MENU

Κεφάλαια 267 εκατ. ευρώ για την κοινοπραξία Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου «απελευθέρωσε» η αναχρηματοδότηση δανεισμού της

Το δημόσιο ωφελήθηκε κατά 15,8 εκατ. ευρώ που «επέστρεψε» στους πολίτες μέσω της μείωσης των διοδίων για 15 μήνες

Στην υποκατάσταση δανεισμού ύψους 420 εκατ. ευρώ που σχετίζεται με τη σύμβαση παραχώρησης του Αυτοκινητοδρόμου Αιγαίου (τμήμα ΠΑΘΕ Μαλιακός – Κλειδί) προχώρησε προ ημερών η Hochtief, η οποία αποτελεί και τη leader εταιρεία της παραχωρησιούχου κοινοπραξίας (συμμετέχουν επίσης η Άβαξ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Vinci).

Είχε προηγηθεί η υποβολή σχετικής νομοθετικής ρύθμισης για την τροποποίηση των όρων της παραχώρησης που εισηγήθηκε το υπουργείο Υποδομών, λαμβάνοντας υπόψη την ωρίμανση της σύμβασης, τη σταδιακή μείωση του αρχικού κεφαλαίου και τη συσσώρευση κερδών, προκειμένου να εγκρίνει την κεφαλαιακή αναδιάρθρωση.

Από την παραπάνω αναδιάρθρωση δανεισμού απελευθερώθηκαν εγγυήσεις για τους βασικούς μετόχους της κοινοπραξίας, δημιουργώντας χρηματοοικονομικό χώρο για κάθε μια από τις εταιρείες αλλά και για το δημόσιο που κατέγραψε όφελος 15,8 εκατ. ευρώ, το οποίο και ανταπέδωσε με την απόφαση μείωσης των διοδίων από την 1η Οκτωβρίου 2024 έως και τις 31 Δεκεμβρίου 2025.

Ειδικότερα, η αναχρηματοδότηση αφορά στην υποκατάσταση ομολόγου μειωμένης εξασφάλισης που αρχικώς είχε εκδώσει η κοινοπραξία, προκειμένου να χρηματοδοτήσει τη σύμβαση για την παραχώρηση «Αυτοκινητόδρομος Αιγαίου», η οποία ξεκίνησε το 2007 και έχει διάρκεια έως το 2038.

Leader στην αναχρηματοδότηση είναι η Εθνική Τράπεζα με 40% και ακολουθούν με 20% έκαστη οι υπόλοιπες συστημικές τράπεζες, Alpha Bank, Πειραιώς και Eurobank.

Σε ότι αφορά τους μετόχους της κοινοπραξίας του Αυτοκινητόδρομου Αιγαίου (Hochtief με 38,89%, Άβαξ με 23,61%, Άκτωρ Παραχωρήσεις με 22,22% και η γαλλική Vinci Concessions με 15,28%) αναμένεται αναλογική απελευθέρωση κεφαλαίων αθροιστικού ύψους 267 εκατ. ευρώ.

Στο πλαίσιο αυτό το bonus αναλογικά υπολογίζεται σε αδρές γραμμές στα 105 εκατ. ευρώ για την Hochtief,  στα 63 εκατ. ευρώ για την Άβαξ , στα 59 εκατ. ευρώ για την Άκτωρ Παραχωρήσεις και στα 40 εκατ. ευρώ για τη Vinci.

Μείωση κόστους διέλευσης κατά 17% για τα ΙΧ  

Η μείωση του τέλους διέλευσης αφορά όλες τις κατηγορίες οχημάτων με διαφοροποίηση μεταξύ ελαφρών και βαρέων οχημάτων.

Συγκεκριμένα, παρέχεται έκπτωση ύψους 17% για τα ελαφρά οχήματα σε όλες τις διελεύσεις, είτε με χρήση πομποδέκτη, είτε με πληρωμή σε λωρίδες με εισπράκτορα (ή αυτόματα μηχανήματα πληρωμής), ενώ για τα βαρέα οχήματα η έκπτωση ανέρχεται σε ποσοστό 5%, αποκλειστικά για τις διελεύσεις με χρήση πομποδέκτη οποιασδήποτε παραχώρησης.

Το χρονικό διάστημα εφαρμογής του προγράμματος είναι από 1 Οκτωβρίου 2024 έως και 31 Δεκεμβρίου 2025 (περίοδος 15 μηνών) και αφορά στους σταθμούς διοδίων Πελασγίας, Μοσχοχωρίου, Μακρυχωρίου, Λεπτοκαρυάς και Κλειδιού, καθώς και τα 17 πλευρικά διόδια της περιοχής.

Σε ότι αφορά στο κόστος, το όφελος για τους χρήστες ΙΧ από την εφαρμογή του προγράμματος αγγίζει τα 2,8 ευρώ για το 2024, καθώς η επιβάρυνση της διέλευσης από τους πέντε σταθμούς μειώνεται από 16,5 ευρώ που είναι σήμερα σε 13,7 ευρώ, ενώ αυξάνεται στα 3 ευρώ για το 2025 από 17,4 ευρώ σε 14,4 ευρώ.

Όσον αφορά στα βαρέα οχήματα, η έκπτωση ύψους 5% στους χρήστες που διαθέτουν πομποδέκτη προστίθεται στην έκπτωση ύψους 7% που ισχύει ήδη από τον παραχωρησιούχο.

Σχετικά Άρθρα