Στις… κεραίες των τρόλεϊ σκάλωσε η Γραμμή 4 του μετρό «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», με την κατασκευή της να βρίσκει εκεί ένα ακόμα εμπόδιο, το οποίο φαίνεται να λύνεται με το λογαριασμό τελικά να καταλήγει στην κύριο του έργου που είναι η εταιρία Ελληνικό Μετρό ΑΕ.
Όπως προκύπτει από την εξέταση της ένστασης που υπέβαλε τον περασμένο Μάιο η ανάδοχος κοινοπραξία «Άβαξ – Ghella SpA – Alstom Transport S.A.», η ίδια δεν δέχτηκε να αναλάβει το κόστος της μετατόπισης του εναερίου δικτύου του τρόλεϊ που απαιτεί η εγκατάσταση του εργοταξίου για την κατασκευή του σταθμού «Αλεξάνδρα», το οποίο ανέρχεται σε περίπου 250.000 ευρώ συν το ΦΠΑ.
Σύμφωνα με τη μελέτη κυκλοφοριακών ρυθμίσεων που υπέβαλε η ανάδοχος στην Ελληνικό Μετρό Α.Ε. για την κύρια φάση κατασκευής του σταθμού «Αλεξάνδρα» προτεινόταν η διατήρηση τριών λωρίδων κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση στη λεωφόρο Αλεξάνδρας καθ’ όλη τη διάρκεια κατασκευής του Σταθμού και η κατάργηση αριστερής στροφής από τη λεωφόρο Αλεξάνδρας προς την οδό Μουστοξύδη, καθώς λόγω της κατάληψης των εργοταξιακών εγκαταστάσεων για την κατασκευή του σταθμού, δεν θα απέμενε επαρκές πλάτος επί της λεωφόρου Αλεξάνδρας για λωρίδα αποκλειστικής αριστερής στροφής.
Συνεπώς προτείνονταν τροποποιήσεις στις διαδρομές των λεωφορειακών γραμμών 035 και 046 και εξυπηρέτηση της γραμμής 15 του τρόλεϊ από θερμικά λεωφορεία μέσω της οδού Μαυροματαίων.
Η μελέτη των προσωρινών κυκλοφοριακών ρυθμίσεων κοινοποιήθηκε στον ΟΑΣΑ, ο οποίος από την πλευρά του επεσήμανε πως δεν έχει αντίρρηση στις προτεινόμενες προσωρινές τροποποιήσεις.
Επεσήμανε ωστόσο ότι κατά τη διάρκεια των κυκλοφοριακών ρυθμίσεων είναι αδύνατη τόσο η αντικατάσταση των τρόλεϊ με θερμικά λεωφορεία, όσο και η αυτοκινούμενη λειτουργία των τρόλεϊ. Σημείωνε μάλιστα ότι είναι απαραίτητη η κατασκευή βοηθητικού εναέριου δικτύου τρόλεϊ κατά μήκος της νέας τροποποιημένης διαδρομής του, η οποία υπολογίζεται σε περίπου 400 μέτρα.
Η δαπάνη μετατόπισης των δικτύων τρόλεϊ στην περιοχή κατασκευής του σταθμού «Αλεξάνδρα», υπολογίστηκε από την ΟΣΥ σε 249.818 ευρώ πλέον ΦΠΑ 24% και η Ελληνικό Μετρό ΑΕ ζήτησε την κάλυψη του κόστους από την ανάδοχο κοινοπραξία του έργου.
Ακολούθησε η ένσταση της κοινοπραξίας, με την οποία και τεκμηρίωνε ότι η απαίτηση αυτή δεν μπορούσε να γίνει αποδεκτή για τεχνικοοικονομικούς λόγους. Η ανάδοχος κοινοπραξία ανέφερε επίσης ότι η εν λόγω δαπάνη θα έπρεπε να βαρύνει την έτερη ανάδοχο του έργου ΕΡΕΤΒΟ, η οποία έχει αναλάβει την εκτέλεση των πρόδρομων εργασιών.
Σύμφωνα με την οριστική γνωμοδότηση επί του θέματος, στην απόφαση που υπογράφει ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας και έχει αναρτηθεί στη «Διαύγεια», το υπουργείο έκανε μερικώς δεκτή την ένσταση επισημαίνοντας ότι αποτελεί υποχρέωση της Ελληνικό Μετρό ΑΕ να καταβάλει στον ΟΣΥ ΑΕ τη δαπάνη των εργασιών της τελικής όδευσης της γραμμής των τρόλεϊ, ξεκαθαρίζοντας πάντως ότι οι εργασίες αυτές δεν εντάσσονται στο τεχνικό αντικείμενο των πρόδρομων εργασιών και εφόσον εκτελούνταν από την υφιστάμενη ανάδοχο θα έπρεπε να αποζημιωθούν ιδιαιτέρως.
