Σε θέματα που αφορούν την ασφάλεια των αεροδρομίων, την Εθνική Οδό Πατρών – Πύργου και την ανάταξη του σιδηροδρομικού δικτύου, αναφέρθηκε ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, κ. Χρήστος Σταϊκούρας, απατώντας σε αντίστοιχες ερωτήσεις βουλευτών στο Κοινοβούλιο.
- Σιδηρόδρομοι: Συνεχίζεται η αποκατάσταση του δικτύου
Αναφερόμενος στους σιδηροδρόμους και στις καταστροφές που υπέστησαν στο δίκτυο της Θεσσαλίας, ο κ. Σταϊκούρας, σημείωσε ότι θα υπάρξει στήριξη και από την Ευρωπαϊκή Ένωση, ενώ την 10η Δεκεμβρίου 2023, αποκαταστάθηκε η σιδηροδρομική σύνδεση του κύριου άξονα για την εμπορευματική λειτουργία και εν συνεχεία, την 16η Δεκεμβρίου 2023, η επιβατική λειτουργία. Τον 1ο μήνα λειτουργίας, 59.900 επιβάτες μετακινήθηκαν στον σιδηροδρομικό άξονα Αθήνα – Θεσσαλονίκη.
Τόνισε ακόμη ότι το υπουργείο από τον Οκτώβριο του 2023 ανέθεσε σε ειδικό Σύμβουλο τη σύνταξη προκαταρκτικών μελετών με στόχο, εντός του αμέσως προσεχούς διαστήματος, πιθανόν και μέσα στο Φεβρουάριο, να έχουν ολοκληρωθεί τα τεύχη δημοπράτησης για τους εξής διαγωνισμούς:
- Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον κύριο άξονα, από ΣΣ Δομοκού μέχρι ΣΣ Μεζούρλου.
- Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον άξονα ΣΣ Παλαιοφάρσαλος – ΣΣ Καλαμπάκα.
- Οριστική αποκατάσταση των ζημιών των υποδομών στον άξονα ΣΣ Λάρισα – ΣΣ Βόλου (πλην νέας χάραξης ΛΑΤΟΜΕΙΟΥ), με ανύψωση της γέφυρας του Κραυσίδωνα.
- Νέο interlocking για το τμήμα σηματοδότησης / τηλεδιοίκησης στο τμήμα ΣΣ Δομοκός – ΣΣ Κρανώνα & ΣΣ Εμπορικού Ζάχαρης.
Παράλληλα προβλέπεται, έως τον Ιούνιο του 2024, η υπογραφή όλων των συμβάσεων προμηθειών, υπηρεσιών [συμπεριλαμβανομένων των μελετών] και έργων που απαιτούνται για την αποκατάσταση και την ανθεκτικότητα του σιδηροδρομικού δικτύου.
Παρεμβάσεις στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος
Ο κ. Σταϊκούρας, απατώντας σε μία ακόμη ερώτηση, σημείωσε τις παρεμβάσεις που έχουν γίνει στον οδικό άξονα Πάτρα – Πύργος, προκειμένου, πέραν όλων των άλλων να υπάρξει μείωση των τροχαίων ατυχημάτων.
Όπως σημείωσε οι τεχνικές επεμβάσεις που υλοποιήθηκαν με την παρούσα σύμβαση είναι οι ακόλουθες:
- Διαχωρισμός των κατευθύνσεων κυκλοφορίας με εύκαμπτα πλαστικά κολωνάκια σήμανσης, η οποία βοηθά στην αποτροπή της κίνησης στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας και στη διατήρηση της εγρήγορσης των οδηγών κατά τις νυκτερινές ώρες.
- Διευθέτηση των ανεξέλεγκτων προσβάσεων, με απαγόρευση αριστερών στροφών, διαμόρφωση εισόδων – εξόδων όπου είναι εφικτό, ή και κλείσιμο αυτών.
- Εφαρμογή διατομής τύπου «β2+1» στα υπεραστικά τμήματα, με ενδιάμεση εναλλασσόμενη λωρίδα μήκους 800 – 2.000μ στις δύο κατευθύνσεις κυκλοφορίας κατά τη διεθνή πρακτική αλλά και κανονισμών για ασφαλείς προσπεράσεις, χωρίς τον κίνδυνο εμφάνισης οχήματος στην ίδια λωρίδα από την αντίθετη κατεύθυνση, με κατάλληλη αναδιαμόρφωση των κόμβων. Σύμφωνα με τις ελληνικές και τις διεθνείς οδηγίες σχεδιασμού (π.χ. Γερμανικές, Σουηδικές κλπ), δεν προβλέπεται λωρίδα έκτακτης ανάγκης σε οδούς μίας λωρίδας κυκλοφορίας ανά κατεύθυνση με πρόσθετη ενδιάμεση λωρίδα προσπέρασης, διότι σκοπός είναι ο πλήρης καθορισμός των ζωνών προσπέρασης σε κάθε κατεύθυνση, χωρίς δυνατότητα κίνησης των οχημάτων στο αντίθετο ρεύμα κυκλοφορίας, και συνακόλουθα την αποφυγή των μετωπικών συγκρούσεων. Επιπλέον, έχουν προβλεφθεί κατά μήκος της οδού θέσεις προσωρινής στάθμευσης έκτακτης ανάγκης.
