MENU

Έκκληση Σταϊκούρα για ενίσχυση της ανθεκτικότητας των υποδομών στις μεταφορές — Αναγκαίες επενδύσεις ύψους 71 δισ. ευρώ

H μακροπρόθεσμη στρατηγική μεταφορών στην Ελλάδα συνδυάζει ανθεκτικότητα, βιωσιμότητα και περιφερειακή συνδεσιμότητα

Την ανάγκη για ουσιαστικές επενδύσεις στην ανθεκτικότητα των ευρωπαϊκών υποδομών μεταφορών, ύψους 71 δισ. ευρώ, ανέδειξε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας, κατά την ομιλία του στο Διεθνές Συνέδριο «A New Era of European Transport – Challenges of the TEN-T Policy» στο Λοτζ της Πολωνίας.

Ο Υπουργός τόνισε ότι οι μεταφορικές υποδομές της Ευρώπης καλούνται να ανταποκριθούν σε κλιματικές προκλήσεις, όπως καύσωνες, πλημμύρες και πυρκαγιές, γεγονός που απαιτεί άμεση προσαρμογή και ενίσχυση της βιωσιμότητας των δικτύων. Σύμφωνα με μελέτη της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, απαιτείται συνολική επένδυση 71 δισ. ευρώ έως το 2075, προκειμένου να διασφαλιστεί η ανθεκτικότητα των υποδομών του Διευρωπαϊκού Δικτύου Μεταφορών (ΔΕΔ-Μ).

Στην τοποθέτησή του, ανέφερε ότι η δημιουργία ενός σύγχρονου και ανθεκτικού δικτύου δρόμων, σιδηροδρόμων, λιμανιών και αεροδρομίων είναι κρίσιμη για την ενίσχυση της ευρωπαϊκής συνδεσιμότητας. Παράλληλα, επεσήμανε τη σημασία της μετάβασης σε πιο πράσινες και αποδοτικές μεταφορές, στο πλαίσιο των περιβαλλοντικών στόχων της Ε.Ε..

Η στρατηγική της Ελλάδας και ο κομβικός της ρόλος

Ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών υπογράμμισε τη στρατηγική θέση της Ελλάδας στον ευρωπαϊκό χάρτη μεταφορών, αναφερόμενος στη σημασία των λιμανιών του Πειραιά, της Θεσσαλονίκης, της Καβάλας και της Αλεξανδρούπολης. Ειδικότερα, ανέδειξε τον ρόλο των βασικών ευρωπαϊκών διαδρόμων:

  • Βαλτικής Θάλασσας – Μαύρης Θάλασσας – Αιγαίου (BBA)
  • Δυτικών Βαλκανίων – Ανατολικής Μεσογείου

Η Ελλάδα, σύμφωνα με τον κ. Σταϊκούρα, έχει επενδύσει σε μια μακροπρόθεσμη στρατηγική μεταφορών, που συνδυάζει την ανθεκτικότητα, τη βιωσιμότητα και την περιφερειακή συνδεσιμότητα.

Κύριες προτεραιότητες για το μέλλον των υποδομών

Ο Υπουργός παρουσίασε τέσσερις βασικές στρατηγικές κατευθύνσεις για τις ευρωπαϊκές μεταφορές:
Ενίσχυση της συνδεσιμότητας, με προτεραιότητα στην ενοποίηση των δικτύων μεταφορών με τα παγκόσμια ναυτιλιακά και εφοδιαστικά συστήματα.
Υιοθέτηση βιώσιμων μεταφορών, με επενδύσεις σε πράσινες λύσεις και μείωση των εκπομπών άνθρακα.
Ψηφιακός μετασχηματισμός και διαλειτουργικότητα, μέσω εκσυγχρονισμού των υποδομών.
Περιφερειακή συνεργασία, για ενίσχυση της οικονομικής ανάπτυξης και σταθερότητας.

Επιπλέον, αναφέρθηκε στις ελληνικές πρωτοβουλίες για την αποτελεσματική υλοποίηση των έργων του ΔΕΔ-Μ, μέσω ενός Εθνικού Σχεδίου Μεταφορών, το οποίο εναρμονίζεται με τις προτεραιότητες της Ε.Ε.

Επενδύσεις 5,4 δισ. ευρώ για τα ελληνικά δίκτυα μεταφορών

Ο κ. Σταϊκούρας ανέφερε ότι για την περίοδο 2028-2034, η Ελλάδα προγραμματίζει μεγάλα έργα υποδομών συνολικού προϋπολογισμού 5,4 δισ. ευρώ, καλύπτοντας διασυνοριακά και εθνικά έργα.

Σύμφωνα με τον Υπουργό, απαιτείται συντονισμένη ευρωπαϊκή δράση για να διασφαλιστεί η ανθεκτικότητα των υποδομών απέναντι σε ακραία καιρικά φαινόμενα, ενώ η Ελλάδα θα συνεχίσει να στηρίζει πρωτοβουλίες που ενισχύουν τη βιώσιμη ανάπτυξη και τη συνδεσιμότητα των μεταφορών.

Διμερείς συναντήσεις και συνεργασίες

Στο περιθώριο του συνεδρίου, ο κ. Σταϊκούρας είχε συναντήσεις με:
🔹 Grozdan Karadzhov, Αν. Πρωθυπουργό & Υπουργό Μεταφορών της Βουλγαρίας
🔹 Serhii Derkach, Αν. Υπουργό Ανάπτυξης Κοινοτήτων και Υποδομών της Ουκρανίας
🔹 Alberto Mazzola, Εκτελεστικό Διευθυντή της Κοινότητας Ευρωπαϊκών Εταιρειών Σιδηροδρόμων και Υποδομών (CER)

Οι συνομιλίες επικεντρώθηκαν στην περαιτέρω ανάπτυξη διασυνοριακών υποδομών, καθώς και στη συνεργασία για τη βελτίωση της συνδεσιμότητας των Βαλκανίων και της Ανατολικής Ευρώπης.

Σχετικά Άρθρα