MENU

Δρομολογείται η σιδηροδρομική μεταρρύθμιση – Τεχνικό σύμβουλο για το «νέο ΟΣΕ» αναζητά το ΥΠΟΜΕ

Θα παρέχει υπηρεσίες οργάνωσης - λειτουργίας στην εταιρία Σιδηρόδρομοι Ελλάδας που θα συσταθεί από την ενοποίηση ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ και ΓΑΙΑΟΣΕ

Στις ράγες μπαίνει η σιδηροδρομική μεταρρύθμιση που σχεδιάζει το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών ενοποιώντας όλους τους εμπλεκόμενους φορείς και εταιρείες του δημοσίου κάτω από την ομπρέλα του «νέου ΟΣΕ», ο οποίος βάσει χρονοδιαγράμματος θα είναι έτοιμος στο τέλος του 2025.

Το υπουργείο ενέκρινε αυτήν την εβδομάδα τη διενέργεια ηλεκτρονικού διεθνούς δημόσιου ανοικτού διαγωνισμού για την πρόσληψη του τεχνικού συμβούλου του νέου φορέα που θα ονομάζεται «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας».

Σύμφωνα με τον σχεδιασμό του υπουργείου, ο σύμβουλος διοίκησης θα αναλάβει για διάστημα τουλάχιστον τριών ετών τη διαχείριση κρίσιμων οργανωτικών και επιχειρησιακών τομέων.

Όπως αναφέρει σχετική απόφαση του υφυπουργού Υποδομών Νίκου Ταχιάου, η οποία έχει αναρτηθεί στη «Διαύγεια», εγκρίθηκε το αίτημα του διαγωνισμού για την «παροχή συμβουλευτικών υπηρεσιών οργάνωσης και λειτουργίας της νέας ενοποιημένης εταιρείας σιδηροδρομικών υποδομών (Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ)».

Ο προϋπολογισμός της σύμβασης ανέρχεται σε 4,32 εκατ. ευρώ συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ.

Σκοπός της σύμβασης – όπως επισημαίνεται στη σχετική απόφαση – είναι να υποστηριχθεί η νέα εταιρεία «Σιδηρόδρομοι Ελλάδος ΑΕ» στην ανάπτυξη όλων των απαραίτητων συστημάτων και εργαλείων που συνδέονται με την αποτελεσματική οργάνωση και λειτουργία της, στην ενίσχυση του ανθρώπινου δυναμικού της, καθώς και στην αποτελεσματική διαχείριση της αλλαγής, προκειμένου αυτή να λειτουργεί αποτελεσματικά και αποδοτικά ανταποκρινόμενη πλήρως στον ρόλο και τις υποχρεώσεις ενός Διαχειριστή Σιδηροδρομικής Υποδομής κράτους – μέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης.

Στην κατεύθυνση αυτή θα αναζητηθεί εταιρία με αποδεδειγμένη τεχνική και διοικητική εμπειρία στη διοίκηση και λειτουργία αντίστοιχων φορέων με στόχο να συνεισφέρει με τεχνογνωσία και εξειδικευμένα ανώτατα στελέχη, αναλαμβάνοντας την ευθύνη, σε καθημερινή βάση, του συνόλου των επιχειρησιακών εργασιών του νέου φορέα, καθώς και την ειδικότερη ευθύνη κρίσιμων επιχειρησιακών τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον τριών ετών.

Βάσει του σχεδίου που είχε παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας πριν από περίπου οκτώ μήνες, θα δημιουργηθεί ένας νέος, ενιαίος, δημόσιος φορέας, που θα ενσωματώσει τον ΟΣΕ, την ΕΡΓΟΣΕ και τη ΓΑΙΑΟΣΕ, κατά το μέρος που αφορά στο τμήμα της διαχείρισης τροχαίου υλικού.

Ενιαία διαχείριση έργων, υλικών και αρμοδιοτήτων  

Η νέα εταιρεία, όπως ανέφερε και την Τρίτη 21/9 κατά την ενημέρωση που παρείχε στην Επιτροπή Παραγωγής και Εμπορίου της Βουλής, ο κ. Σταϊκούρας, θα αναλάβει πλήρως τον ρόλο, τις υποχρεώσεις και τις ευθύνες του Διαχειριστή της Σιδηροδρομικής Υποδομής, ενώ καθίσταται μοναδικός υπεύθυνος για το σύνολο των μελετών και έργων που εκτελούνται επί του σιδηροδρομικού δικτύου και τη διαχείριση του τροχαίου υλικού.

