Τα 5 δισεκατομμύρια ευρώ θα φτάσει το δημοσιονομικό αποτύπωμα των μέτρων στήριξης της Θεσσαλίας από τις επιπτώσεις των κακοκαιριών Daniel και Elias, εκτίμησε ο υφυπουργός Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, Χρήστος Τριαντόπουλος μιλώντας στο 1ο Thessaly Forum που διοργανώθηκε στον Βόλο.
Την ίδια στιγμή σε περίπου 1,35 δισ. ευρώ ανέρχεται το κόστος των οδικών και σιδηροδρομικών έργων μόνιμης αποκατάστασης των βλαβών, τα οποία έχει αναλάβει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών με τους κατοίκους της Θεσσαλίας, πάντως, να καλούνται να κάνουν υπομονή πολλών ετών μέχρι να δουν την ολοκλήρωση και των τελευταίων εργολαβιών.
Όπως ανέφερε ο υπουργός, Χρήστος Σταϊκούρας από το βήμα του ίδιου συνεδρίου, όσα έργα χρηματοδοτούνται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με πόρους ύψους 600 εκατ. ευρώ θα έχουν ολοκληρωθεί αναγκαστικά έως το καλοκαίρι του 2026, καθώς τότε λήγει και η παράταση του προγράμματος.
Ωστόσο η αποκατάσταση των οδικών υποδομών που χρηματοδοτούνται από εθνικούς πόρους θα ολοκληρωθεί σε 48 μήνες από την υπογραφή των συμβάσεων των οκτώ εργολαβιών, ενώ η αποκατάσταση των σιδηροδρομικών υποδομών αντίστοιχης χρηματοδότησης θα χρειαστεί 15 μήνες.
Με άλλα λόγια η πλήρης αποκατάσταση θα πρέπει να αναμένεται σε τέσσερα χρόνια από τη συμβασιοποίηση των έργων, φτάνοντας τα έξι χρόνια από τα φαινόμενα που σάρωσαν στην κυριολεξία την περιοχή τον Σεπτέμβριο του 2023.
Το υπουργείο απέστειλε την Τετάρτη (29/1) τα σχέδια των συμβάσεων για τον απαραίτητο προσυμβατικό έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο, ενώ ταυτόχρονα αναμένει την απόφαση της Ενιαίας Αρχής Δημοσίων Συμβάσεων επί των προσφυγών που έχουν καταθέσει τεχνικές εταιρίες 6ης τάξης για τη διαδικασία που ακολουθήθηκε καταγγέλλοντας τον αποκλεισμό τους.
Παρά την αισιοδοξία που επικρατεί στο υπουργείο αναφορικά με την έκβαση αυτής της υπόθεσης, πλανάται ακόμα η απειλή των εταιριών που προσέφυγαν εξωδικαστικώς ότι θα πράξουν το ίδιο καταθέτοντας προσφυγή και στο Συμβούλιο της Επικρατείας (ΣτΕ) εάν δεν δικαιωθούν, γεγονός που θα επέφερε ανυπολόγιστη καθυστέρηση στη συμβασιοποίηση και την έναρξη των έργων και κίνδυνο απώλειας των πόρων που προέρχονται από το Ταμείο Ανάκαμψης.
Εφόσον, πάντως, δεν υπάρξουν εκπλήξεις, όπως χαρακτηριστικά σημείωσε ο υπουργός, στόχος είναι οι συμβάσεις να υπογραφούν το συντομότερο δυνατό, ώστε τα έργα, τα οποία έχουν ήδη καθυστερήσει πολύ κυρίως εξαιτίας της προσπάθειας εξεύρεσης των απαιτούμενων πόρων, να ξεκινήσουν εντός του προσεχούς διμήνου.
Τα Σχέδια Συμβάσεων που εστάλησαν χθες (29/1) στο Ελεγκτικό Συνέδριο αφορούν τα 4 οδικά έργα, ένα οδικό έργο που αφορά το παράπλευρο οδικό δίκτυο στην Θεσσαλία, 3 σιδηροδρομικά έργα και 2 φακέλους Τεχνικών Συμβούλων για τα προαναφερόμενα έργα, ένα για τα οδικά και ένα για τα σιδηροδρομικά.
«Υπό την προϋπόθεση θετικής έκβασης των προδικαστικών προσφυγών, ολοκληρώνεται η διαδικασία υπογραφής συμβάσεων με τους αναδόχους για την εκκίνηση των κατεπειγόντων έργων αποκατάστασης του οδικού και του σιδηροδρομικού δικτύου. Αν δεν έχουμε εκπλήξεις το αργότερο σε δύο μήνες από σήμερα ξεκινά η υλοποίηση έργων», τόνισε ο κ. Σταϊκούρας.
Τα έργα ανά Περιφέρεια
Υπενθυμίζεται ότι ύστερα από τις αυτοψίες και τις σχετικές αξιολογήσεις, τα οριστικά σημεία επέμβασης ανέρχονται σε 1.007 οδικά τμήματα προς αποκατάσταση και σημειακές αστοχίες και ομαδοποιήθηκαν σε 4 πακέτα εργασιών.
