MENU

Αναβαθμίζονται και επεκτείνονται οι σιδηροδρομικές συνδέσεις στη Βόρειο Ελλάδα

Τα έργα που προωθούνται είναι βαρύνουσας σημασίας τόσο για την Ελλάδα όσο και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων

Ένα βήμα πιο κοντά στην έναρξη υλοποίησης φέρνει το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής Νέα Καρβάλη – Τοξότες η ηλεκτρονική αποσφράγιση των οικονομικών προσφορών.

Όπως προκύπτει από τη σχετική ανακοίνωση της ΕΡΓΟΣΕ, το ενδιαφέρον για το προς ανάθεση έργο με προϋπολογισμό δημοπράτησης 193,2 εκατ. ευρώ ήταν μεγάλο καθώς στο διαγωνισμό συμμετείχαν όλες οι μεγάλες εταιρείες του εγχώριου κατασκευαστικού κλάδου.

Συγκεκριμένα, φακέλους οικονομικών προσφορών για το έργο αυτό υπέβαλαν πέντε εταιρείες και σχήματα: Άβαξ Α.Ε., ΤΕΡΝΑ Α.Ε., Άκτωρ Α.Τ.Ε., Μυτιληναίος και η κοινοπραξία Δομική Κρήτης – ΕΚΤΕΡ – ΕΡΕΤΒΟ.

Σύμφωνα με τον πίνακα συμμετεχόντων, τη μεγαλύτερη μέση τεκμαρτή έκπτωση ύψους 27,63% έδωσε η εταιρία ΤΕΡΝΑ που εκτός απροόπτου θα αναδειχθεί ανάδοχος του σημαντικού αυτού έργου.

Το έργο έχει ενταχθεί στον Μηχανισμό «Συνδέοντας την Ευρώπη (CEF) 2021-2027» και κατά συνέπεια έχει εξασφαλισμένη χρηματοδότηση, καθώς αποτελεί ένα από τα έργα για τα οποία έχουν βρεθεί κοινοτικοί πόροι συνολικού ύψους 800 εκατ. ευρώ.

Αφορά σε εργασίες για την κατασκευή της υποδομής, επιδομής και σταθμών/στάσεων για τη νέα μονή σιδηροδρομική γραμμή στο τμήμα Ν. Καρβάλη – Τοξότες (περιοχή Ξάνθης), μήκους περίπου 32 χλμ., καθώς και του κλάδου από Ν. Καρβάλη προς τον νέο εμπορευματικό λιμένα Καβάλας, μήκους περίπου 5,3 χλμ.

Με το έργο αυτό, επιτυγχάνεται η σύνδεση του νέου εμπορευματικού λιμένα Καβάλας με το υφιστάμενο σιδηροδρομικό δίκτυο της Βόρειας Ελλάδας, ενώ ταυτόχρονα προχωρά και η διασύνδεση με το σιδηροδρομικό δίκτυο των γειτονικών χωρών.

Η σιδηροδρομική αυτή σύνδεση, η οποία θα αποτελέσει τη μεγαλύτερη της τελευταίας δεκαετίας, είναι βαρύνουσας σημασίας για την Ελλάδα και την ευρύτερη περιοχή των Βαλκανίων καθώς συνεισφέρει στην ολοκλήρωση του ευρωπαϊκού διαδρόμου ΒΒΑ (Baltic, Black, Aegean Seas), ενώ παράλληλα συγκεντρώνει το ενδιαφέρον των βαλκανικών χωρών (μέσω του έργου Sea2Sea) αλλά και των ευρωπαϊκών χωρών που συμμετέχουν στην πρωτοβουλία των 3 Θαλασσών «Three Seas Initiative (Baltic-Black-Adriatic)» στην οποία πλέον είναι μέλος και η Ελλάδα με επέκταση του διαδρόμου προς το Αιγαίο.

