Με ζημιές, οι οποίες αποδίδονται κατά κύριο λόγο στις αποσβέσεις παγίων (105,85 εκατ. ευρώ) και στις προβλέψεις για την επιστροφή του μη επιλέξιμου ΦΠΑ από συγχρηματοδοτούμενα έργα, έκλεισε τη χρήση του 2023 η εταιρία Εγνατία Οδός ΑΕ που αποτελεί τον κρατικό φορέα διαχείρισης του αυτοκινητοδρόμου.
Υπενθυμίζεται πως ήδη από τα τέλη Μαρτίου του 2024 έχει υπογραφεί η σχετική σύμβαση μεταξύ της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects και του ΤΑΙΠΕΔ (νυν Υπερταμείο) για την 35ετή σύμβαση Παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων, χωρίς ωστόσο να έχει ολοκληρωθεί ακόμη η μεταβίβασή τους στην εταιρεία ειδικού σκοπού Νέα Εγνατία Οδός Παραχώρηση ΑΕ που έχει συσταθεί από την παραχωρησιούχο.
Ως προς αυτό το σκέλος διατηρούνται εκκρεμότητες εκ μέρους του δημοσίου όσον αφορά τον έλεγχο γεφυρών και σηράγγων αλλά και σειρά διευθετήσεων όσον αφορά τις κάρτες ελεύθερης διέλευσης (σ.σ. με ατέλεια).
Επιπλέον, πρέπει να υπολογιστεί το επιτοκιακό κόστος, καθώς η διακήρυξη του διαγωνισμού αλλά και η κατάθεση δεσμευτικών οικονομικών προσφορών έγινε σε χρόνο όπου το κόστος χρήματος ήταν χαμηλό.
Σημειώνεται πως με βάση τη διακήρυξη του διαγωνισμού το κόστος χρήματος «βαρύνει» τον παραχωρών, ήτοι το ελληνικό Δημόσιο, εξ ου και η πρόβλεψη στον κρατικό προϋπολογισμό του 2024 για είσπραξη τιμήματος ύψους 1,35 δισ. ευρώ έναντι 1,5 δισ. ευρώ, που ήταν η αρχική προσφορά της κοινοπραξίας ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – Egis Projects.
Υπενθυμίζεται ότι το έργο της Εγνατίας Οδού αφορά σε οδικό άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων (900 χλμ. μαζί με τους κάθετους άξονες) και η σύμβαση παραχώρησης αφορά στη χρηματοδότηση, λειτουργία, συντήρηση και εκμετάλλευση αυτής και των τριών καθέτων οδικών αξόνων για χρονική περίοδο 35 ετών.
Προβλέπονται δε νέα έργα πέραν της συντήρησης, όπως η ολοκλήρωση της αναβάθμισης σε αυτοκινητόδρομο του κάθετου άξονα Θεσσαλονίκη -Εύζωνοι, η ολική βαριά συντήρηση του άξονα και των τριών κάθετων η δημιουργία ΣΕΑ κ.α.
Σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα του ΥΠΟΜΕ, η σύμβαση θα είχε τυπικώς ολοκληρωθεί έως το τέλος του 2024, ώστε να οδηγηθεί στη Βουλή προς κύρωση.
Αύξηση διελεύσεων και σχέδια για αναλογική χρέωση
Σε ότι αφορά την υφιστάμενη λειτουργία του αυτοκινητοδρόμου, σύμφωνα με τα στοιχεία της Εγνατίας Οδού ΑΕ, εκτιμάται ότι το 2023 η κυκλοφορία αυξήθηκε κατά 11% έναντι του 2022, χρονιά στην οποία η κίνηση είχε επανέλθει πλήρως στην προ πανδημίας εποχή.
Όπως σημειώνεται στις οικονομικές καταστάσεις της εταιρείας, σχεδιάζεται και μελετάται η εφαρμογή της «αναλογικής» χρέωσης με τη χρήση κλειστού τύπου ηλεκτρονικού συστήματος.
Η δυνατότητα αναλογικής χρέωσης θα αναφέρεται αρχικά σε κατόχους πομποδεκτών μέσω ηλεκτρονικών λωρίδων (ETC) που επιτρέπουν διελεύσεις με χρήση πομποδέκτη (transponder).
Ο παραπάνω σχεδιασμός απαιτεί την έγκριση του ελληνικού δημοσίου και υπουργική απόφαση, ενώ ο σχεδιασμός και η εφαρμογή θα συντελεστεί από τον παραχωρησιούχο.
Σε ότι αφορά τα έργα που εκτελούνται ή δρομολογείται η υλοποίησή τους την προσεχή χρονική περίοδο, ο προϋπολογισμός τους αγγίζει τα 343,4 εκατ. ευρώ, ενώ το 2023 είχαν απορροφηθεί περίπου 70 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών της εταιρίας στη χρήση 2023 ανήλθε στο ποσό των 101,215 εκατ. ευρώ, μεγαλύτερο μέρος του οποίου προέρχεται από έσοδα διοδίων ποσού ύψους 100,6 εκατ. ευρώ.
Η εταιρεία δεν διέθετε δανεισμό στο τέλος του 2023, ωστόσο είχε υποχρεώσεις ύψους 260,5 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο κέρδους EBITDA διαμορφώθηκε στο 19,6% και τα κέρδη EBITDA στα 19,9 εκατ. ευρώ, έναντι 12,5 εκατ. ευρώ το 2022.
Ωστόσο το καθαρό αποτέλεσμα ήταν ζημιογόνο κατά 79 εκατ. ευρώ περίπου, εξαιτίας λογιστικών επιβαρύνσεων όπως προαναφέρθηκε.