Προβλήματα και καθυστερήσεις
Τα καθημερινά προβλήματα που αντιμετωπίζει το δύσκολο έργο της κατασκευής της Γραμμής 4, του μεγαλύτερου δημοσίου εν εξελίξει έργου, είχε επισημάνει και στο πρόσφατο συνέδριο Υποδομών και Μεταφορών και ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρίας Ελληνικό Μετρό ΑΕ Νίκος Κουρέτας, προσθέτοντας ότι αυτές επιλύονται ώστε το έργο να προχωρήσει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που έδωσε για την πορεία του έργου, οι μετροπόντικες φτάνουν στην περιοχή του Ζωγράφου και το Άλσος Βεΐκου.
Αυτή τη στιγμή βρίσκονται σε εξέλιξη εργασίες σε 25 από τις συνολικά 26 θέσεις της γραμμής, με μόνη εξαίρεση τη θέση στο σταθμό Ριζάρη, όπου εξακολουθεί να υφίσταται η δικαστική εκκρεμότητα.
«Στις 20 θέσεις έχουν ολοκληρωθεί οι πρόδρομες εργασίες. Ο TBM Μετροπόντικας Αθηνά από την Κατεχάκη έχει ξεπεράσει τα δύο χιλιόμετρα μήκος, σε 10 μέρες θα βρίσκεται κάτω από το σταθμό Ζωγράφου. Ο Μετροπόντικας Νίκη θα βρίσκεται σε ένα μήνα στον πρώτο σταθμό στο Άλσος Βεΐκου. Είναι ένα δύσκολο έργο στο κέντρο της πόλης. Συναντούμε δυσκολίες καθημερινά, τις επιλύουμε και προχωράμε», επεσήμανε ο κ. Κουρέτας.
Υπενθυμίζεται ότι βάσει της σύμβασης που έχει υπογραφεί, το έργο πρέπει να έχει ολοκληρωθεί έως τις 20.06.2029. Ωστόσο οι καθυστερήσεις που έχει καταγράψει ήδη είναι σημαντικές με αποτέλεσμα να θεωρείται πρακτικά ανέφικτη η περαίωση του έργου το 2029.
Άλλωστε πρόσφατα και ο ίδιος ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος είχε χαρακτηρίσει το χρονοδιάγραμμα ως εξωπραγματικό, υπογραμμίζοντας ότι ο χρόνος των οκτώ ετών είχε προβλεφθεί μόνο για πολιτικούς λόγους.
Από την πλευρά του ο Διευθύνων Σύμβουλος Ομίλου Άβαξ Κωνσταντίνος Μιτζάλης ανέφερε προ ημερών ότι «οι μετροπόντικες δουλεύουν και η σήραγγα θα ολοκληρωθεί εντός χρονοδιαγράμματος», ενώ προσέθεσε πως «παρά τα προβλήματα από εξωγενείς παράγοντες προσπαθούμε να είμαστε εντός χρονοδιαγράμματος».
Υπενθυμίζεται ότι το Τμήμα Α «Άλσος Βεΐκου – Γουδή», της Νέας Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας αποτελείται από 15 σύγχρονους σταθμούς και σήραγγα διπλής τροχιάς μήκους 12,8 χιλιομέτρων.
Οι 15 σταθμοί που θα προστεθούν στο δίκτυο είναι: Άλσος Βεΐκου, Γαλάτσι, Ελικώνος, Κυψέλη, Δικαστήρια, Αλεξάνδρας, Εξάρχεια, Ακαδημία, Κολωνάκι, Ευαγγελισμός, Καισαριανή, Νήαρ Ήστ, Ζωγράφου, Ιλίσια και Γουδή.
Η Γραμμή 4 θα έχει δύο σταθμούς ανταπόκρισης, στην Ακαδημία με τον σταθμό Πανεπιστήμιο της Γραμμής 2 (Ανθούπολη – Ελληνικό) και στον Ευαγγελισμό με τη Γραμμή 3 του μετρό (Δημοτικό Θέατρο Πειραιά – Αεροδρόμιο).