Στόχος είναι να μπει τέλος στην πολυδιάσπαση αρμοδιοτήτων μεταξύ των εταιρειών, οι οποίες οδηγούν σε ημιτελή έργα που αφορούν ακόμα και κρίσιμα συστήματα ασφαλείας.

Ο φορέας θα καταρτίσει στρατηγικό και επιχειρησιακό σχέδιο και θα συνάψει σύμβαση απόδοσης με το υπουργείο, μέσω της οποίας θα παρακολουθείται βάσει συμφωνημένων δεικτών απόδοσης και μετρήσιμων στόχων. Η επιχείρηση «Σιδηρόδρομοι Ελλάδας» θα είναι ανώνυμη εταιρεία ιδιοκτησίας του ελληνικού δημοσίου.

Το Διοικητικό Συμβούλιο θα ορίζεται από την ελληνική κυβέρνηση και ο φορέας θα εποπτεύεται από το Υπουργείο Υποδομών – Μεταφορών.

Εντός του φορέα θα δημιουργηθούν διακριτοί επιχειρησιακοί τομείς στους οποίους θα ενταχθεί, με τις απαραίτητες προσαρμογές, το υφιστάμενο επιχειρησιακό έργο των ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ, ΓΑΙΑΟΣΕ και οι σχετικές οργανωτικές μονάδες (Διευθύνσεις) που το υλοποιούν. Οι αντίστοιχες υποστηρικτικές (διοικητικές) διευθύνσεις των τριών εταιρειών θα συγχωνευθούν σε ένα ενιαίο Διοικητικό Τομέα, προς αξιοποίηση των σχετικών οικονομιών κλίμακας.

Ο νέος φορέας θα στελεχωθεί από το σύνολο του προσωπικού των δύο φορέων (ΟΣΕ, ΕΡΓΟΣΕ) και το σχετικό προσωπικό του τμήματος δραστηριοτήτων της ΓΑΙΑΟΣΕ. Η στελέχωση του – όπως έχει ήδη ειπωθεί από την ηγεσία του υπουργείου – θα ενισχυθεί «με προσεκτικά επιλεγμένο πρόσθετο νέο προσωπικό που θα ξεπεράσει τα 600 άτομα και με προσόντα που θα καλύπτουν τις απαιτήσεις των νέων θέσεων εργασίας που θα οριστούν».

Η πρώτη ομάδα προσλήψεων αναμένεται να ολοκληρωθεί εντός του 2024, ενώ η υπόλοιπη ενίσχυση στελέχωσης θα προχωρήσει σε στάδια, μέχρι το μέσο του 2025, με βάση επίσης και τις απαιτήσεις στελέχωσης που θα προσδιοριστούν από το business plan του νέου φορέα, το οποίο θα περιλαμβάνει σχεδιασμό έργων σε βάθος 20ετίας.

Η συνολική αναδιοργάνωση του σιδηροδρομικού τομέα της χώρας χρηματοδοτείται από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας με 5 εκατ. ευρώ και θα υλοποιηθεί πλήρως μέχρι το τέλος του 2025.

Βάσει του υφιστάμενου σχεδιασμού, αναμένεται να οριστικοποιηθούν:

  • Το σχέδιο των νομοθετικών ρυθμίσεων που απαιτούνται για τη δημιουργία του νέου ενιαίου φορέα διαχειριστή της σιδηροδρομικής υποδομής και του τροχαίου υλικού.
  • Το σχέδιο διακήρυξης διεθνούς διαγωνισμού για την πρόσληψη συμβούλου διοίκησης του Νέου ΟΣΕ, ο οποίος θα αναλάβει την ευθύνη λειτουργίας κρίσιμων Επιχειρησιακών Τομέων για χρονικό διάστημα τουλάχιστον 3 ετών, υιοθετώντας και εφαρμόζοντας τις βέλτιστες, διεθνώς, πρακτικές.

Σχετικά Άρθρα