Προς κύρωση εισάγεται σήμερα Πέμπτη (03/10) στην Ολομέλεια της Βουλής η νέα σύμβαση για την 25ετή παραχώρηση της Αττικής Οδού στη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ τις προηγούμενες ημέρες είχε προηγηθεί fast track συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου όπου οι εργαζόμενοι έλαβαν δεσμεύσεις επαναπρόσληψης με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Η κύρωση της σύμβασης από τη Βουλή είναι ένα από τα βασικά προαπαιτούμενα για να αλλάξει χέρια ο αυτοκινητόδρομος στις 6 Οκτωβρίου, όπως έχει ήδη ανακοινώσει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών.
Όπως είχε ήδη γράψει το energodromio.gr, η σύμβαση υπεγράφη έναντι ανταλλάγματος 3,27 δισ. ευρώ, ποσό που είναι το υψηλότερο στην ιστορία του ΤΑΙΠΕΔ, ενώ ο παραχωρησιούχος θα αποδίδει ετησίως στο ΤΑΙΠΕΔ ποσοστό 7,5% επί των πάσης φύσεως εσόδων από την εκμετάλλευση του αυτοκινητοδρόμου και κατά τη διάρκεια της παραχώρησης θα υλοποιήσει επενδύσεις και δαπάνες αναβάθμισης και εκσυγχρονισμού ύψους 380 εκατ. ευρώ.
Στόχος είναι ο αυτοκινητόδρομος να αλλάξει λειτουργό χωρίς αυτό να προκαλέσει προβλήματα στους τελικούς χρήστες, καθώς η Αττική Οδός παίζει κρίσιμο ρόλο στο κυκλοφοριακό της πρωτεύουσας.
Από τα μεσάνυχτα της Κυριακής το αντίτιμο των διοδίων θα μειωθεί στα 2,50 από 2,80 ευρώ που είναι σήμερα, με τη σύμβαση να ορίζει ότι στο εξής τα διόδια θα υπόκεινται πλέον σε ετήσια τιμαριθμική αναπροσαρμογή, ενώ το συγκεκριμένο αντίτιμο θα ισχύσει για μία πενταετία.
Κατόπιν ο παραχωρησιούχος θα έχει δικαίωμα αναπροσαρμογής, αλλά και εφαρμογής κλιμακωτών διοδίων για διαφορετικές χρονικές περιόδους (π.χ. ώρες αιχμής και ώρες εκτός αιχμής), διαφορετικούς τύπους ημερών (π.χ. καθημερινές, Σαββατοκύριακα και αργίες) ή και διαφορετικούς Σταθμούς Διοδίων υπό ορισμένες κυκλοφοριακές προϋποθέσεις.
Το ζήτημα των διοδίων είναι ένα από αυτά, στα οποία επικεντρώθηκε η κριτική τόσο των κομμάτων της αντιπολίτευσης, όσο και των εξωκοινοβουλευτικών φορέων που κλήθηκαν να τοποθετηθούν στη συζήτηση στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου. Αιχμή αποτέλεσε το ύψος των διοδίων δεδομένου ότι η νέα σύμβαση δεν έχει κατασκευαστικό αντικείμενο, όπως η προηγούμενη στο πλαίσιο της οποίας κατασκευάστηκε το έργο, με τους ομιλητές να επισημαίνουν ότι η μείωση των διοδίων είναι μικρή για μια παραχώρηση με μοναδικό αντικείμενο τη συντήρηση και τη λειτουργία ενός έτοιμου έργου.
Ο πρόεδρος της Ομοσπονδίας των μηχανικών του Δημοσίου, Δημήτρης Πετρόπουλος επεσήμανε ότι ακόμα και στην παραχώρηση που λήγει, το Δημόσιο επιβαρύνθηκε με το μεγαλύτερο κόστος, καθώς μόνο οι απαλλοτριώσεις κόστισαν περί το 1 δισεκατομμύριο ευρώ, ενώ το έργο δεν παραδόθηκε ποτέ στο Δημόσιο, όπως προέβλεπαν οι όροι καθώς ο παραχωρησιούχος ουδέποτε εμφάνισε τα προβλεπόμενα ποσοστά κερδών.
Ο Αργύρης Πλέσσιας, πρόεδρος του Δ.Σ του Συλλόγου Μελετητών Ελλάδας στάθηκε ιδιαίτερα στο θεσμό του ανεξάρτητου μηχανικού, για τον οποίο ανέφερε, ότι «όπως είναι το θεσμικό πλαίσιο όσες δικλείδες ασφαλείας και να βάλει το Δημόσιο ποτέ δε θα είναι αρκετές».
