MENU

Επιταχύνεται η υλοποίηση του σχεδίου επέκτασης του ΔΑΑ – Στη χρηματοδότηση των έργων θα διατεθούν τα μερίσματα έως το 2028

Η ανάπτυξη περισσότερων εμπορικών χώρων αναμένεται να εξασφαλίσει κερδοφορία της τάξεως των 200 εκατ. ευρώ τα επόμενα δύο έτη

Ταχύτερη επέκταση του Διεθνούς Αεροδρομίου της Αθήνας φέρνει το ρεκόρ επιβατικής κίνησης του 2024, με τον αερολιμένα να βάζει στην εξίσωση και τα κέρδη μέσω της επανεπένδυσης μερίσματος από τους μετόχους.

Η γενική συνέλευση των μετόχων ενέκρινε τη Μεγάλη Δευτέρα (14/4) το πρόγραμμα της προαιρετικής επανεπένδυσης μερίσματος έως το 2028, το οποίο προβλέπει ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ για το 2025 και 140 εκατ. ευρώ για την προσεχή τριετία. Να σημειωθεί ότι η πρόταση για τη διανομή μερίσματος ήταν 0,7862 ευρώ ανά μετοχή.

Η διοίκηση του Αεροδρομίου εκτιμά πως η επιτάχυνση της επέκτασης μέσω της Αύξησης Μετοχικού Κεφαλαίου από την επανεπένδυση μερίσματος δημιουργεί σημαντική αξία για τους μετόχους από τις αεροπορικές και μη αεροπορικές δραστηριότητες, καθώς θα υπάρχει ταχύτερη υλοποίηση περισσότερων εμπορικών χώρων με την πρόβλεψη για την κερδοφορία των επόμενων δύο ετών να είναι 200 εκατ. ευρώ.

Στόχος της ταχύτερης επέκτασης είναι η περαιτέρω αύξηση της κερδοφορίας και των μη αεροπορικών δραστηριοτήτων, η οποία θα έρθει πιο κοντά όσο γρηγορότερα «μεγαλώσει» ο ΔΑΑ.

Ειδικά σε ό,τι αφορά τις μη αεροπορικές δραστηριότητες, οι οποίες αποτελούν το μη ρυθμιζόμενο κομμάτι, υπολογίζεται, όπως επεσήμανε και ο γενικός διευθυντής της εταιρίας του αεροδρομίου Γιάννης Παράσχης, ότι τα πρόσθετα έσοδα θα ξεκινήσουν από το δεύτερο εξάμηνο του 2027. Τότε αναμένεται να φανεί μία αύξηση λόγω της ολοκλήρωσης κατά το πρώτο εξάμηνο της κατασκευής του πολυώροφου πάρκινγκ. Τα υπόλοιπα εμπορικά έσοδα εντός του αεροσταθμού αναμένεται να αυξηθούν μετά το 2028 όταν θα αρχίσουν να παραδίδονται σημαντικά τμήματα της αύξησης χωρητικότητας.

Υπενθυμίζεται ότι η περσινή χρονιά ήταν έτος ρεκόρ για το αεροδρόμιο που είδε την κίνηση των επιβατών να «απογειώνεται» στα 31,9 εκατομμύρια, αυξημένη κατά 13,1% συγκριτικά με την προηγούμενη χρονιά και τα έσοδα να ξεπερνούν τα 665,5 εκατ. ευρώ.

Τούτων δοθέντων, η διοίκηση του Αεροδρομίου αποφάσισε να συμπτύξει τις δύο φάσεις της επέκτασης του αερολιμένα που εξυπηρετεί το 40% της συνολικής αεροπορικής κίνησης της χώρας.

Σήμερα το «Ελευθέριος Βενιζέλος» είναι το όγδοο αεροδρόμιο σε επιβατική κίνηση στην Ευρώπη και το ένατο καλύτερα διασυνδεδεμένο, έχοντας αναπτύξει μία τεράστια δυναμική μετά την πανδημία με την κίνησή του να έχει αυξηθεί κατά 24,5% σε σύγκριση με το 2019, το τελευταίο προ-πανδημικό έτος.

