MENU

Ενώπιον του ΣτΕ η προσφυγή κατά του διαγωνισμού παραχώρησης της Αττικής Οδού

Την προσφυγή κατέθεσε η κοινοπραξία Vinci – Μυτιληναίος μετά την επικράτηση της ΓΕΚ Τέρνα

Συζητείται σήμερα Τρίτη 30 Ιανουαρίου, εκτός του ενδεχομένου αναβολής, η προσφυγή της επιλαχούσας κοινοπραξίας Vinci – Μυτιληναίος όσον αφορά στο διαγωνισμό του ΤΑΙΠΕΔ για τη νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού.

Υπενθυμίζεται ότι στο σχετικό διαγωνισμό, ο οποίος ολοκληρώθηκε στο σκέλος αποσφράγισης και ελέγχου των οικονομικών προσφορών τον περασμένο Σεπτέμβριο, προτιμητέος επενδυτής ανακηρύχθηκε η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ. Προσέφερε 3,27 δις. ευρώ, ενώ ο επιλαχών προτιμητέος επενδυτής Vinci – Μυτιληναίος 3,106 δις. ευρώ.

Η απόσταση μεταξύ των δύο προσφορών, αν και μικρή, ξεπέρασε το «όριο» που θα επέτρεπε με βάση τους όρους της δημοπράτησης την αίτηση βελτιωτικών προσφορών από το ΤΑΙΠΕΔ και ως εκ τούτου η προσφορά της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εγκρίθηκε.

Ακολούθως, υποβλήθηκε σχετική προσφυγή εκ μέρους της κοινοπραξίας στην ΕΑΔΗΣΥ, η οποία απορρίφθηκε ενώ στη συνέχεια κατατέθηκε νέα προσφυγή αυτή τη φορά στο Συμβούλιο της Επικρατείας. Εφόσον η διαδικασία συζήτησης εξελιχθεί σήμερα, θα υπάρξει αναμονή κάποιων μηνών έως την έκδοση οριστικής απόφασης.

Παράταση σύμβασης ή προσωρινός λειτουργός

Ακόμη κι αν η απόφαση της Δικαιοσύνης δεν ανατρέψει τα δεδομένα του διαγωνισμού, καταγράφεται εύλογη καθυστέρηση στην εξέλιξή του καθώς για την ολοκλήρωση και το οικονομικό κλείσιμό του έπονται σημαντικά βήματα, όπως η έγκριση της σύμβασης από το Ελεγκτικό Συνέδριο και η κύρωση της από τη Βουλή.

Σημειώνεται πως η προηγούμενη σύμβαση παραχώρησης υπό την κοινοπραξία Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ – Egis λήγει τον Οκτώβριο του 2024. Στην περίπτωση που ξεπεραστεί το χρονικό αυτό όριο ενδέχεται είτε να υπάρξει μικρή παράταση της συγκεκριμένης σύμβασης είτε – όπως έχει αναφέρει ατύπως η ηγεσία του ΥΠΟΜΕ – να εξεταστεί το ενδεχόμενο προκήρυξης νέου διαγωνισμού για την αναζήτηση λειτουργού του αυτοκινητοδρόμου έως ότου ολοκληρωθεί η διαδικασία μετάβασης στο νέο επενδυτή, ο οποίος θα έχει τον έλεγχο της Αττικής Οδού για μια 25ετία.

Υπογραμμίζεται πάντως πως στον κρατικό προϋπολογισμό έχει εγγραφεί πως το τίμημα για την Αττική Οδό αναμένεται να εισπραχθεί στο δ’ τρίμηνο του τρέχοντος έτους.

Υψηλή κερδοφορία

H Αττική Οδός είναι ένας σύγχρονος αυτοκινητόδρομος μήκους περίπου 70 χλμ., που κατασκευάστηκε τη δεκαετία του 1990 με τη μέθοδο της παραχώρησης και αποτελεί έναν από τους εμπορικότερους δρόμους της Ευρώπης.

Στο εννεάμηνο του 2023, σύμφωνα με τα τελευταία οικονομικά στοιχεία, παρουσίασε αύξηση κύκλου εργασιών κατά 9,6% και καθαρά κέρδη αυξημένα κατά 37% στα 64,7 εκατ. ευρώ.

Ο αυτοκινητόδρομος αποτελεί τον περιφερειακό οδικό άξονα της ευρύτερης μητροπολιτικής περιοχής της Αθήνας και τμήμα της σπονδυλικής στήλης του οδικού δικτύου του Νομού Αττικής. Πρόκειται για ένα προαστιακό οδικό δίκτυο και αυτοκινητόδρομο, με δύο ή τρεις λωρίδες κυκλοφορίας και μία λωρίδα έκτακτης ανάγκης (ΛΕΑ), ανά κατεύθυνση. Σε ορισμένα τμήματα στο μέσον του αυτοκινητόδρομου, σε ειδικά διαμορφωμένο χώρο, κινείται ο προαστιακός σιδηρόδρομος, που δεν αποτελεί μέρος της σύμβασης παραχώρησης της Αττικής Οδού.

Περαιτέρω, ο αυτοκινητόδρομος της Αττικής Οδού αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του οδικού άξονα ΠΑΘΕ (Πάτρα – Αθήνα – Θεσσαλονίκη – Εύζωνοι), αφού συνδέει την Εθνική Οδό Αθηνών – Λαμίας με την Εθνική Οδό Αθηνών – Κορίνθου, παρακάμπτοντας το κέντρο της Αθήνας. Ο αυτοκινητόδρομος έχει ελεγχόμενες προσβάσεις και αποτελείται από δύο κάθετα, διασταυρούμενα μεταξύ τους, τμήματα, την Ελεύθερη Λεωφόρο Ελευσίνας – Σταυρού – Σπάτων, μήκους περίπου 52 χλμ., και τη Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρο Υμηττού, μήκους περίπου 13 χλμ. Στην Αττική Οδό εντάσσεται και τμήμα της Δυτικής Περιφερειακής Λεωφόρου Αιγάλεω, μήκους περίπου 5 χιλιομέτρων.

Σχετικά Άρθρα