Αναφερόμενος στο ζήτημα των διοδίων, ο διευθύνων σύμβουλος του ΤΑΙΠΕΔ, Δημήτρης Πολίτης, τόνισε ότι βάσει της σύμβασης, δεν μπορούν να αυξηθούν χωρίς την έγκριση του Δημοσίου, ενώ και ενδεχόμενες προτάσεις για εγκατάσταση νέων σταθμών διοδίων, απαιτούν επίσης παρόμοια έγκριση.
Επαναπρόσληψη εργαζομένων με τις ίδιες αποδοχές
Προς διευθέτηση οδεύει και το ζήτημα των περίπου 800 εργαζομένων της σημερινής παραχώρησης.
Τόσο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, όσο και οι εκπρόσωποι απερχόμενου και εισερχόμενου παραχωρησιούχου δεσμεύτηκαν ότι θα λάβουν κανονικά τις αποζημιώσεις τους με τη λήξη της προηγούμενης παραχώρησης και ότι υπάρχει η πρόθεση να προσληφθούν στη νέα όσοι το επιθυμούν.
Ο εκπρόσωπος των εργαζομένων, Στάθης Λαζάρου ζήτησε την επαναπρόσληψη με τους ίδιους μισθούς και όρους εργασίας. Από την πλευρά του ο διευθύνων σύμβουλος της «Νέας Αττικής Οδού» Εμμανουήλ Μουστάκας, επιβεβαίωσε ότι το προσωπικό θα επαναπροσληφθεί με τις ίδιες αποδοχές και με συμβάσεις ορισμένου χρόνου.
Γεγονός είναι, πάντως, ότι το υπουργείο έχει επικεντρωθεί αφενός στην κύρωση της σύμβασης σήμερα ώστε την Παρασκευή να εισπραχθεί το αντίτιμο, αλλά και στην ομαλή αλλαγή σκυτάλης στη λειτουργία του αυτοκινητόδρομου το προσεχές Σαββατοκύριακο, για την οποία απομένουν πλέον μόλις λίγα 24ωρα.
Θεωρεί μάλιστα τη σύμβαση εξαιρετικά επωφελή τόσο για τους πολίτες όσο και για το Δημόσιο καθώς – όπως ανέφερε – η σωρευτική ωφέλεια από την εφάπαξ καταβολή, τις ετήσιες αποδόσεις και το όφελος από τόκους που δε θα χρειαστεί να καταβάλει το δημόσιο για αντίστοιχο δανεισμό ίσης διάρκειας, αναμένεται να είναι υπερδιπλάσια του αρχικού τιμήματος αγγίζοντας τα 7 δισ. ευρώ σε ορίζοντα 25 ετών και αυξάνοντας τον δημοσιονομικό χώρο για άσκηση κοινωνικής πολιτικής.
Τα τελευταία 24ωρα συνεχίζεται ο αγώνας δρόμου για την παράδοση της Αττικής Οδού και για το λόγο αυτό ο κ. Σταϊκούρας ζήτησε την προσοχή και των δύο παραχωρησιούχων δεδομένου ότι «αυτή η άσκηση είναι περίπλοκη», όπως είπε.
Ανέφερε μάλιστα ότι για καθεμία από τις προϋποθέσεις που πρέπει να ικανοποιηθούν, υπάρχει σειρά δράσεων που πρέπει να περαιωθούν: «Έχω εδώ κάποιες προαπαιτούμενες ενέργειες, με τις οποίες ξεκινήσαμε. Η συλλογή διοδίων από κάτω έχει μια σειρά από προϋποθέσεις διαχείρισης κυκλοφορίας, συστήματα, μηχανολογικό εξοπλισμό, συνδρομητές, παραλαβή χώρου εκτέλεσης του έργου, εμπορικές συμβάσεις, υπηρεσίες έκτακτης ανάγκης. Όλες αυτές είναι ουσιώδεις προϋποθέσεις που απαιτούν την καλή συνεργασία του υφιστάμενου παραχωρησιούχου με τον νέο. Οι συναντήσεις είναι καθημερινές. Εφιστώ, όμως, την προσοχή και στους μεν και στους δε για την ορθή και απόλυτη ολοκλήρωση των προϋποθέσεων μέχρι την Κυριακή. Εμείς ως Ελληνικό Δημόσιο όπου μπορούμε και δια της νομοθετικής οδού, όχι μόνο μέσω της κύρωσης της σύμβασης παραχώρησης, αλλά πρωτίστως με τα έξι άρθρα που ακολουθούν αυτής, θα κάνουμε ομαλή αυτήν τη μετάβαση», τόνισε.