Τη στρατηγική σημασία του έργου της «Νέας Σιδηροδρομικής γραμμής Τοξότες – Νέα Καρβάλη για τη Βόρεια Ελλάδα, επεσήμανε σε δήλωσή του και ο υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταικούρας υπογραμμίζοντας ότι για την υλοποίησή του, εξασφαλίστηκε σημαντική κοινοτική χρηματοδότηση.  

Έργα άνω των 350 εκατ. ευρώ

Ωστόσο αυτό δεν είναι το μοναδικό σιδηροδρομικό έργο που θα προχωρήσει στη Βόρεια Ελλάδα, καθώς σε πορεία συμβασιοποίησης βρίσκεται η σύνδεση του 6ου προβλήτα του ΟΛΘ και ο Προαστιακός Δυτικής Θεσσαλονίκης, προϋπολογισμού 66,34 εκατ. ευρώ.

Ο σχετικός διαγωνισμός βρίσκεται ήδη σε εξέλιξη, έχοντας συγκεντρώσει το ενδιαφέρον τεσσάρων «μνηστήρων». Το έργο βρίσκεται στη β΄ φάση του ανταγωνιστικού διαλόγου και στόχος είναι να έχει συμβασιοποιηθεί εντός του 2025, όπως επιβεβαίωσε και ο κ. Σταϊκούρας κατά τη σύσκεψη που είχε την περασμένη εβδομάδα με τον αντιπεριφερειάρχη Θεσσαλονίκης Κώστα Γιουτίκα.

Ο υπουργός αναφέρθηκε σε ένα εμβληματικό έργο για τη δυτική Θεσσαλονίκη και είπε πως εξελίσσεται με βάση τα χρονοδιαγράμματα: «Ο ανταγωνιστικός διάλογος λήγει 1/10/2024 έτσι ώστε οι συμμετέχοντες μέχρι σήμερα στον διαγωνισμό να υποβάλλουν τις προτάσεις τους». Ανέφερε ότι οι υποψήφιοι ανάδοχοι του έργου είναι τέσσερις και σκοπός είναι το 2025 να τελειώσει η διαγωνιστική διαδικασία.

Βάσει της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος ο Προαστιακός της Δυτικής Θεσσαλονίκης θα διαθέτει 19 σταθμούς και θα λειτουργήσει συμπληρωματικά με το μετρό που θα μπει στη ζωή του επιβατικού κοινού της Θεσσαλονίκης στις 30 Νοεμβρίου, εξυπηρετώντας περιοχές με σημαντική οικονομική δραστηριότητα και μεγάλες οικιστικές συγκεντρώσεις, όπως η Σίνδος, τα Διαβατά, η Μενεμένη και το Κορδελιό.

Για τη Βόρεια Ελλάδα, όπως έχει ανακοινώσει το υπουργείο, έχουν εξασφαλιστεί επιπλέον 299 εκατ. ευρώ για τη συγχρηματοδότηση σιδηροδρομικών έργων, που θα υλοποιηθούν στην επόμενη τετραετία και προέρχονται από την τελευταία πρόσκληση του φακέλου Ταμείου Συνοχής του Μηχανισμού για τη Σύνδεση της Ευρώπης (CEF II).

Οι εγκριθείσες προτάσεις αφορούν την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας (112 εκατ. ευρώ) και την αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (187 εκατ. ευρώ).

Επιπλέον προχωρούν ή σχεδιάζονται έργα ανάταξης γραμμών και συστημάτων σηματοδότησης τηλεδιοίκησης, όπως το έργο της συντήρησης της γραμμής Πλατύ – Έδεσσα – Φλώρινα, προϋπολογισμού 3,27 εκατ. ευρώ, το έργο ανακαίνισης των γραμμών μεταξύ των σιδηροδρομικών σταθμών Καστανούσας – Ροδόπολης και Πολυκάστρου – Ειδομένης και τμήματος 8 χλμ. της γραμμής του βασικού άξονα, συνολικού ύψους 26,78 εκατ. ευρώ.

Σχετικά Άρθρα