MENU

«Κολλημένο» στις μελέτες το έργο των 230 εκατ. ευρώ για την κατασκευή του Φράγματος Ενιπέα

Δύο χρόνια μετά την εκδήλωση ενδιαφέροντος, η β΄ φάση θα εκκινήσει μόνο όταν «ωριμάσουν» τα μελετητικά στοιχεία του έργου επιτρέποντας την έκδοση ΑΕΠΟ

Με χαμηλές στροφές προχωρά ένας «ξεχασμένος» διαγωνισμός, με την έννοια ότι δεν υπάρχουν επίσημες εξελίξεις εδώ και περίπου δύο χρόνια. Πρόκειται για το έργο της κατασκευής φράγματος στον ποταμό Ενιπέα στη Σκοπιά Φαρσάλων, μέσω ΣΔΙΤ διάρκειας 30 ετών (4 έτη περίοδος κατασκευής και 26 έτη περίοδος λειτουργίας) και αξίας περίπου 230 εκατ. ευρώ.

Το έργο της κατασκευής φράγματος στον ποταμό Ενιπέα χαρακτηρίστηκε το 2021 με απόφαση Υπουργού Υποδομών και Μεταφορών ως εθνικού επιπέδου, ειδικό και σημαντικό.

Τον Αύγουστο του 2022 εγκρίθηκε η διενέργεια διαγωνισμού, ο οποίος ξεκίνησε στις 30 Νοεμβρίου 2022 με την εκδήλωση ενδιαφέροντος.

Στις 29 Μαρτίου 2023 το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενέκρινε το πρακτικό της Επιτροπής του διαγωνισμού με το οποίο πέρασαν στη δεύτερη φάση και τα τρία σχήματα που εκδήλωσαν ενδιαφέρον, ήτοι οι κοινοπραξίες ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χ. Κωνσταντινίδης, Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ και Aktor (τότε ως Intrakat) – Metlen (τότε Μυτιληναίος) – Μεσόγειος.

Όμως, από τότε δεν έχουμε ουσιαστικές εξελίξεις, δηλαδή να προχωρήσει και ολοκληρωθεί ο ανταγωνιστικός διάλογος και να κληθούν οι ενδιαφερόμενοι να υποβάλουν προσφορές.

Φαίνεται ότι κάτι… κινείται, αλλά χρειάζεται χρόνος.

Το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών αναζητάει σύμβουλο και επί γεωτεχνικών θεμάτων, κι ενώ προ ολίγων μηνών είχε προχωρήσει η πρόσληψη για Τεχνικό Σύμβουλο που θα επιταχύνει τις διαδικασίες του διαγωνισμού.

Όπως προκύπτει, για να εκκινήσει η δεύτερη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου απαιτείται η ωρίμανση των μελετητικών στοιχείων του έργου, σε τέτοιο επίπεδο προκειμένου να είναι δυνατή η έκδοση της Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ), η οποία είναι προϋπόθεση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών των συμμετεχόντων. Αντικείμενο του προγράμματος γεωτεχνικών εργασιών είναι η συλλογή των απαραίτητων γεωτεχνικών στοιχείων για την επικαιροποίηση της υφιστάμενης μελέτης, δεδομένης της παρέλευσης 50 ετών από την εκπόνησή της.

Άρδευση 110.000 στρεμμάτων καλλιεργήσιμης γης

Στο υπουργείο θεωρούν ότι η υλοποίηση του εν λόγω έργου είναι ύψιστης προτεραιότητας και αναγκαία για την εξασφάλιση της άρδευσης 110.000 στρεμμάτων περίπου, της ύδρευσης ελλειμματικών περιοχών, και της προστασίας του περιβάλλοντος μέσω του εμπλουτισμού των υπόγειων υδροφορέων και της διατήρησης οικολογικής παροχής.

Το έργο περιλαμβάνει την κατασκευή των εξής υποδομών:

· Φράγμα στον ποταμό Ενιπέα, σε θέση περίπου 5 χιλιόμετρα ανατολικά της κοινότητας Σκοπιάς Φαρσάλων.

· Έργα προσαγωγής του νερού του ταμιευτήρα για την άρδευση των πεδινών περιοχών οι οποίες ανήκουν στους ΤΟΕΒ Φαρσάλων, Θεσσαλιώτιδας και Τιτανίου, συνολικής έκτασης 107.500 στρ., καθαρής γεωργικής γης.

· Έργα για την ύδρευση της πόλης των Φαρσάλων και 31 οικισμών της περιοχής.

Τελευταία επίσημη ενημέρωση για το έργο ήταν πριν από έναν χρόνο, όταν ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Χρήστος Σταϊκούρας, απαντώντας σε σχετική επίκαιρη ερώτηση στη Βουλή, σημείωνε μεταξύ άλλων ότι υλοποιούνται ενέργειες για την ωρίμανση του έργου, έχουν συναφθεί συμβάσεις παροχής τεχνικών υπηρεσιών, ενώ για τη φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου (Β΄ Φάση του Διαγωνισμού), απαιτείται η πρόσληψη και άλλων Τεχνικών Συμβούλων, π.χ. για τις υδραυλικές μελέτες, την τοπογραφική αποτύπωση, τις Η/Μ μελέτες και κυρίως για τη Μελέτη Περιβαλλοντικών Επιπτώσεων. Προφανώς, είναι απαραίτητη η περαιτέρω ωρίμανση του έργου, με την εκπόνηση αυτών των μελετητικών στοιχείων, προκειμένου να εκδοθεί η Απόφαση Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ) του έργου που αποτελεί προϋπόθεση για την υποβολή των δεσμευτικών προσφορών από τις τρεις κοινοπραξίες που διεκδικούν τη σύμβαση ΣΔΙΤ.

Σχετικά Άρθρα