- Κατασκευή αντι-ολισθηρής στρώσης κυκλοφορίας σε όλο το μήκος της οδού και αποκατάσταση του ασφαλτοτάπητα στα τμήματα της οδού που έχουν υποστεί φθορές.
- Διαγράμμιση του οδοστρώματος σε όλο το μήκος της οδού.
- Φωτεινή σηματοδότηση σε 18 κόμβους, κατασκευή οδοφωτισμού σε 7 κόμβους καθώς και 5 νέες σηματοδοτούμενες διαβάσεις πεζών.
- Ειδική διαμόρφωση στις εισόδους των οικισμών – οικιστικών πυκνώσεων, με πρόσθετα μέτρα προειδοποίησης και περιορισμού της ταχύτητας.
- Βελτίωση/συμπλήρωση της κατακόρυφης σήμανσης.
- Τοποθέτηση νέων στηθαίων ασφαλείας, σε μήκος περίπου 45χλμ.
- Κλαδοκοπές και φυτοκοπές της παράπλευρης βλάστησης και καθαρισμός των τάφρων κατά μήκος της οδού.
Επιπροσθέτως, όσον αφορά στις προδιαγραφές των στάσεων και των στεγάστρων αναμονής επιβατών των αστικών και υπεραστικών γραμμών των φορέων παροχής συγκοινωνιακού έργου, αυτές καθορίζονται, από το 2001, με αποφάσεις των οικείων τότε Νομαρχών (νυν Περιφερειαρχών).
Ταυτόχρονα, προχωρά, με ταχείς ρυθμούς, η κατασκευή του νέου αυτοκινητόδρομου Πάτρα – Πύργος, μήκους περίπου 75 χιλιομέτρων. Εκτιμούμε ότι οι εκτελεσμένες εργασίες θα υπερβούν το 50% τον Ιούνιο του 2024. Και θα προσεγγίσουν το 80% στο τέλος του έτους.
Ασφάλεια των αερομεταφορών
Η ενίσχυση του επιπέδου ασφάλειας της πολιτικής αεροπορίας αποτελεί μια από τις προτεραιότητες της πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών.
Γι’ αυτόν τον λόγο το υπουργείο, σε συνεργασία με όλους τους συναρμόδιους φορείς, εργάζεται μεθοδικά και εντατικά, για την εκπλήρωση αυτού του στόχου. Συγκεκριμένα, η ΥΠΑ προχώρησε στις παρακάτω ενέργειες:
- Υποβολή αίτησης πιστοποίησης κατά EASA [29-06-2022] για τη χορήγηση πιστοποιητικού αεροδρομίου για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ιωαννίνων, Κυθήρων, Μήλου, Σύρου, Χίου και Σητείας, καθώς και για την μετατροπή του πιστοποιητικού του Αεροδρομίου Ηρακλείου.
- 2η συμπληρωματική υποβολή στοιχείων [13-09-2023] στην αίτηση πιστοποίησης για τα αεροδρόμια Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Κυθήρων, Μήλου, Σύρου, Σητείας και Χίου.
- Υποβολή αίτησης [13-09-2023] για τη χορήγηση πιστοποιητικού φορέα λειτουργίας των Αεροδρομίων Αλεξανδρούπολης, Ηρακλείου, Ιωαννίνων, Καρπάθου, Κυθήρων, Λήμνου, Μήλου, Σύρου, Σητείας και Χίου, στην ΥΠΑ.
- Υποβολή αίτησης [13-09-2023] για τη χορήγηση πιστοποιητικού αεροδρομίου για τους Κρατικούς Αερολιμένες Καρπάθου και Λήμνου.
Σε ότι αφορά στα 13 παραχωρημένα περιφερειακά αεροδρόμια, αυτά έχουν ήδη πιστοποιηθεί σύμφωνα με το ενωσιακό κανονιστικό πλαίσιο από την ΥΠΑ, το 2017.
Τα έργα τα οποία αυτή τη στιγμή εκτελούνται στα ανωτέρω αεροδρόμια δεν αφορούν στη λειτουργία και τη συντήρησή τους, αλλά στην αποκατάσταση αποκλίσεων από το πλαίσιο, οι οποίες είχαν καταγραφεί κατά τη διαδικασία της πιστοποίησής τους.
Σύμφωνα με τη Σύμβαση Παραχώρησης, η οποία κυρώθηκε με το ν.4389/2016, η δαπάνη για την αποκατάσταση αυτών των αποκλίσεων, βαρύνει το Ελληνικό Δημόσιο.
Η Ελλάδα αύξησε τα επίπεδα αποτελεσματικής εφαρμογής των διεθνών προτύπων από το 69,1% στο 74,9%, όταν παγκοσμίως – ο μέσος όρος – βρίσκεται στο 69,3%.