MENU

Άλμα 51% στα κέρδη και 37% στα έσοδα των κατασκευαστικών ομίλων το 2023 – «Χτίζουν» ακόμη υψηλότερα επίπεδα εφέτος

Η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εμφάνισε μεγέθη μεγαλύτερα από εκείνα που πέτυχαν μαζί οι τρεις βασικοί ανταγωνιστές της

Επιστροφή στην προ κρίσης εποχή, όταν ο κλάδος των κατασκευών πρωταγωνιστούσε στην ανάπτυξη της χώρας, δείχνουν οι οικονομικές επιδόσεις των μεγάλων ομίλων για το 2023.

Μετά από περίπου δεκαπέντε χρόνια, κατά τη διάρκεια των οποίων σημειώθηκαν ανατροπές λόγω της έλλειψης μεγάλων δημοσίων αλλά και ιδιωτικών έργων, οι κατασκευαστικές εταιρίες φαίνεται να βρίσκουν σταδιακά τον βηματισμό τους και να επανέρχονται δυναμικά στο προσκήνιο.

Είναι χαρακτηριστικό πως ο κύκλος εργασιών (έσοδα από την κατασκευή και τις παραχωρήσεις) των τεσσάρων ομίλων που διαθέτουν εταιρίες ανώτερου εργοληπτικού πτυχίου και επομένως συμμετέχουν ενεργά στην υλοποίηση των μεγάλων έργων υποδομής, έκανε άλμα της τάξεως του 37% και από το 1,9 δισ. ευρώ το 2022 ξεπέρασε τα 2,6 δισ. ευρώ πέρυσι.

Επιπλέον, ανοδικά κινήθηκαν και τα κέρδη τους που συνολικά άγγιξαν τα 400 εκατ. ευρώ από 265 εκατ. ευρώ το 2022 (καταγράφοντας αύξηση 51%), ενώ ακόμη και η Intrakat μετά από δύο ζημιογόνες χρήσεις κατάφερε το 2023 να περάσει σε θετικό αποτέλεσμα.

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ με πρωταγωνιστικό ρόλο και μάλιστα με σημαντική απόσταση από τους άλλους τρεις, ΑΒΑΞ, το δίπολο Intrakat – Άκτωρ και ΜΕΤΚΑ του ομίλου Μυτιληναίος διεκδικούν να πετύχουν ακόμη υψηλότερα επίπεδα τζίρου και κερδών εφέτος, συνεπικουρούμενοι από το σημαντικό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων που διαθέτουν και την επιτάχυνση των κατασκευαστικών εργασιών.

Επισημαίνεται πως αυτή τη στιγμή το ανεκτέλεστο των τεσσάρων αυτών ομίλων ανέρχεται στο ποσό των 15 δισ. ευρώ, ποσό που είναι αρκετό για να εξασφαλίσει την ανάπτυξή τους για την επόμενη τριετία τουλάχιστον.

Παράλληλα, το προσεχές διάστημα πρόκειται να ανατεθούν αρκετά ακόμη δημόσια και ιδιωτικά έργα μεγάλης κλίμακας που θα τονώσουν περαιτέρω τη θέση και το αντικείμενο των εγχώριων κατασκευαστών.

Ευκολότερη χρηματοδότηση, δύσκολη η εξεύρεση εργατικού δυναμικού

Αξίζει να σημειωθεί δε ότι σύμφωνα με εκτιμήσεις του ΙΟΒΕ ο συνολικός τραπεζικός δανεισμός των επιχειρήσεων του κλάδου την περίοδο 2023 – 2026 θα μπορούσε να αυξηθεί κατά 972 εκατ. ευρώ έως 1,77 δισ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει καλύτερη πρόσβαση σε πηγές χρηματοδότησης.

Πάντως, η ανεπάρκεια εργατικού δυναμικού προβάλλει ως το βασικό εμπόδιο ανάπτυξης των κατασκευών. Η έλλειψη εργατικού δυναμικού συνεπάγεται καθυστερήσεις που μπορεί να οδηγήσουν σε αύξηση του προϋπολογισμού και μη τήρηση των χρονοδιαγραμμάτων των έργων, αν και οι εταιρίες προσπαθούν να παραδίδουν έγκαιρα τα έργα που αναλαμβάνουν (πρόσφατη χαρακτηριστική περίπτωση είναι η ολοκλήρωση του νοτίου τμήματος του αυτοκινητόδρομου Ε65 δύο μήνες πριν από τη συμβατική υποχρέωση του κατασκευαστή, της εταιρίας ΤΕΡΝΑ).

Σύμφωνα με τη μελέτη, το σύνολο των εργαζόμενων στις κατασκευές θα πρέπει να αυξηθεί την περίοδο 2024 – 2026 σε περίπου 250 χιλ. εργαζόμενους, επίπεδο που είναι κατά 51 έως 55 χιλ. εργαζόμενους υψηλότερο σε σύγκριση με το σύνολο της απασχόλησης στον τομέα των κατασκευών κατά την περίοδο του 2022 (197 χιλ. εργαζόμενοι).

ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ

Τα έσοδα του κατασκευαστικού τομέα του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αυξήθηκαν πέρυσι στο 1,41 δισ. ευρώ έναντι 1,02 δισ. ευρώ κατά το 2022, εξέλιξη που αποδίδεται στην υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος του ομίλου και στην εκτέλεση έργων ιδιωτών και δημοσίων έργων.