Είναι εξαιρετικά ελπιδοφόρο το γεγονός ότι το μεγαλύτερο ποσοστό της αύξησης του 2024 εντοπίζεται στα τρία τρίμηνα που δεν περιλαμβάνουν την καλοκαιρινή αιχμή, πράγμα που σημαίνει ότι ξεκινά να αποκτά γερά θεμέλια ο στόχος του τουρισμού σε 12μηνη βάση.

Οφέλη από την ενοποίηση και επιτάχυνση των επενδύσεων

Και παρά το γεγονός ότι η αύξηση της επιβατικής κίνησης για το 2025 αναμένεται να είναι σε μεσαίο μονοψήφιο ποσοστό και αντίστοιχο χαμηλό μονοψήφιο ρυθμό τα επόμενα χρόνια, το πρόγραμμα επέκτασης του Αεροδρομίου κρίθηκε αναγκαίο να επιταχυνθεί φτάνοντας τον στόχο της εξυπηρέτησης 40 εκατ. επιβατών ετησίως το 2032, πέντε χρόνια νωρίτερα από τον αρχικό προγραμματισμό.

Η ενοποίηση των φάσεων, τις οποίες προέβλεπε το masterplan του 2019 έχει σημαντικά οφέλη, καθώς θα συνδυαστεί με τη σταδιακή αύξηση της δυναμικότητας και κατά την περίοδο των κατασκευαστικών εργασιών. Το συνολικό κόστος του προγράμματος ανέρχεται σε 1,3 δισ. ευρώ και κρίνεται σημαντικό το γεγονός ότι, σύμφωνα με τον κ. Παράσχη, ο ΔΑΑ δεν έχει ανάγκη επέκτασης διαδρόμων, τροχοδρόμων καθώς το παράλληλο σύστημα «μας πάει πολύ πάνω από τα 50 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως», όπως είπε.

Το εγχείρημα αφορά την επέκταση αεροσταθμών, της πίστας για στάθμευση αεροσκαφών και ένα επταόροφο κτίριο στάθμευσης αυτοκινήτων 3.500 θέσεων, το οποίο αναμένεται να είναι έτοιμο το δεύτερο τρίμηνο του 2027. Τότε αναμένεται να είναι έτοιμος και ο νέος χώρος στάθμευσης αεροσκαφών με 32 θέσεις στο βόρειο τμήμα της πίστας.

Η αναθεώρηση του προγράμματος θα δώσει σταδιακή αύξηση χωρητικότητας νωρίτερα από ό,τι είχε σχεδιαστεί επιτρέποντας συνέργειες μεταξύ εμπορικής ανάπτυξης και κόστους κατασκευής δεδομένου ότι θα επιταχυνθεί και η ανάπτυξη των εμπορικών χώρων σε 34.000 τ.μ. (αύξηση περίπου 150% συγκριτικά με σήμερα που είναι περίπου 13.500 τ.μ.).

Για την επέκταση υπάρχει εξασφαλισμένη τραπεζική χρηματοδότηση με ευνοϊκούς όρους ύψους 800 εκατ. ευρώ, ενώ στο επενδυτικό πλάνο αναμένεται να συμβάλει και το πρόγραμμα επεναπένδυσης έως 240 εκατ. ευρώ. Η εταιρία του αεροδρομίου βρίσκεται ήδη στη διαδικασία ανάθεσης των έργων της πρώτης φάσης.

Παράλληλα από φέτος το αεροδρόμιο μεταβάλλει την κατηγορία του και μετατρέπεται από «μη συντονισμένο» σε «αεροδρόμιο με ευκολίες προγραμματισμού πτήσεων» για τη θερινή περίοδο του 2025, διατηρώντας έτσι τα υψηλά επίπεδα εξυπηρέτησης.

