MENU

Ανοιχτά «μέτωπα» για το ΥΠΟΜΕ οι μεγάλες οδικές παραχωρήσεις και τα έργα σε Θεσσαλία

Πέρα από το βάρος σε έργα όπως η ανάταξη του σιδηρόδρομου, η νέα ηγεσία του υπουργείου πρέπει να επιταχύνει παράλληλα τις διαδικασίες ανάθεσης των μεγάλων υποδομών που εκκρεμούν

Η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για το μεγάλο τμήμα του ΒΟΑΚ, το Χανιά – Ηράκλειο, εκτιμώμενης αξίας άνω των 2 δισ. ευρώ με οριστικό ανάδοχο τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, αλλά και η ολοκλήρωση της διαδικασίας, με καθυστερήσεις… ετών λόγω αργών ρυθμών του Δημοσίου, για μια άλλη παραχώρηση, αυτή της Εγνατίας Οδού, επίσης με επενδυτή την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (μαζί με τη γαλλική EGIS), αποτελούν κάποιες από τις μεγάλες εκκρεμότητες που καλείται να ολοκληρώσει η νέα ηγεσία του υπουργείου Υποδομών και Μεταφορών το αμέσως προσεχές διάστημα.

Για τον ΒΟΑΚ πρόσφατα ο πρωθυπουργός έκανε την πρόβλεψη για υπογραφή της σύμβασης σύντομα, ακόμα και εντός Απριλίου, για την δε Εγνατία Οδό σε κάθε ευκαιρία από το υπουργείο επαναλαμβάνουν τη σημαντικότητα της παραχώρησης, αλλά ήδη έχουμε «φάει» το πρώτο τρίμηνο του έτους.

Θα φανεί, και σε αυτή την περίπτωση, αν «κλείσει» το θέμα εντός του πρώτου εξαμήνου ή θα χρειαστεί πρόσθετος χρόνος.

Μαζί με αυτά, υπάρχουν εμβληματικές υποδομές που είναι σε εξέλιξη με ορίζοντα ολοκλήρωσης το 2026 και 2027, όπως το βόρειο τμήμα του Ε 65 και το νέο Αεροδρόμιο Κρήτης (Καστέλι) αντίστοιχα, με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ επίσης να «βάζει τη σφραγίδα του» σε αυτά.

Για την ώρα, και όχι αδίκως, έχει «σκύψει πάνω» από τα προβλήματα σε μεταφορές, σιδηρόδρομο (αλλά και σε αστικές συγκοινωνίες,), ωστόσο, μεγάλα «μέτωπα» υπάρχουν και σε άλλες υποδομές, οδικές, σιδηρόδρομο, φράγματα κ.α.), τα οποία το υπουργείο οφείλει να «κλείσει», να βρει λύσεις για έργα που «σέρνονται» ή είναι στον «αέρα», να προωθήσει διαγωνισμούς, να εξασφαλίσει χρηματοδοτήσεις.

Και βέβαια, να εξετάσει σχέδια που έχουν υποβάλει οι κατασκευαστές για την υλοποίηση νέων έργων – «ανάσα» για την Αττική (μέσω της διαδικασίας των Πρότυπων Προτάσεων).

Προφανώς, η ολοκλήρωση του οδικού άξονα Πάτρα – Πύργος (ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ), σε μεγάλο μέρος του έως το καλοκαίρι και συνολικά μέχρι το τέλος του 2025, αποτελεί ένα βασικό ζητούμενο, όπως και η ολοκλήρωση της επέκτασης του Μετρό Θεσσαλονίκης προς Καλαμαριά, επίσης μέχρι το τέλος του έτους.

Αλλά δεν είναι μόνο αυτά τα έργα που είναι σε εξέλιξη ή σε κάποιο στάδιο. Υπάρχουν υποδομές που «πρέπει» να επιταχυνθούν, όπως τα άλλα δύο τμήματα του ΒΟΑΚ (δημόσιο έργο και ΣΔΙΤ), το FlyOver Θεσσαλονίκης (με ορίζοντα παράδοσης το 2027), το τμήμα του οδικού άξονα Μπράλος – Άμφισσα ή η Παράκαμψη Χαλκίδας (ανάδοχος ΜΕΤΚΑ) που… «σέρνονται» ή χρειάζονται αλλαγές, θα πρέπει να προχωρήσει το Ιωάννινα – Κακκαβιά ή το Καλαμάτα – Μεθώνη – Πύλος (ΣΔΙΤ) κ.α.

