Τη χρηματοδοτική συμβολή του Δημοσίου για το μεσαίο τμήμα του ΒΟΑΚ αποφάσισε το υπουργείο Υποδομών, θέτοντας πλέον σε προτεραιότητα την ολοκλήρωση της σύμβασης Παραχώρησης για το έργο με κύριο ανάδοχο τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Μάλιστα για το σκοπό αυτό έχουν δεσμευτεί σε πρώτη φάση περί τα 592 εκατ. ευρώ.
Ειδικότερα, η χρηματοδότηση εκ μέρους του Δημοσίου για το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο, έργο συνολικού προϋπολογισμού που εκτιμάται ότι αγγίζει τα 2 δισ. ευρώ, ανέρχεται σε 693 εκατ. ευρώ και καταβάλλεται κατά την περίοδο μελετών – κατασκευών.
Παράλληλα υπολογίζονται και 99 εκατ. ευρώ ως κρατική χρηματοδοτική συμβολή και για το τμήμα της προαίρεσης (τμήμα Κίσσαμος – Χανιά), σύμφωνα με τις προβλέψεις του Σχεδίου της Σύμβασης Παραχώρησης.
Σημειώνεται ότι το αθροιστικό ποσό των 792 εκατ. ευρώ θα εξυπηρετηθεί κατά 200 εκατ. ευρώ από πόρους ΤΑΑ (Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας) και τα υπόλοιπα από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (σ.σ. πόροι ΕΣΠΑ).
Επίσης η επιδότηση κατά την περίοδο λειτουργίας (δικαίωμα απόληψης «σκιώδους» διοδίου) αντιστοιχεί σε ποσοστό 64,62% επί των επιβαλλόμενων στους χρήστες διοδίων τελών.
Στο Ελεγκτικό Συνέδριο η σύμβαση της παραχώρησης
Πέρα από την παραπάνω κίνηση, ήδη ο υφυπουργός Υποδομών Νίκος Ταχιάος έχει ενημερώσει πως η σύμβαση Παραχώρησης για το έργο βρίσκεται στο Ελεγκτικό Συνέδριο και εφόσον επιστρέψει στο υπουργείο ανοίγει ο δρόμος για την υπογραφή της με τον οριστικό ανάδοχο, την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ώστε κατόπιν αυτή να κυρωθεί από τη Βουλή.
Πέραν των διαδικαστικών βημάτων, ωστόσο, η έναρξη του έργου έχει επίσης να αντιμετωπίσει προσφυγές των όμορων δήμων του έργου στο ΣτΕ (σ.σ. αφορούν στη χάραξη), αλλά και το ζήτημα των απαλλοτριώσεων απαραίτητων εκτάσεων που βαρύνουν τον παραχωρών, δηλαδή το ελληνικό δημόσιο.
Υπενθυμίζεται ότι η περίοδος της παραχώρησης του έργου που αφορά στη μελέτη, κατασκευή, χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση του Βόρειου Οδικού Άξονα της Κρήτης στο τμήμα από Χανιά έως Ηράκλειο είναι 35 έτη, εκ των οποίων έως πέντε έτη (έως 60 μήνες) είναι η περίοδος των μελετών και των κατασκευών.
Το τμήμα Χανιά – Ηράκλειο του ΒΟΑΚ είναι μήκους 157,5 χλμ. και περιλαμβάνει δύο ΛΕΑ, αλλά και πλήθος ανισόπεδων κόμβων και σηράγγων. Συμπληρώνεται δε από τα τμήματα Νεάπολη – Άγιος Νικόλαος, που αφορά σε δημόσιο έργο με προϋπολογισμό 190 εκατ. ευρώ και το τμήμα Χερσόνησος – Νεάπολη, έργο ΣΔΙΤ προϋπολογισμού 290 εκατ. ευρώ με συνδρομή 90 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης.