Σε διαδικασία προώθησης εισέρχεται πλέον το έργο για την ανάπτυξη «έξυπνων» τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων για το φωτισμό περίπου 958 χιλιομέτρων οδικών αξόνων που εμπίπτουν στην αρμοδιότητα δώδεκα Περιφερειών της χώρας, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας.
Μόλις χτες (5/3) υπεγράφη η σχετική εκτελεστική σύμβαση ύψους 102,7 εκατ. ευρώ (πλέον ΦΠΑ ύψους 24,7 εκατ. και δικαιώματος προαίρεσης 51,35 εκατ. ευρώ) ανάμεσα στο Τεχνικό Επιμελητήριο Ελλάδας και την κοινοπραξία OTE – Globiled που θα υλοποιήσει το συγκεκριμένο έργο. Στην σχετική πρόσκληση του ΤΕΕ που ανέλαβε να προωθήσει το project, ανταποκρίθηκαν 12 από τις συνολικά 13 Περιφέρειες της χώρας. Πρόκειται για τις Περιφέρειες Αττικής, Κρήτης, Δυτικής Ελλάδας, Θεσσαλίας, Δυτικής Μακεδονίας, Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, Κεντρικής Μακεδονίας, Ιονίων Νήσων, Στερεάς Ελλάδας, Βορείου Αιγαίου, Πελοποννήσου, Ηπείρου, ενώ η μόνη που δεν ανταποκρίθηκε ήταν η Περιφέρεια Νοτίου Αιγαίου.
Ειδικότερα με την παρούσα σύμβαση οι Περιφέρειες θα έχουν τη δυνατότητα να δημιουργήσουν 958 χιλιόμετρα φωτιζόμενου οδικού δικτύου σε οδικούς άξονες που σήμερα δεν φωτίζονται καθόλου, μέσω της προμήθειας και εγκατάστασης 31.938 νέων αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων ιστών φωτισμού.
Η διάρκεια της εκτελεστικής σύμβασης ορίζεται, πλην τυχόν δικαιώματος προαίρεσης, σε δεκατρείς μήνες.
Η σύμβαση αφορά την ανάπτυξη αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού για την βελτίωση του επιπέδου της οδικής ασφάλειας αλλά και την αισθητική αναβάθμιση αυτών, με έμφαση σε τμήματα του οδικού δικτύου, τα οποία δεν φωτίζονται καθόλου και υπάρχει έλλειψη – απουσία υποδομής (υπογείου δικτύου και ιστών οδικού φωτισμού).
Κάθε Περιφέρεια έχει κληθεί να προτείνει τα τμήματα του οδικού δικτύου με όριο ταχύτητας μέχρι 60 χλμ./ώρα αρμοδιότητάς της στα οποία παρουσιάζεται έλλειψη ή ανεπάρκεια οδικού φωτισμού, και να τα προτεραιοποιήσει ανάλογα με το βαθμό επικινδυνότητάς τους (αριθμός, συχνότητα και σοβαρότητα τροχαίων ατυχημάτων σε αυτά).
Στα πλαίσια της μελέτης εφαρμογής που θα εκπονηθεί από τον ανάδοχο θα προσδιοριστούν με αντικειμενικά κριτήρια επικινδυνότητας τα τελικά σημεία ανά Περιφέρεια.
Μέσω της ανάπτυξης των αυτόνομων έξυπνων τηλεδιαχειριζόμενων δικτύων φωτισμού τεχνολογίας led, η κάθε Περιφέρεια θα διασφαλίσει την άνετη και ασφαλή διέλευση οχημάτων και πεζών στα μέχρι πρότινος σκοτεινά τμήματα του οδικού δικτύου αρμοδιότητάς της.
Λειτουργία με χρήση φωτοβολταϊκών πάνελ
Ειδικότερα, κάθε αυτόνομος, έξυπνος, τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα διαθέτει κατάλληλο φωτοβολταϊκό πάνελ και μπαταρία λιθίου ή νικελίου που θα φορτίζει την ημέρα και θα ρευματοδοτεί το φωτιστικό led τις νυχτερινές ώρες με απόλυτη επάρκεια ισχύος.
Επίσης, το σύστημα αυτονόμου φωτισμού θα διαθέτει και ένα έξυπνο ελεγκτή MPP, ο οποίος θα έχει τη δυνατότητα να ρυθμίζει δυναμικά και σε πραγματικό χρόνο την ένταση του φωτισμού που παρέχεται από το φωτιστικό, ο οποίος θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης.
Έτσι, τμήματα του οδικού δικτύου των Περιφερειών της χώρας, τα οποία μέχρι σήμερα είναι στο απόλυτο σκοτάδι και αποτελούν σημεία παγίδες για τους οδηγούς και τους πεζούς και λόγω έλλειψης υποδομής παραμένουν αφώτιστα, θα αποκτήσουν με εύκολο και οικονομικό τρόπο επαρκή φωτισμό για την ασφαλή διέλευσή οχημάτων και πεζών.
Κάθε αυτόνομος έξυπνος τηλεδιαχειριζόμενος στύλος φωτισμού θα αποτελείται από:
· Ειδικούς, κατάλληλα σχεδιασμένους και στατικά μελετημένους για το βάρος του φωτιστικού, των πάνελ και των συσσωρευτών, κωνικούς γαλβανισμένούς σιδηροϊστούς ύψους 8-10 μέτρων, σύμφωνα με τις προδιαγραφές της διακήρυξης.
· Φωτιστικά σώματα υψηλής απόδοσης τεχνολογίας LED, ισχύος περίπου 80W, κλάσης μόνωσης ΙΙΙ, καταλληλά για λειτουργία σε αυτόνομο σύστημα.
· Μπαταρία λιθίου ή νικελίου κατάλληλης βάσης στήριξης και κατάλληλης χωρητικότητας που θα εξασφαλίζει για περισσότερο της μίας ημέρας αυτονομία λειτουργίας του φωτιστικού σημείου χωρίς την αναγκαιότητα φόρτισής της.
· Φωτοβολταϊκό πάνελ κατάλληλων διαστάσεων και ισχύος, με την αναλογούσα βάση στήριξης που θα συλλέγει ηλιακή ενέργεια κατά τη διάρκεια της ημέρας και θα τροφοδοτεί την μπαταρία λιθίου ή νικελίου.
· Έξυπνο controller τύπου MPPT, το οποία θα ρυθμίζει την ένταση του φωτιστικού λαμβάνοντας υπόψη την διαθέσιμη ενέργεια της μπαταρίας και θα επικοινωνεί μέσω sim κάρτας με το κεντρικό λογισμικό ελέγχου.
· Κεντρικό λογισμικό τηλεδιαχείρισης, τηλε-ελέγχου Custom made για την προτεινόμενη κάθε φορά λύση.
· Κεντρικό λογισμικό συστήματος προληπτικής συντήρησης του συστήματος.
Στο έργο περιλαμβάνεται η προμήθεια, η εγκατάσταση και η θέση σε λειτουργία όλων των ανωτέρω μετά της απαιτούμενης εργασίας, των υλικών και των μικροϋλικών που θα απαιτηθούν.
Επίσης, προβλέπεται και η παροχή υπηρεσιών εγγύησης του εξοπλισμού και τεχνικής υποστήριξης για δύο έτη μετά την οριστική παραλαβή της κάθε εκτελεστικής σύμβασης χωρίς πρόσθετο κόστος.