Στην αναμονή για υπογραφή τα έργα στη Θεσσαλία

Προφανώς, τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία (λόγω Daniel), σε δρόμους και σιδηρόδρομο, σχεδόν 1,3 δισ. ευρώ, που έχουν ήδη αναδόχους, ακόμη… περιμένουν τις υπογραφές για να ξεκινήσουν.

Μένει αν δούμε αν επαληθευθεί η πρόβλεψη του υπουργείου για εκκίνηση εντός διμήνου.

Όμως, μεγάλα… ζητήματα υπάρχουν και στη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας (ανάδοχος η εταιρία Άβαξ) με καθυστερήσεις, τεχνικές… αστοχίες ή αλλαγές, με το χρονοδιάγραμμα να μην είναι δεδομένο και σίγουρα να δείχνει προς το τέλος της δεκαετίας.

Ωστόσο, εκκρεμούν και άλλες διαδικασίες στο Μετρό, όπως ο διαγωνισμός για την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ίλιον, άνω των 550 εκατ. ευρώ, για τον οποίον εδώ και δύο χρόνια δεν έχει επισήμως η Ελληνικό Μετρό ανακοινώσει ποιοι θα περάσουν στην τελική φάση. Αναμφίβολα, εκκρεμούν και οι διαγωνισμοί για έργα όπως τα οδικά ΣΔΙΤ αξίας 700 εκατ. ευρώ Θεσσαλονίκη – Έδεσσα και Δράμα – Αμφίπολη, όπως και έργα που σχετίζονται με κατασκευή φραγμάτων. Ανάμεσα σε αυτά, για παράδειγμα, ξεχωρίζουν τα έργα σε Ενιπέα ποταμό (Φάρσαλα) και Ταυρωνίτη (Κρήτη), μέσω ΣΔΙΤ συνολικής αξίας κοντά 500 εκατ. ευρώ.

Την ίδια ώρα, και μέχρι πρότινος, «σιγή» επικρατούσε και για τους διαγωνισμούς για την υλοποίηση Δικαστικών Μεγάρων στην Ελλάδα (σε Κρήτη, Κεντρική και Βόρεια Ελλάδα), ενώ αναμένεται η επόμενη φάση για το οδικό έργο Μακρακώμη – Τυμφρηστός, εκτιμώμενου ύψους 200 εκατ. ευρώ αλλά και η δημοπράτηση του περίφημου τριπλού κόμβου Σκαραμαγκά (αξίας 70 εκατ. ευρώ) που θεωρητικά θα δώσει ανάσες στην Αττική.

Πιάνοντας το… νήμα από αυτό, και σε σχέση με έργα – «ανάσες» για το κυκλοφοριακό κομφούζιο στο Λεκανοπέδιο, πρέπει να καταγραφούν και τα εξής: Το σχήμα των ΤΕΡΝΑ, Aktor ακόμα… περιμένει νεότερα για το έργο της επέκτασης της Λεωφόρου Κύμης έως την Εθνική Οδό, καθώς το δημόσιο έκανε διαγωνισμό δίχως να έχει εξασφαλισμένα κεφάλαια. Θεωρητικά, θα επρόκειτο για την πρώτη επέκταση της Αττικής Οδού, ενώ θυμίζουμε ότι οι ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Άκτωρ Παραχωρήσεις και Άβαξ έχουν προτείνει (Πρότυπη Πρόταση) την υλοποίηση των επεκτάσεων της Αττικής Οδού προς το Ελληνικό και τα νότια προάστια, αλλά και προς τα λιμάνια της Ραφήνας και του Λαυρίου.

Με τον όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ να έχει καταθέσει ανάλογο σχέδιο και για την κατασκευή του αυτοκινητόδρομου Ελευσίνα – Οινόη, που εκτιμάται ότι θα αποσυμφορήσει τον Κηφισό.

Όμως, αν και το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών είχε κάνει λόγο για αλλαγές στο θεσμικό πλαίσιο των Πρότυπων Προτάσεων, αφήνοντας να εννοηθεί ότι τουλάχιστον κάποια από τα έργα αυτά (π.χ. το Ελευσίνα – Οινόη) είναι «στο τραπέζι», εντούτοις, η αγορά περιμένει ακόμη τις εξελίξεις.

Σχετικά Άρθρα