Οι καθυστερήσεις σε απαλλοτριώσεις εκτάσεων, στη διευθέτηση δικτύων κοινής ωφέλειας αλλά και στην προσαρμογή στους περιβαλλοντικούς όρους εμποδίζουν την προώθηση κατασκευής τμήματος του Βορείου Οδικού Άξονα Κρήτης και συγκεκριμένα των 14,5 χλμ. Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, όπως προκύπτει από τη νέα απόφαση του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών να παρατείνει τις τμηματικές προθεσμίες του έργου έως το Μάρτιο του 2025.
Υπενθυμίζεται πως η κατασκευή του ΒΟΑΚ έχει σπάσει σε τρία μέρη όπου το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη μήκους 22,5 χιλιομέτρων, προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ, θα κατασκευαστεί ως ΣΔΙΤ από την κοινοπραξία ΤΕΡΝΑ – Άκτωρ Παραχωρήσεις – Intrakat, το μεσαίο μεγάλο τμήμα των 100 + 57 χλμ. που αποτελεί έργο παραχώρησης έχει ως προσωρινό ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (έχει λάβει παράταση συμβασιοποίησης για το τέλος του 2024), ενώ το τμήμα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος έχει συμβασιοποιηθεί ως δημόσιο έργο με προϋπολογισμού 192 εκατ. ευρώ από το τρίτο τρίμηνο του 2022 με ανάδοχο την Άκτωρ (η εταιρία αποτελεί σήμερα θυγατρική του ομίλου Intrakat).
Δεδομένου ωστόσο ότι σειρά ζητημάτων δεν έχουν διευθετηθεί, η ανάδοχος εταιρεία αιτήθηκε νέα παράταση (είχαν προηγηθεί κι άλλες), καθώς χωρίς δική της υπαιτιότητα δεν μπορεί να ολοκληρώσει μελέτες αλλά και να προχωρήσει σε ουσιώδης κατασκευαστικές εργασίες.
Ως εκ τούτου το ΥΠΟΜΕ έδωσε νέα παράταση της πρώτης τμηματικής προθεσμίας του έργου, κατά επιπλέον 212 ημερολογιακές ημέρες, ήτοι μέχρι τα τέλη Μαρτίου 2025 από 30 Αυγούστου 2024 που είχε θέσει νωρίτερα, χωρίς ευθύνη του αναδόχου αλλά και χωρίς δικαίωμα για πρόσθετη αποζημίωσή του, εκτός από την νόμιμη αναθεώρηση.
«Βουνό» τα εμπόδια
Ο ανάδοχος επικαλείται σειρά προβλημάτων όπως η καθυστέρηση στην απόδοση των απαλλοτριωμένων εκτάσεων.
Ειδικότερα, αναφέρει ότι εκ των τεσσάρων γεωγραφικών ενοτήτων που θα γίνουν έργα, δεν έχει αποδοθεί στον ανάδοχο αυτή με το εκτενέστερο τεχνικό αντικείμενο.
Εκ των υπολοίπων τριών έχει πραγματοποιηθεί παρακατάθεση αποζημίωσης και έχουν αποδοθεί μερικώς, ενώ σε περίπου 379 ιδιοκτησίες υπάρχει αμφισβήτηση κατάληψής τους από το παλαιό όριο απαλλοτρίωσης.
Σε ότι αφορά τα περιβαλλοντικά αναφέρεται η καθυστέρηση έγκρισης της ΑΕΠΟ που αφορά στην ΜΠΕ Τροποποίησης Περιβαλλοντικών Όρων, στα πλαίσια του οριστικού σχεδιασμού, για να συμπεριλάβει τα έργα διευθέτησης στον ποταμό Ξηροπόταμο καθώς και τα προβλεπόμενα οδικά έργο, γεγονός που εμποδίζει την ολοκλήρωση των μελετών.
Τέλος επισημαίνεται ότι υπάρχει σημαντική καθυστέρηση στη μετακίνηση – διευθέτηση δικτύων κοινής ωφέλειας (ΔΕΔΔΗΕ και ΔΕΥΑ).
Σε κάθε περίπτωση η αρχική πρόβλεψη ολοκλήρωσης του έργου προέβλεπε διάρκεια εργασιών 36 μήνες από την υπογραφή της σύμβασης (Σεπτέμβριος 2022), ενώ σήμερα δεν έχουν ξεκινήσει βασικές εργασίες. Σημειώνεται δε πως το έργο χρηματοδοτείται μερικώς από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας, ασκώντας μια ακόμη πίεση να ξεκινήσει έστω, ώστε να μην απωλέσει τους συγκεκριμένους πόρους.