου.

Πηγές του υπουργείου τονίζουν ότι το τμήμα από τον Πύργο μέχρι την Τσακώνα δεν αντιμετωπίζεται ενιαία, αλλά στόχος είναι να προχωρά σταδιακά στα σημεία όπου θα υπάρχουν επικαιροποιημένες μελέτες, θα έχει εξασφαλιστεί η χρηματοδότηση και θα έχει υπάρξει συμφωνία με τον παραχωρησιούχο. Όπως προκύπτει όμως, οι απαραίτητοι πόροι αποτελούν ακόμα ζητούμενο.

Υψηλό κόστος, δύσκολη η εξασφάλιση χρηματοδότησης

Να σημειωθεί πως οι πόροι για τη χρηματοδότηση του συνόλου του έργου μέχρι την Τσακώνα δεν θα είναι εύκολο να βρεθούν δεδομένου ότι το κόστος του είχε εκτιναχθεί στα 700 εκατ. ευρώ, υπερδιπλάσιο από το συνολικό κόστος του Πάτρα – Πύργος, προϋπολογισμού λίγο περισσότερο από 300 εκατ. ευρώ, όπως είχε επισημάνει από το βήμα της Βουλής ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος πριν από περίπου τέσσερις μήνες.

Όπως προέκυπτε από την απάντηση που είχε δώσει στον πρόεδρο της Κ.Ο. της Νέας Αριστεράς, Αλέξη Χαρίτση στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου, το υπουργείο φαινόταν τότε να θεωρεί απαγορευτική την πλήρη υλοποίηση του έργου και να διαχωρίζει το τμήμα από τον Πύργο έως τον Αλφειό ως προτεραιοποιημένο.

Άλλωστε το χρηματοδοτικό τοπίο δεν άφηνε πολλά περιθώρια δεδομένου ότι τα ευρωπαϊκά προγράμματα είναι ιδιαίτερα φειδωλά στον τομέα των μεταφορών με τον προϋπολογισμό για το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών και το πρόγραμμα «Μεταφορές» για το διάστημα 2021 – 2027 να είναι 1,9 δισ. ευρώ, «το οποίο είναι κλάσμα των κολοσσιαίων κονδυλίων που ήταν διαθέσιμα σε προηγούμενες προγραμματικές περιόδους», όπως είχε σημειώσει ο υφυπουργός αποφεύγοντας να μιλήσει για χρονοδιαγράμματα.

Είχε μάλιστα επισημανθεί ότι η προμελέτη για το έργο από τον παραχωρησιούχο της Ολυμπίας Οδού θα παραδιδόταν σε διάστημα δύο εβδομάδων, προθεσμία, η οποία όπως φαίνεται δεν τηρήθηκε. Όπως έχει γράψει και στο παρελθόν το «energodromio.gr», το έργο βρίσκεται στον «πάγο» εδώ και περίπου μία δεκαετία, καθώς η αρχική του χάραξη περνούσε από προστατευόμενη περιοχή με το υπουργείο να αναμένει προμελέτη με τρία διαφορετικά εναλλακτικά σενάρια ειδικά για τη λίμνη Καϊάφα, για την οποία υπήρχαν οι περιβαλλοντικές ενστάσεις.

Είχε ενταχθεί αρχικά στη σύμβαση παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού σε δύο τμήματα, το «Πύργος – Αλφειός» μήκους 13 χλμ. και το «Αλφειός – Καλό Νερό – Τσακώνα» μήκους 76,2 χλμ. , αλλά δεν προχώρησε με την τροποποίηση του 2013.

Οι περιβαλλοντικοί όροι του τμήματος Πύργος – Καλό Νερό – Τσακώνα, καθώς και του τμήματος Πύργος – Αλφειός ακυρώθηκαν από το ΣτΕ το 2010 για το τμήμα που αφορά στη διέλευση από τον Δήμο Ζαχάρως και περιοχή χαρακτηρισμένη ως Natura 2000.

Να σημειωθεί ότι στο ζήτημα είχε επανέλθει τη Δευτέρα με νέα ερώτηση προς τον υπουργό Υποδομών και Μεταφορών ο κ. Χαρίτσης, στην οποία ανέφερε ότι εδώ και 2,5 μήνες έχει ζητήσει την κατάθεση των προμελετών στη Βουλή χωρίς ωστόσο να λάβει απάντηση. Για το λόγο αυτό ζητούσε εκ νέου να μάθει ποια είναι ακριβώς η πορεία υλοποίησης του έργου με συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα και προϋπολογισμό και αν έχει εξασφαλιστεί χρηματοδότηση για το έργο.

Σχετικά Άρθρα