Επτά μελέτες για τον εξηλεκτρισμό των πλοίων στα ελληνικά λιμάνια ολοκληρώθηκαν, καλύπτοντας τις λιμενικές εγκαταστάσεις του Πειραιά, της Ηγουμενίτσας, της Ραφήνας, του Βόλου, της Θεσσαλονίκης, του Λαυρίου και του Ηρακλείου.
Οι μελέτες αυτές αποτελούν τη βάση για την προώθηση του σχεδίου του ΔΕΔΔΗΕ σχετικά με την εφαρμογή της ηλεκτροδότησης από ξηράς (cold ironing) στα λιμάνια της χώρας.
Σύμφωνα με την ευρωπαϊκή νομοθεσία, η Ελλάδα έως το 2030 υποχρεούται να παρέχει ηλεκτρική ενέργεια για τα ελλιμενισμένα πλοία στα λιμάνια που περιλαμβάνονται στο Διευρωπαϊκό Δίκτυο Μεταφορών.
Η ηλεκτροδότηση από ξηρά θεωρείται η πιο αποδοτική λύση για τη μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, καθώς η ενέργεια μπορεί να προέρχεται από ανανεώσιμες πηγές, όπως οι ΑΠΕ.
Η πρωτοβουλία αυτή επιτρέπει στα πλοία να καλύπτουν τις ενεργειακές τους ανάγκες μέσω σύνδεσης με το ηλεκτρικό δίκτυο, εξαλείφοντας την ανάγκη για τη λειτουργία των μηχανών τους κατά τον ελλιμενισμό.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΕΔΔΗΕ, Αναστάσιος Μάνος, μιλώντας στο συνέδριο Slide2Open Shipping Finance 2025 στην Αθήνα, υπογράμμισε τη δέσμευση του Διαχειριστή να πρωτοστατήσει στο εγχείρημα. Όπως επεσήμανε, η πρωτοβουλία αυτή θα συμβάλει στη μείωση των εκπομπών ρύπων και την ενίσχυση των υποδομών της χώρας. Επιπλέον, ο κ. Μάνος ανέφερε πως το εγχείρημα έχει ήδη λάβει την καταρχήν έγκριση των Υπουργείων Ενέργειας & Περιβάλλοντος, Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής.
Επόμενα βήματα
Ο ΔΕΔΔΗΕ έχει δρομολογήσει την εκπόνηση μελετών για όλα τα λιμάνια του κύριου και του συμπληρωματικού δικτύου το προσεχές διάστημα. Εκτός από τα επτά λιμάνια με ήδη ολοκληρωμένες μελέτες, το σχέδιο περιλαμβάνει:
Η ολοκλήρωση του προγράμματος αυτού αναμένεται να ενισχύσει σημαντικά τη βιωσιμότητα και την ενεργειακή απόδοση των ελληνικών λιμανιών, ενώ παράλληλα θα τοποθετήσει τη χώρα σε πλεονεκτική θέση ως κόμβο περιβαλλοντικά φιλικών λιμενικών υποδομών.