Εξάλειψη οικονομικών κινδύνων

Σημαντική εξέλιξη αποτελεί και η σταδιακή «εξάλειψη» των πιθανών κινδύνων, οι οποίοι είχαν εντοπιστεί κατά την είσοδο της εταιρίας στο Χρηματιστήριο.

Ο πρώτος αφορά τις εκκρεμείς υποθέσεις αναφορικά με τον καταλογισμό ΦΠΑ από την ΑΑΔΕ για παρελθόντα έτη συνολικού ποσού 155,1 εκατ. ευρώ (περιλαμβανομένων των προσαυξήσεων). Σύμφωνα με τον κ. Παράσχη, φέτος κρίθηκαν οριστικά και αμετάκλητα 150,3 εκ. υπέρ του ΔΑΑ και έγιναν δεκτές οι προσφυγές του, μειώνοντας σημαντικά τον κίνδυνο καθώς υπάρχει μικρός αριθμός υποθέσεων που ακόμα εκκρεμούν.

Παράλληλα, ένα άλλο ζήτημα που λύθηκε, σύμφωνα με τη διοίκηση της εταιρίας αφορά τον πιθανό κίνδυνο από την δια νόμου μείωση του Τέλους Εκσυγχρονισμού και Ανάπτυξης Αεροδρομίων από τα 12 στα 3 ευρώ που συνέβη τον Νοέμβριο: «Αυτό το τέλος υποκαταστάθηκε από χρεώσεις εξυπηρέτησης επιβατών για τη χρήση τέρμιναλ χωρίς επιβάρυνση επιβατών ή αεροπορικών εταιριών», υπογραμμίστηκε.

Ερωτηθείσα από μετόχους για δημοσιεύματα, τα οποία φέρουν την Aegean να κάνει σημαντική είσοδο στο μετοχικό κεφάλαιο του ΔΑΑ, η διοίκηση του Αεροδρομίου παρέπεμψε στην εταιρία αναφορικά με την αιτιολόγηση της απόφασης, χωρίς να δώσει περαιτέρω στοιχεία: «Επειδή κυκλοφορεί ως είδηση, τον λόγο για τον οποίο επέλεξε να συμμετάσχει η εταιρία στο μετοχικό κεφάλαιο του Αεροδρομίου πρέπει να τον αναζητήσετε στην Aegean. Εγώ μπορώ να πω ότι είναι πολύ σημαντικό πως η εταιρία έχει αυξήσει και επενδύει στη λειτουργία της μέσα από το αεροδρόμιο της Αθήνας, έχει επενδύσει σε υποδομές όπως η νέα επισκευαστική βάση, αυξάνει τον στόλο της και αυτό είναι πάρα πολύ σημαντικό να ξέρει κανείς ότι ως αεροδρόμιο συνεργάζεται με εταιρίες, οι οποίες δεσμεύονται για τη λειτουργία τους μέσα από τη συγκεκριμένη υποδομή. Αυτό ξέρουμε πάρα πολύ καλά ότι στην Ευρώπη όταν οι αεροπορικές εταιρίες συρρικνώνονται είτε μετακομίζουν σε άλλα αεροδρόμια, αυτό προφανώς έχει τις αντίστοιχες αρνητικές συνέπειες για τη λειτουργική, εμπορική και οικονομική πορεία ενός Αεροδρομίου. Κατά τα άλλα φαντάζομαι ότι και οι ίδιοι πιστεύουν στο divident play, το οποίο έχουμε ανακοινώσει και με την εισαγωγή μας στο Χρηματιστήριο και τηρούμε έκτοτε», ανέφερε ο κ. Παράσχης.

Σε ερώτηση εάν αυτό αποτελεί ψήφο εμπιστοσύνης της αεροπορικής στον ΔΑΑ, περιορίστηκε να πει πως «δεν θα ήθελα να προβώ σε αξιολογικές δηλώσεις, αλλά νομίζω ότι είναι καλό ότι και οι ίδιοι αξιολογούν θετικά την πορεία του Αεροδρομίου».

Σχετικά Άρθρα