Ο τομέας των παραχωρήσεων είχε έσοδα 227,5 εκατ. ευρώ από 202 εκατ. ευρώ το 2022, αύξηση που οφείλεται κυρίως στη βελτίωση της κυκλοφοριακής κίνησης τόσο στη Νέα όσο και στη Κεντρική Οδό, αλλά και εξαιτίας της έναρξης εμπορικής λειτουργίας του έργου διαχείρισης απορριμμάτων στην Πελοπόννησο.

Επιπλέον, στον τομέα της κατασκευής τα προσαρμοσμένα EBITDA αυξήθηκαν στο ποσό των 136,6 εκατ. ευρώ έναντι 80,6 εκατ. ευρώ το 2022, λόγω της αύξησης των εσόδων κατασκευής και της διατήρησης σε ικανοποιητικό επίπεδο του περιθωρίου κέρδους των εν εξελίξει έργων.

Στον τομέα των παραχωρήσεων, τα προσαρμοσμένα EBITDA του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ αυξήθηκαν στα 164,8 εκατ. ευρώ από 111,7 εκατ. ευρώ κατά τη διάρκεια του 2022.

Στον κατασκευαστικό τομέα το ανεκτέλεστο υπόλοιπο στα τέλη του 2023, συμπεριλαμβανομένων των προς υπογραφή συμβάσεων και των έργων που αφορούν ίδιες επενδύσεις, ανήλθε στο ποσό των 5,3 δισ. ευρώ.

ΑΒΑΞ

Σε ιστορικό υψηλό ανήλθε το ανεκτέλεστο του ομίλου ΑΒΑΞ το 2023, ανερχόμενο στα 3,3 δισ. ευρώ. Ο κύκλος εργασιών του ομίλου από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθε στα 453,5 εκατ. ευρώ πέρυσι έναντι 402,7 εκατ. ευρώ το 2022. Τα EBITDA από συνεχιζόμενες δραστηριότητες ανήλθαν το 2023 στα 60,8 εκατ. ευρώ έναντι 58,2 εκατ. ευρώ που ήταν την προηγούμενη χρονιά.

Τα δε κέρδη μετά από φόρους από συνεχιζόμενες δραστηριότητες διαμορφώθηκαν στα 10 εκατ. ευρώ από 12,9 εκατ. ευρώ το 2022, έτος στο οποίο είχε συμπεριληφθεί έκτακτο κέρδους 9,4 εκατ. ευρώ από πώληση συμμετοχής (έργα Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας).

Intrakat – Άκτωρ

Έχοντας ολοκληρώσει την εξαγορά της εταιρίας Άκτωρ, η οποία ενσωματώνεται στα οικονομικά του αποτελέσματα για μόλις δύο μήνες (08/11/2023 – 31/12/2023), ο όμιλος Intrakat εμφάνισε ενοποιημένο κύκλο εργασιών 412 εκατ. ευρώ έναντι 225 εκατ. ευρώ το 2022.

Παράλληλα, μετά από δύο χρόνια ζημιογόνων χρήσεων, επέστρεψε σε λειτουργική κερδοφορία με το ενοποιημένο EBIDTA να διαμορφώνεται στο επίπεδο των 16 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 3 εκατ. ευρώ το 2022. Τα κέρδη μετά φόρων ανήλθαν σε 3 εκατ. ευρώ από ζημιές 24 εκατ. ευρώ. Επισημαίνεται δε πως το ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου Intrakat διαμορφώνεται στα 4,9 δισ. ευρώ, καθώς η απόκτηση και ενσωμάτωση της Άκτωρ προσέθεσε ανεκτέλεστο ύψους 2,7 δισ. ευρώ. Επισημαίνεται ότι η εταιρεία Ακτωρ στο πρώτο δεκάμηνο του 2023, διάστημα κατά το οποίο ανήκε στον όμιλο Ελλάκτωρ, εμφάνισε κύκλο εργασιών 421 εκατ. ευρώ (από 542,8 εκατ. ευρώ το 2022) ενώ το EBITDA ήταν αρνητικό κατά 13,7 εκατ. ευρώ έναντι ζημιών 1,7 εκατ. ευρώ το 2022.

ΜΕΤΚΑ (Μυτιληναίος)

Αναφορικά με την δραστηριότητα των κατασκευών του ομίλου Μυτιληναίος, ο κύκλος εργασιών της θυγατρικής ΜΕΤΚΑ ανήλθε στα 124,6 εκατ. ευρώ από 117 εκατ. ευρώ, με τα κέρδη μετά από φόρους να διαμορφώνονται στο ποσό των 17,5 εκατ. ευρώ το 2023 έναντι 13,3 εκατ. ευρώ ένα χρόνο πριν.

Στο τέλος του 2023, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο των εκτελούμενων έργων υποδομών ξεπερνά τα 600 εκατ. ευρώ, ενώ συμπεριλαμβανομένων των έργων που βρίσκονται σε προχωρημένο στάδιο επικείμενης συμβασιοποίησης, το ποσό αυτό αγγίζει σχεδόν το 1 δισ. ευρώ.

Η ΜΕΤΚΑ, αν και ανήκει σε έναν μεγάλο επιχειρηματικό όμιλο, υστερεί σημαντικά σε σχέση με τους υπόλοιπους ισχυρούς παίκτες του κλάδου των κατασκευών, ιδίως από τη στιγμή που δεν κατάφερε να αναλάβει κάποιο από τα μεγάλα έργα και παραχωρήσεις που διεκδίκησε.

Σχετικά Άρθρα