MENU

Επαναπροκηρύχθηκε ο διαγωνισμός για την αντικατάσταση των φθαρμένων σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3 του Μετρό

Περίπου 5,5 χλμ. του δικτύου χρειάζονται άμεση αντικατάσταση, ενώ υπολογίσιμες φθορές έχουν εντοπιστεί σε ακόμη 22 χιλιόμετρα

Στην επαναπροκήρυξη του διαγωνισμού για το κρίσιμο έργο της αντικατάστασης των σιδηροτροχιών στις Γραμμές 2 και 3 του μετρό της Αθήνας προχώρησε η ΣΤΑΣΥ αυτή την εβδομάδα, ύστερα από την αποτυχημένη προσπάθεια να προσελκύσει το ενδιαφέρον υποψηφίων αναδόχων στον πρώτο διαγωνισμό που είχε προκηρυχθεί στα τέλη Οκτωβρίου 2024, αλλά αναδείχθηκε άγονος.

Αντικείμενο του έργου, όπως επισημαίνεται στη νέα προκήρυξη, είναι η εργασία αντικατάστασης σιδηροτροχιών σε διάφορες περιοχές των Γραμμών 2 και 3 της ΣΤΑΣΥ, µε καινούριες και η ενσωμάτωσή τους σε συνεχώς συγκολληµένη γραμμή.

Στο αντικείμενο του έργου περιλαμβάνονται επίσης:

  • Η αρχική επιθεώρηση της γραμμής (διενέργεια µετρήσεων) µε σκοπό την καταγραφή τυχόν πρόσθετων σφαλµάτων στις σιδηροτροχιές
  • Η αντικατάσταση σιδηροτροχιών σε περιθώριο κυκλοφορίας
  • Απολογιστικές δαπάνες

Το δεύτερο φαίνεται πως αποτέλεσε και τη βασική αιτία της μη εμφάνισης υποψηφίων «μνηστήρων» στην πρώτη διαγωνιστική απόπειρα δεδομένου ότι είχαν εκφραστεί προβληματισμοί ως προς την υποχρέωση της εργασίας μόνο τις νυχτερινές ώρες, δηλαδή σε διαστήματα που το μετρό είναι εκτός λειτουργίας.

Ο εκτιμώμενος προϋπολογισμός του έργου ανέρχεται σε 4,89 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ) και δεν περιλαμβάνει την προμήθεια των σιδηροδρομικών υλικών και τη μεταφορά των σιδηροτροχιών επιτόπου των έργων, καθώς επίσης και την αποκομιδή των σιδηροτροχιών που αποξηλώνει ο ανάδοχος.

Συνολικά το κόστος του μεγάλου έργου της αντικατάστασης των σιδηροτροχιών αναμένεται να ξεπεράσει τα 8 εκατ. ευρώ συνυπολογιζόμενου του ΦΠΑ, ενώ καταληκτική ημερομηνία για την εκδήλωση ενδιαφέροντος ορίστηκε η 10η Μαρτίου 2025.

Όπως προκύπτει από το κείμενο της διακήρυξης του διαγωνισμού, περίπου 5,5 χλμ. του δικτύου χρειάζονται άμεση αντικατάσταση, βάσει μετρήσεων που έχουν πραγματοποιηθεί προ τριετίας, ενώ υπολογίσιμες φθορές είχαν εντοπιστεί σε άλλα 22 χλμ.

Με το έργο αναβάθμισης της επιδομής που προκηρύσσει η ΣΤΑΣΥ θα αντικατασταθούν οι σιδηροτροχιές σε συνολικά 32 χλμ. δικτύου.

Οι γνωστές θέσεις αντικατάστασης σιδηροτροχιών αντιστοιχούν σε 21.582 μέτρα μήκους στη Γραμμή 2 και σε 10.494 μέτρα στη Γραμμή 3, ενώ επισημαίνεται ότι τα μήκη ενδέχεται να αυξηθούν μετά τη διενέργεια των μετρήσεων από τον ανάδοχο.

Αποκατάσταση της ταχύτητας των συρμών

Να σημειωθεί ότι προκειμένου να περιοριστεί ο ρυθμός φθοράς των σιδηροτροχιών και να επιτευχθεί η ασφάλεια της κυκλοφορίας, η ΣΤΑΣΥ καταφεύγει σε βραδυπορείες.

Συγκεκριμένα, έχουν τοποθετηθεί σε όλο το μήκος με τις βλάβες/φθορές, περιορισμοί ταχύτητας, οι οποίοι κυμαίνονται από 40 – 60km/h, όταν η κανονική ταχύτητα λειτουργίας του δικτύου είναι 80km/h.

Κι αυτό γιατί ο κυκλοφοριακός φόρτος που εξυπηρετείται είναι αρκετά μεγάλος (243 διελεύσεις συρμών ανά γραμμή, με 6 βαγόνια ο κάθε ένας) κατά την 25ετή λειτουργία του μέσου. Με την αντικατάσταση των σιδηροτροχιών, θα αφαιρεθούν όλα τα τμήματα που φέρουν τις διαπιστωμένες αστοχίες και θα αποκατασταθεί στο σύνολο των γραμμών η λειτουργική ταχύτητα των 80km/h.

Όπως είχε επισημάνει η ΣΤΑΣΥ σε σχετική ανακοίνωσή της, κρίνει αναγκαία την εκτέλεση του έργου πριν την εξάντληση του ορίου ζωής του εξοπλισμού, που κατασκευαστικά προσδιορίζεται στα 30 χρόνια. Η εταιρία τόνιζε ότι τα αποτελέσματα των επαναλαμβανόμενων ανά τακτά διαστήματα μετρήσεων ορίων φθορών, είναι εντός των προβλεπόμενων ορίων, ωστόσο «καταδεικνύουν την ανάγκη σταδιακής αντικατάστασης, ώστε να διατηρηθούν τα υψηλά επίπεδα ασφαλούς εκτέλεσης μεταφορικού έργου».

Το έργο αφορά σε αλλαγή σιδηροτροχιάς σε συγκεκριμένα σημεία (καμπύλες) του δικτύου, όπου και σημειώνεται η μεγαλύτερη καταπόνηση κατά την εκτέλεση του καθημερινού και αδιάλειπτου μεταφορικού έργου.

Πάντως, η ανανέωση θα αργήσει ακόμα καθώς η νέα διαδικασία βρίσκεται ακόμα στη γραμμή εκκίνησης, ενώ και το ίδιο το έργο θα απαιτήσει εργασίες τουλάχιστον 21 μηνών.

Σχετικά Άρθρα