MENU

Δ. Κουρέτας: Μερίδιο από τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία να δοθεί και στους «μικρούς» κατασκευαστές

Ο Περιφερειάρχης Θεσσαλίας θεωρεί, ωστόσο, πως ορθά το ΥΠΟΜΕ έκρινε ότι τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα απαιτούν την τεχνογνωσία και την επάρκεια δυνατοτήτων των ισχυρών τεχνικών ομίλων

Την άποψη πως κάποια από τα δημοπρατημένα ή τα υπό δημοπράτηση έργα αποκατάστασης υποδομών και αντιπλημμυρικής προστασίας της Θεσσαλίας θα μπορούσαν να είχαν ανοικτή πρόσκληση και στις εταιρείες χαμηλότερου εργοληπτικού πτυχίου διατύπωσε ο αρμόδιος Περιφερειάρχης Δημήτρης Κουρέτας στο πλαίσιο παρουσίασης των πρωτοβουλιών στήριξης και ανάπτυξης της περιοχής κατά τον πρώτο χρόνο της θητείας του.

Ερωτηθείς σχετικά ο κ. Κουρέτας ανάφερε μεν πως το υπουργείο Υποδομών έκρινε ορθά πως τα μεγάλα οδικά και σιδηροδρομικά έργα απαιτούν την τεχνογνωσία και την επάρκεια πόρων των μεγάλων κατασκευαστικών ομίλων με πτυχίο 7ης τάξης (ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ, Metlen), σημείωσε ωστόσο πως κάποια επιμέρους μικρότερης τεχνικής δυσκολίας έργα θα μπορούσαν να διεκδικηθούν από εταιρείες μικρότερης τάξης.

Συμπλήρωσε επίσης πως θα ήταν σκόπιμο να υπάρξουν προσκλήσεις και σε ντόπιες τεχνικές εταιρείες προκειμένου να υποστηρίξουν τα έργα. Εκτίμησε δε πως οι προσφυγές των εταιρειών 6ης τάξης (ήτοι των ΕΚΤΕΡ, Δομική Κρήτης, ΕΡΕΤΒΟ και ΤΕ.ΝΑ.) αποτελούν ένα δικαίωμά τους, το οποίο ωστόσο θα φέρει καθυστερήσεις κάποιων μηνών για τα οδικά και σιδηροδρομικά έργα αθροιστικού ύψους 1,35 δισ. ευρώ.

Πέρα από την παραπάνω παρατήρηση, ο κ. Κουρέτας επικεντρώθηκε στις πρωτοβουλίες της Περιφέρειας Θεσσαλίας για τα άμεσα έργα αντιπλημμυρικής προστασίας και αποκατάστασης μετά τις καταστροφικές πλημμύρες του Daniel, τα οποία αθροιστικά θα ανέλθουν σε 117 εκατ. ευρώ (χρηματοδοτούμενα από κονδύλια του ΕΣΠΑ). Ειδικότερα, τα υλοποιηθέντα έργα μετά τις πλημμύρες σε 432 σημεία παρέμβασης σε όλη τη Θεσσαλία ανέρχονται σε 75 εκατ. ευρώ, ενώ μετά την 1η Σεπτεμβρίου 2024 τα έργα προς υλοποίηση ανέρχονται σε 42 εκατ. ευρώ, με στόχο να ολοκληρωθούν στο τρίτο τρίμηνο του 2025. Επίσης προγραμματίζονται νέα έργα προϋπολογισμού 38,6 εκατ. ευρώ που θα δημοπρατηθούν μέσα στην τρέχουσα χρονιά με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026.

Έργα 800 εκατ. ευρώ για δέκα φράγματα

Πέρα ωστόσο από τις παραπάνω επεμβάσεις ο κ. Κουρέτας αναφέρθηκε στα σημαντικά δημόσια έργα άρδευσης – ύδρευσης που είναι αναγκαία

για την ευρύτερη περιοχή με μέσο προϋπολογισμό 800 εκατ. ευρώ με υπεύθυνες αναθέτουσες αρχές το υπουργείο Περιβάλλοντος και το υπουργείο Υποδομών.

Πρόκειται για πέντε φράγματα ορεινής υδρονομίας, συνολικού προϋπολογισμού 200 εκατ. ευρώ περίπου, η πρόσκληση δημοπράτησης των οποίων δημοσιεύθηκε στις αρχές Αυγούστου 2024 από το ΥΠΕΝ και αναμένεται – εφόσον προχωρήσει ο διαγωνισμός και ξεκινήσει η κατασκευή τους – να συμβάλλουν σημαντικά στη συγκράτηση των υδάτων σε υψηλότερο υψόμετρο από τη «λεκάνη» του θεσσαλικού κάμπου.

Σε εκκρεμότητα ωστόσο βρίσκονται διαγωνισμοί για τη δημιουργία πέντε ακόμη φραγμάτων, αθροιστικού προϋπολογισμού 600 εκατ. ευρώ περίπου που έχουν μπει στο σχεδιασμό ήδη από το 2014.

Ένα από αυτά, το φράγμα Ενιπέα είχε δημοπρατηθεί το 2022 ως ΣΔΙΤ από την προηγούμενη ηγεσία του ΥΠΟΜΕ με τα σχήματα Άκτωρ Παραχωρήσεις – Άβαξ, ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Χ. Κωνσταντινίδης, Ιntrakat (νυν Aktor) –Μυτιληναίος – Μεσόγειος να εισέρχονται στη δεύτερη φάση του διαγωνισμού.

Σημειώνεται πως για τα παραπάνω έργα που ως άθροισμα ξεπερνούν τα 2,2 δισ. ευρώ, πέρα από τους πόρους ΕΣΠΑ που αξιοποιεί η Περιφέρεια αλλά και τα κονδύλια του ΠΔΕ και του ΤΑΑ που αφορούν τους εννέα μεγάλους «παγωμένους» διαγωνισμούς για οδικά και σιδηροδρομικά έργα δεν υπάρχουν εξασφαλισμένοι πόροι, ενώ δεν είναι σαφές ποια εξ αυτών που υπολείπονται στον τομέα της διαχείρισης των υδάτων στους τέσσερις νομούς της Περιφέρειας Θεσσαλίας θα μπορούσαν να δημοπρατηθούν ως έργα σύμπραξης με ιδιώτες (ΣΔΙΤ).

Τέλος ο κ. Κουρέτας ανάφερε πως η Περιφέρεια εξετάζει το master plan διαχείρισης του μεγαλύτερου ποταμού της περιοχής, του Πηνειού, εκτιμώντας πως το 2026 θα είναι ώριμα προς δημοπράτηση τα σχετικά έργα.

Σχετικά Άρθρα