Φαινόμενα διάβρωσης εμφανίζει μία από τις δύο πεζογέφυρες του ΟΣΕ που έχουν κατασκευαστεί εδώ και δεκαετίες στη Λάρισα, χωρίς έκτοτε να έχει συντηρηθεί συστηματικά, παρά το γεγονός ότι καθημερινά χρησιμοποιείται από όσους θέλουν να διασχίσουν τις σιδηροδρομικές γραμμές.
Η πεζογέφυρα στην οδό Λατταμύας στην θεσσαλική πόλη, από το εσωτερικό της οποίας διέρχεται η σιδηροδρομική γραμμή, βρίσκεται σε κακή κατάσταση, την οποία διαπίστωσε πρόσφατα και ο ΟΣΕ.
Όπως επισημαίνεται σε έγγραφο του Οργανισμού, κατόπιν αυτοψιών στελεχών του Τμήματος Συντήρησης Γραμμής Λάρισας προέκυψε η ανάγκη για έλεγχο της φέρουσας κατασκευής και εκπόνηση στατικής μελέτης επάρκειας για την αποκατάσταση και πιθανή ενίσχυση της πεζογέφυρας του ΟΣΕ στη θέση της οδού Λατταμύας στη Λάρισα, από την οποία διέρχονται καθημερινά πλήθος πολιτών ή/και επιβατών, καθώς διαπιστώθηκαν φαινόμενα ενανθράκωσης του σκυροδέματος με αποτέλεσμα την αποφλοίωση της επικάλυψης των οπλισμών και τη διάβρωση αυτού.
Για τον λόγο αυτό, ο Οργανισμός προκήρυξε και κατακυρώνει αυτές τις ημέρες έργο που αφορά την εκπόνηση στατικής μελέτης επάρκειας για την αποκατάσταση της πεζογέφυρας.
Το αντικείμενο του έργου περιλαμβάνει την αποτύπωση και έρευνα του στατικού φορέα, την εκπόνηση στατικής μελέτης επάρκειας και την πιθανή ενίσχυση της πεζογέφυρας.
Να σημειωθεί ότι την τελευταία διετία υπήρξαν αρκετά δημοσιεύματα στον τοπικό τύπο για την κατάσταση τόσο της συγκεκριμένης πεζογέφυρας όσο και μίας δεύτερης στην οδό Υψηλάντου, καθώς και οι δύο χρονολογούνται από τη δεκαετία του ΄80 και είχαν εμφανείς ρωγμές, ενώ το θέμα είχε φτάσει και στη Βουλή στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου πέρυσι το καλοκαίρι.
Τότε ο ΟΣΕ είχε απαντήσει ότι θα μεριμνήσει για την κατάστασή των δύο γεφυρών στα βόρεια και νότια του σιδηροδρομικού σταθμού Λάρισας, παρά το γεγονός ότι – όπως ανέφερε – η αρμοδιότητα για τη συντήρηση των δύο γεφυρών ανήκει στην Περιφέρεια βάσει παλαιότερης γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους.
Κι αυτό διότι οι δύο πεζογέφυρες δεν εξυπηρετούν επιβατικό κοινό, καθώς δεν έχουν πρόσβαση εντός του σταθμού της Λάρισας, αλλά κατασκευάστηκαν για την εξυπηρέτηση των πολιτών.
Παραδεχόταν ωστόσο πως είναι ενημερωμένος για την κατάσταση των πεζογεφυρών σε ό,τι αφορά στο φορέα τους και επεσήμαινε πως «για λόγους ασφαλείας των διερχομένων, κάτω από αυτές συρμών» προέβη ήδη από τις αρχές του 2024 σε ανάθεση σύμβασης με αντικείμενο την εκπόνηση στατικής μελέτης για τον έλεγχο επάρκειας και ενίσχυσης του φορέα της πεζογέφυρας Υψηλάντου σε πρώτη φάση, προσθέτοντας ότι πρόκειται να ανατεθεί η μελέτη στατικής επάρκειας και ενίσχυσης και της πεζογέφυρας στην οδό Λατταμύας προκειμένου να δημοπρατηθεί αντίστοιχο έργο.
Με την ολοκλήρωση των έργων αυτών ο ΟΣΕ θα παραδώσει τους τεχνικούς φακέλους και τα μητρώα των έργων στην Περιφέρεια Θεσσαλίας προκειμένου να αναλάβει λόγω αρμοδιότητας την επιθεώρηση και συντήρησή τους.
Υπό μελέτη οι τρόποι επισκευής
Σε ό,τι αφορά το έργο της μελέτης της πεζογέφυρας της Λατταμύας, όπως επισημαίνει ο ΟΣΕ, εφόσον διαπιστωθεί ανεπάρκεια των δομικών στοιχείων της, θα προταθούν κατάλληλες μέθοδοι επισκευής και ενίσχυσής τους.
Μέθοδοι επισκευής θα προταθούν και για τα δομικά στοιχεία, τα οποία από την ανάλυση προκύπτει ότι δεν παρουσιάζουν ανεπάρκεια σε κάμψη και διάτμηση, αλλά χρήζουν επισκευής λόγω ενανθράκωσης του σκυροδέματος και διάβρωσης των οπλισμών.
Η μελέτη αποτίμησης θα συνοδεύεται από αναλυτική τεχνική έκθεση με τις παραδοχές, τις ποιότητες των υλικών και τους κανονισμούς που ελήφθησαν υπόψη και με τα αποτελέσματα των εργαστηριακών δοκιμών. Παράλληλα θα υπάρχουν σχέδια αποτύπωσης βλαβών της υφιστάμενης κατάστασης με φωτογραφική τεκμηρίωση, σχέδια αποτύπωσης της γεωμετρίας και των οπλισμών αλλά και σχέδια με τις προτεινόμενες επισκευές και ενισχύσεις των δομικών στοιχείων της γέφυρας.
Πέραν των πιθανών προβλημάτων στατικότητας, εκτός λειτουργίας ήταν επί σειρά ετών και οι τέσσερις ανελκυστήρες των δύο πεζογεφυρών εξαιτίας συνεχών βανδαλισμών.
Ο ΟΣΕ είχε ζητήσει πολλά χρόνια πριν από τον δήμο Λαρισαίων να αναλάβει το κόστος αποκατάστασης των ζημιών αλλά και την 24ωρη φύλαξη μέσω της δημοτικής αστυνομίας εξαιτίας του υψηλού κόστους. Αυτό, όπως προκύπτει δεν έγινε, με τις επιστολές μεταξύ των δύο πλευρών να λαμβάνουν περί το 2014 τη μορφή εξωδίκων, αλλά το πρόβλημα της λειτουργίας των ανελκυστήρων να μην επιλύεται οριστικά.
Τελικώς ο ΟΣΕ το 2022 συμπεριέλαβε τους εν λόγω ανελκυστήρες σε εργολαβία που «τρέχει» σε ένα μεγάλο τμήμα του δικτύου, μέσω της οποίας ολοκληρώθηκαν οι εργασίες μετασκευής αναβάθμισης και ανακαίνισης των 4 ανελκυστήρων στις δύο πεζογέφυρες.