Με βάση τους προϋπολογισμούς που συντάχθηκαν, το κόστος των εργασιών για τις αποκαταστάσεις του οδικού δικτύου ανέρχεται στα 900 εκατ. ευρώ (με ΦΠΑ) και του σιδηροδρομικού σε 452 εκατ. ευρώ.
Τα οδικά έργα ανά Περιφερειακή Ενότητα διαχωρίζονται ως εξής:
Απαντώντας στις αιτιάσεις για καθυστέρηση στα έργα αποκατάστασης, ο κ. Σταϊκούρας προχώρησε σε σύγκριση της κατάστασης που άφησε πίσω του ο Daniel με αυτήν του Ιανού, αναφέροντας ότι στον Ιανό είχαν πληγεί τρεις δήμοι, ενώ στον Daniel έξι Περιφερειακές Ενότητες. Παράλληλα, στην περίπτωση του Ιανού χρειάστηκαν έργα 100 εκατ. ευρώ και σήμερα απαιτούνται παρεμβάσεις ύψους 1,5 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα σιδηροδρομικά έργα, οι εργολαβίες αποκατάστασης είναι επίσης τέσσερις και συγκεκριμένα:
Παράλληλα το υπουργείο έχει υπογράψει μνημόνιο συνεργασίας με την Ένωση Ελλήνων Εφοπλιστών και ποσό των 30,5 εκατ. ευρώ έχει διατεθεί για την αποκατάσταση αστοχιών σε σχολεία τα οποία έχουν υποστεί ζημιές μεγάλης κλίμακας, με Αναθέτουσα Αρχή την εταιρία Κτηριακές Υποδομές, ενώ επιπροσθέτως στην περιοχή «τρέχουν» συμβάσεις για αρδευτικά έργα.
Πριν το καλοκαίρι σε πλήρη λειτουργία το λιμάνι του Βόλου
Στη διαβεβαίωση ότι το λιμάνι του Βόλου θα επανέλθει στην κατάσταση που βρισκόταν πριν τον Daniel σε χρόνο που δεν θα επηρεάσει την κρουαζιέρα για άλλη μια χρονιά, προχώρησε ο επικεφαλής της Μονάδας Συμβάσεων Στρατηγικής Σημασίας του Υπερταμείου, Παναγιώτης Σταμπουλίδης.
Δεν είναι ένα εύκολο έργο, σημείωσε με νόημα, προσθέτοντας ότι τα συνεργεία έχουν ήδη πιάσει δουλειά.
Στόχος είναι, όπως διαμήνυσε, οι εργασίες να έχουν ολοκληρωθεί πριν την έναρξη της τουριστικής σεζόν, προκειμένου να μην χαθεί άλλη μία χρονιά για την κρουαζιέρα.
Ο κ. Σταμπουλίδης τόνισε επίσης ότι αναμένεται η έγκριση της Κομισιόν για τη συμμετοχή του Υπερταμείου και στα έργα του ΕΣΠΑ, τα οποία είναι πάρα πολλά, σε όλη τη Θεσσαλία.
Σε ό,τι αφορά το σύνολο των έργων στη Θεσσαλία, εστίασε σε τρεις άξονες δράσεις:
· Αντιπλημμυρικά: Πρόκειται για έργα, τα οποία επιδιώκουν την αναβάθμιση του δασικού οικοσυστήματος μέσω της πρόληψης. Φέτος, θα δημοπρατηθούν έργα 200 εκατ. ευρώ, ενώ το πρόγραμμα θα φτάσει σε βάθος χρόνου στα 600 εκατ. ευρώ.
· Νοσοκομεία και Κέντρα Υγείας: Όπως επεσήμανε το στέλεχος του Υπερταμείου, έχουν ήδη συμβασιοποιηθεί έργα 18 εκατ. ευρώ για την αναβάθμιση των νοσοκομείων και των κέντρων υγείας της Θεσσαλίας.
· AntiNero: Καθαρισμός και διάνοιξη αντιπυρικών ζωνών, με χιλιάδες στρέμματα να έχουν «καθαρίσει» σε Θεσσαλία και όλη την Ελλάδα.
Τα 5 δισ. ευρώ προσεγγίζει το δημοσιονομικό αποτέλεσμα που θα προκύψει από τα έργα στήριξης της περιοχής από την κακοκαιρία Daniel εκτίμησε από την πλευρά του ο κ. Τριαντόπουλος, προσθέτοντας ότι έως σήμερα το ποσό αγγίζει ήδη τα 3,3 δισ. ευρώ.
Αναφερόμενος ειδικά στη στήριξη των πληγεισών επιχειρήσεων ο υφυπουργός προανήγγειλε σχετικά με το ειδικό καθεστώς αναστολής ενάμιση έτους για την εκπλήρωση φορολογικών και οικονομικών υποχρεώσεών τους, ότι τις επόμενες ημέρες σχεδιάζεται διάταξη από το Υπουργείο Οικονομικών, προκειμένου να ξεκινήσει η καταβολή τους από το καλοκαίρι του 2025, σε 72 δόσεις.